Saturday, August 22, 2009

SI BALA TEMPELENG KERANA IKUT ARAHAN?

Menonton visual si Bala melempang polis ketika hari penamaan calon di Permatang Pasir pada 17 Ogos lalu di kaca televisyen beberapa kali membuat saya terfikir adakah beliau sengaja berbuat demikian untuk mewujudkan suasana tegang ketika itu.

Apakan tidaknya, ketika berjalan diiringi polis tiba-tiba si Bala berpaling dan menempeleng seorang anggota polis seolah-olah beliau 'merancang' untuk berbuat demikian.

Apakah tindakan itu dirancang terlebih dahulu untuk mewujudkan suasana yang tidak baik?.

Apakah beliau berbuat demikian semata-mata untuk mendapatkan publisiti murahan terutama daripada media massa dan media maya? Jika betul, tidak hairanlah media pembangkang menggunakan gambar si Bala terbaring seolah-olah menunjukkan anggota keselamatan berlaku kasar terhadapnya.

Jika si Bala diarahkan berbuat demikian, siapakah yang bertanggungjawab memberi arahan itu? Siapakah yang suka kepada ketegangan atau keributan untuk meraih kepentingan politik?

Boleh beritahu siapa orangnya?

9 comments:

Anonymous said...

Saya ingin menarik perhatian Datuk sebentar kepada sikpa kurang elok boss Datuk, Rais Yatim yang baru-baru ini menegur seorang pemberita dari The Star kerana menggunakan Bahasa Inggeris. Cara dia menegur itu nampak sangat sikap kurang sopan menteri tersebut. Sebagai seorang yang dewasa dan lebih tua, seharusnya beliau menggunakan cara yang lebih bersopan. Mungkin Datuk tidak akan menyiarkan komen ini kerana beliau ialah boss Datuk, tetapi Datuk kena ingat-ingatkan boss itu supaya jangan berlagak terutama di depan wartawan. Dalam kesibukan TPM cuba menaikkan mutu pembelajaran Bahasa Inggeris, Rais pulak cuba menyangkalnya. Bersopanlah sikit ye. Taaulah dia menteri, mereka tu hanya wartawan, tapi janganlah bersikap penarik beca ye. Sekian. Dari Kawan Datuk

Unknown said...

datuk,
itu orang memang kuat auta. dia yang lempang orang, lepas tu dia terbaring, tup tup bila kena charge, terus tak boleh jalan berkerusi roda lah pulak dengan tangan berbungkus.
saya setuju dengan pepatah kata, kalau terserempak di antara ular dan si auta, belasahlah dulu siauta....tapi kini sukar nak jumpa kejadian ini sebab bila nampak siauta awal-awal lagi ular dah lari.

ibrahim yahaya said...

Sdr Halim,

Saya banyak dengar cerita mengenai si mamat ini. Dia suka tunjuk samseng di merata tempat. Ada diceritakan kepada saya bahawa beliau meredah masuk ke pejabat seorang pejawat negeri dan memaki-hamun pegawai itu. Malah beliau menyelerakkan barang-barang di atas meja dan memberikan pelbagai arahan. Jika orang begini pun bangsa Melayu diminta untuk menyokongnya oleh pemimpin PKR, saya yakin satu hari tiada apa yang beliau akan takut.

Anonymous said...

Kurang ajar auta ini telah kita lihat beberapa kali, samada di luar maupun di dalam Parlimen. Sama juga dengan lakonan seorang lagi kurang ajar di Shah Alam. Kedua-dua mereka dari PR.

Persoalannya, kenapa orang-orang seperti mereka berterusuan membuat angkara ? Seolah-olah mereka ini ada satu macam 'immunity' ! Adakah mereka berfahaman tindak tanduk mereka itu atas nama DEMOKRASI atau Hak HUMAN RIGHTS mereka ? Adakah pihak berkuasa atau kerajaan tidak berani atau tidak sanggup mengambil tindakan tegas terhadap si pengacau2 ini ? Atau mungkinkah mereka diajar untuk berkurang-ajar atas nama demokrasi dan 'human rights' ? Kalau betul, pemimpin manakah yang terlalu berlembut sehingga pihak berkuasa hilang taringnya ?

Kepada pemimpin kerajaan sekarang dan juga kepada Ketua-Ketua Agensi Penguatkuasaan, bertindaklah dengan cepat dan dengan TEGAS. Jika diperlukan, kegunaan ISA boleh dijadikan satu bentuk tindakan. Pokonya 'preventive measures". Percayalah, ramai di kalangan rakyat Malaysia akan menyokong dan bersetuju dengan tindakan sedemikian.

Kita sering bercakap tentang kestabilan politik dan polarisasi kaum. Tapi cuba lihat siapakah atau puak manakah yang selalu memulakan sesuatu yang boleh menggugat ketabilan dan keharmonian di negara ini.

