Sunday, February 7, 2010

PENDIDIKAN TERAS KEMAJUAN

Usaha kerajaan untuk melaksanakan Sekolah Berprestasi Tinggi amat dialu-alukan. Sekolah itu dikendalikan secara profesional dan mengikut acuan mereka sendiri. Mereka juga boleh 'hire and fire' tenaga pengajar. Bagusla tu.

Dalam pada itu, sekolah juga perlu memastikan tenaga pengajarnya sentiasa mencukupi terutama matapelajaran penting. Sebagai contoh baru-baru ini ada sebuah sekolah yang tidak mempunyai guru bahasa Malaysia selama sebulan. Sebulan? Apa dah jadi?

Ibu bapa yang prihatin kemudiannya membuat teguran mengenai perkara itu. Namun, kesian ibu bapa itu ditegur oleh pengurusan tertinggi kerana 'berani buat teguran'. Mestilah berani demi pelajaran anak-anak. Bagi pengurusan sekolah pula, guru tidak hadir selama sebulan itu bukan di kawalan mereka terutama jika guru itu sakit. Tugas Jabatan Pendidikan?

Yelah, sakit satu hal, yang paling penting carilah pengganti untuk memastikan murid-murid tidak ketinggalan pelajaran. Kalau tidak, murid-murid cuti sebulan. Rugi mereka. Kementerian, pengurusan sekolah dan PIBG perlu duduk berbincang.

Dalam pada itu gurubesar takyah marah-marah demi kebaikan 'anak kita'. Banyak sabar dan mendengar.

No comments: