Thursday, May 14, 2009

MEDIA JANGAN JADI BATU API

Kemarahan Datuk Dr Zambry Abul Kadir baru-baru ini mengenai sikap sesetengah media yang memberi gambaran tidak betul mengenai apa berlaku di DUN Perak boleh difahami.

Mereka memberi gambaran bahawa Adun BN yang memulakan 'pergaduhan' itu sedangkan umum tahu bahawa yang bertindak seperti 'orang separuh gila' ialah pemimpin DAP yang mahu bergayut pada jawatan EXCO.

Mereka tidak malu dan tidak menunjukkan sifat seorang YB yang sepatutnya berhemah tinggi dan beradab.

Sebaliknya perangai mereka macam 'budak-budak' terutama yang naik keatas meja Dewan yang mulia itu. YB (yang biadab) ini mungkin teringin untuk melakukan watak hero tetapi rupanya beliau adalah 'monyet sarkas' yang ingin menunjukkan 'permainan' politik yang semakin membosankan.

Yang amat menyedihkan ialah membiarkan Raja Melayu menunggu keadaan menjadi 'reda' untuk menyampaikan titah dalam Dewan yang mulia itu. Sungguh kurang ajar.

Dalam pada itu, media tempatan tidak seharusnya menjadi 'batu api' dengan melaga-lagakan pemimpin politik atau menceritakan separuh benar untuk melariskan media mereka. Mereka suka memaparkan seolah-olah apa yang dilakukan kerajaan tidak betul.

Tindakan tidak bertanggungjawab ini akan memporak-perandakan negara. Percayalah.

Mereka sebenarnya tidak sayang kepada negara ini dan mahu melihat Malaysia bermandi darah.

15 comments:

Anonymous said...

Jgn nak mengarut lah. Masih dilamun mimpi di siang hari. Kalau nak menipu, kenalah kena pada cara dan tempat. Ini tukang tipu tak bermodal. Yg berlagak seperti beruk dan kera adalah kuncu kuncu BN. Jadi bertaubat lah saudara sebelum terlambat.

MR. said...

Hai Datuk ...

Takkan keadaan tengah kecoh nak mintak Raja Masuk ... tu lagi kurang ajar!!

p/s: perasan tak perlantikan Speaker baru macam melantik Ketua Darjah 1 Tekun ...

ORGKpgDoha said...

Salam Datuk Tiger..

Memang itu kerja Media untuk memberi pandangan mereka . Betul atau tidak betul, hanya mereka yang tahu kerana mereka berada disitu bukan ceduk berita dari orang ramai.

Mungkin media kurang faham, apa yang dilihat,dengar dan apa yang ditulis. Mereka pun manusia biasa seperti kita, punya telinga dan mata.

Hanya kita perlu lebih mengawal sedikit berita-berita yang berbau perkauman kerana negara kita mempunyai pelbagai kaum. Media pula harus peka, berita mana yang harus disiarkan dan bukan mengikut kepopuliriti untuk melariskan jualan sahaja.

Telah menjadi resam manusia , ingin lebih membaca keburukan dari kebaikan berita. .Maka berita-berita ini lah menjadi sasaran media.

"bagi RTM siar lah cerita hindustan selalu"

wanbaki said...

datuk,
perkataan yang terakhir tu menusuk kalbu... tiba-tiba darah jadi panas...

Anonymous said...

Brader...lets call a spade a spade. I totally agree with you on the media part. However, pls bluntly point out their indiscretiona and name the parties concerned for all and sundry to know.

Nothing to fear if it is true...

sangkakala said...

Yang paling teruk barangkali adalah sebuah media arus perdana yang hampir hari-hari menyiarkan berita besar tentang PAS, tapi tujuannya agaknya adalah untuk melaga-lagakan pemimpin PAS dan memecah-belahkan PAS.

panglimapitas said...

Salam Dato"
Saya sokong 200% kata2 dato".
Dato lah harapan bangsa yg berani menyuarakan FAKTA yg jelas untuk MALAYSIA tercinta.Jgn kata2 orng yang yg mau melihaat MALAYSIA ini hancur berderai.Teruskan perjuangan DAto..Saya berada dibelakang dato""kerna demi malaysia..Allahuakbar3x

Anonymous said...

Berilah kebebasan pulak pada media untuk melaporkan berita-berita yang BENAR. Sekian lama mereka dikongkong oleh penguasa-penguasa BN yang rakus dan mengeksploitasi berita untuk kepentingan diri.
Sekarang dah pandai pulak putarbelit berita kononnya orang lain yang punya angkara...emm siapa yang benara siapa yang salah...orang MEDIA tahu apa yang BENAR apa yang PALSU.

abdul halim said...

beruk-beruk ini kalau di biarkan akan menjadi-jadi. mana dia pendekar bn dalam dewan tu... beruk ni kena main kasar baru dia tahu takut. masa untuk diplomasi dah berlalu... kasar lawannya kasar... no two ways about it

apanama said...