Kekadang saya terfikir yang dibuat-buat ini adalah disengaja atau dirancangkan. Motifnya mungkin hendak menjatuh kredibiliti agensi2 kerajaan seperti PDRM, SPRM, Imigresen dsb ; malah Kerajaan Malaysia itu sendiri.
Memperkecil dan mempersenda sesebuah kerajaan adalah satu-satunya modus operandi ke arah menjatuh kerajaan tersebut. Apabila rakyat hilang kepercayaan dan 'lost confidence in the govt' , huru-hara akan berlaku. Inilah yang mereka mahu; menjatuhkan kerajaan melalui strategi tersebut.

Lebih bahaya lagi, kalau puak-puak ini menerima arahan daripada anasir-anasir luar negara. Adakah mana2 parti di Malaysia ini yang menerima arahan dari luar negara ATAU sekurangnya dasar2 perjuangan partinya menyerupai dasar yang dianuti di negara lain ? Are there traitors amongst us ?

Saya tidak mahu melihat kejadian-kejadian seperti di Shah Alam dan Permatang Pasir sebagai kecil dan remeh. Saya lebih suka melihat semua kejadian itu sebagai sebahagian drpd satu "Grand Design' untuk menjatuhkan Kerajaan sedia ada. Tak tahulah samada 'traitors2' ini pengikut ajaran-ajaran sesat atau pergerakan2 seperti the Freemasons, The Illuminatis or the Devil Worshippers yang kalau dibaca bukunya menceritakan tentang cara-cara menguasai sesebuah kerajaan melalui cara2 yang halal atau yang haram ; melalui cara-cara senyap atau terbuka !
Mungkinkah juga mereka2 ini (the so-called traitors) diuapah dan dibayar oleh agensi-agensi luar utk mencetus hura-hura ? Kalau betul , siapakah dalang atau KETUAnya di sini ?
Kenalkah kita kepada mereka-mereka ini ?

Akhir-akhir ini, perkara2 sensitif seperti Kedaulatan Raja-Raja Melayu, Social Contract, Hak Istimewa Orang Melayu dsb yang sudah termaktub di dalam Perlembagaan Negara kita, sengaja disoal dan dipertikaikan. Kemudian lebih bahaya lagi ada pula segelintir orang Melayu yang menyokong mereka. Soalnya, adakah ini juga sengaja dirancang sebegitu rupa sehingga boleh mencetus pergaduhan antara kaum ?

Saya masih percaya majoriti rakyat Malaysia, tanpa mengira bangsa, mahu melihat keamanaan dan keharmonian hidup
berterusuan. Hanya yang rakus menagih kuasa akan berbuat apa saja tanpa memikir risiko dan implikasi tindakannya. Orang-orang inilah patut kita tentang habis-habisan.

Dan kita sebagai warganegara, termasuk pihak Kerajaan ,MESTI memberi kerjasama dan sokongan padu kepada agensi-agensi PDRM, ATM, SPRM, Imigresen, Kastam dan sebagainya apabila mereka mengambil tindakan tegas untuk menegak keadilan dan untuk menjamin kesejahteraan di kalangan rakyat.

" Beware of the traitors amomngst us "

Burung Merbok.

Prof. Era Pasca said...

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/08/patutlah-gobi-tempeleng-polis-hari.html


ada hati n teloq bukak link aku bg baca...

Mantan Pemuda UMNO Bahagian Tapah said...

Pelik juga, kenapa si BALA ni tak bersungguh-sungguh mempertahankan puak kaumnya di high chaparal. Byangnya pun tak nampak di sana. PRK P.Pasir diantara umno dan pas, dia pulak yg berlebih. Kecik ati aci2 di high chaparal.

Apanama said...

inilah monster ciptaan Anwar Ibrahim, pejuang agama, bangsa dan tanahair yang terunggul. Anwar Ibrahim ni mcm tuhan, termasuk untuk Nik Aziz yg nyanyuk tu.

Unknown said...

setuju dengan tanpa nama-burung merbok,
siauta ni harus terus ditangkap dan cukup syarat ditahan di bawah isa.
selagi tidak ditahan, selagi itulah hak rakyat yang ingin hidup aman tidak terbela.
pemerintah perlu bersikap adil juga kepada rakyat yang pro-keamanan. jangan asyik melayan kerenah sipengkhianat sampai terabai mereka yang setia

Anonymous said...

....angkara siapa lg....kalau tak sang Parriaa anuar aljubur. Sang paria bala mabuk samsu ni sbg tukang kacau dan sang pariaa baginda® sebagai pak turut.
Geng pariaaa cherok tok kun...ciitt podahhh. tuuiihh... dah hitam macam pungkoq belanga...mmg lg hitam hati depa...