Jika Melayu kekal alpa dinegara sendiri dan biarkan H1N1 mengUGUT (sambil berdiri atas meja di Dewan YANG MULIA dan terpekik macam anjing gila), Melayu akan jadi HAMBA dinegara sendiri.
Ya, memang kita semua rakyat Malaysia dan mempunyai hak masing-masing tetapi jangan sekali-kali lupa akan HAK TUAN TANAH.
Mungkin hakikat ini agak pahit untuk di-telan, tetapi itulah HAKIKAT NYATA di TANAH MELAYU ini.
Pada dasar-nya, tolong hentikan tabiat KURANG AJAR yang bukan budaya kita.
Nasihat ini adalah utuk semua, seluruh WARGANEGARA MALAYSIA yang cintakan negara ini.

Sesal dahulu dapat diselamatkan, Sesal kemudian akan runtuhkan negara!

p/s renungkan siapa diri anda, asal-usul anda dan dimana anda berada sekarang sebelum MENYALAK tak tentu arah.

Anonymous said...

YBhg Datuk,

Saya fikir tiada siapa di negara ini yang memainkan peranan sebagai 'Bapak" sekarang ini.

Semua nampak kelam kabut, gara-gara berebut kuasa.

Saya mencadangkan, pada masa inilah ISA digunakan, bagi membendung mereka yang suka menyalakan api perkauman itu.

Orang ini pada pandangan saya, mahu menangguk di air yang keruh. Mereka berharap mereka akan beroleh keuntungan jika negara ini berpecah belah.

Kerajaan janganlah bersikap bacul ketika ini. Janganlah kerana takut hilang populariti, sanggup membiarkan sebilangan rakyat penderhaka ini bermaharaja lela memecah belahkan perpaduan antara kaum di negara ini.... Kalau perlu simpan di Simpang Renggam, saya cadangkan kerajaan lakukanlah... sebelum berlaku perkara yang lebih buruk nanti.

Tidak ada gunanya lagi, jika negara ini sudah berpecah belah, baru tindakan tegas hendak diambil. pada ketika itu, memulihkan negara ini, termasuk keyakinan warga dunia terhadap keselamatan di negara ini, hampir sudah tiada harapan. Itu belum lagi kalau bercakap pasal memulihkan ekonomi.... jarang ada negara yang berjaya memulihkan ekonominya dalam tempoh singkat selepas negaranya hancur.... terutamanya dalam tempoh dua, tiga dekad ini (kalau negara Jepun dikecualikan selepas perang dunia kedua dulu.

Kebebasan perlu, tapi ada hadnya, janganlah pula kebebasan dijadikan peluang oleh golongan tertentu mengaut keuntungan untuk diri mereka.

Paling penting, pemimpin negara perlu nasihat mereka yang berpengalaman, jangan hanya mendengar nasihat golongan muda mudi berkelulusan luar negara yang tidak pernah tahu azab seksa golongan marhaen seperti kita ini. Golongan muda ini suatu ketika dulu, mencanangkan prinsip kebebasan, yang perlu dibayar dengan harga yang mahal oleh BN, terutamanya orang melayu sekarang.

JONLABUYABEDABEDU

LIMAUDONG said...

Salam DIY

Amboi, Handsome-nya Datuk di Racangan 10 Tahun Gerak Khas Bersama RTM tadi. Pakai Tali Leher Warna Merah
DIYU ntuk menjadi pemberita sensasi kadang-kadang kena belakon menjadi batu api sikit-sikitlah seperti lakonan Gerak Khas.

Razlan said...

Salam Datuk,

Dimana letaknya budaya sopan santun dan baik budi pekerti rakyat malaysia ..

Kalau budaya itu sepatutnya untuk orang Melayu, ternyata kedatangan Pendatang ini memang merosakkan budaya Melayu ..

Sedikit sebanyak mereka ini yang memperngaruhi budaya kita yang dahulu elok dijaga..

Mereka menjadikan Malaysia seperti Negara tidak bertamadun ..

Inilah akibatnya Tanah Melaya menjadi Malaysia ...

Memalukan Negara ..

JomoSamaTuaran said...

Alah...apa nak diherankan, mereka kan sekufu dan sebangsa dengan sedara-sedara mereka di Taiwan tu. Tu yang mereka gi kat Taiwan tempoh hari...ambik kursus silat kuntau ahli politik di Taiwan. Sekarang ni...mereka dah praktikkan dalam bilik darjah dahh..tunggu YB2 BN masuk gelanggang je..tentu seronok tengok seni silat melayu jumpa kung fu Cina..., agak2 siapa yang duluan sempot yeee????

Anonymous said...

YBhg Dato,
MOHON RTM KERAPKAN SIAR LAGU WARISAN- yg sering dimainkan dan dinyanyikan sewaktu Kem Biro Tatanegara, GPMS....
Anak Kecil Main Api,
Terbakar Hatinya Yang sepi,
Air mata darah bercampur keringat,
BUMI DIPIJAK MILIK ORANG..