Wednesday, February 3, 2010

SORAKAN 1MALAYSIA 1DUNIA


SIMBOLIK... Rais (tengah) memegang bola rasmi Piala Dunia 2010 selepas majlis menandatangani perjanjian RTM sebagai penyiar berlesen Piala Dunia FIFA 2010 di Sepang semalam. Turut kelihatan ialah Kamaruddin Siaraf (kiri), Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Ibrahim Yahaya (dua dari kiri) dan Ahmad Zaharul (dua dari kanan).

RADIO Televisyen Malaysia (RTM) diberi hak sebagai penyiar berlesen Piala Dunia FIFA 2010 yang akan berlangsung di Afrika Selatan pada 11 Jun hingga 12 Julai ini.

Berita gembira itu disahkan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim semalam.

Menurutnya, RTM akan menyiarkan 35 perlawanan dengan 24 siaran secara langsung dan 11 siaran tertunda.

"RTM berjaya mendapatkan pakej tawaran rancangan percuma sebanyak 26 jam sepuluh minit untuk siaran di TV1 dan TV2.

"Hampir semua penjadualan siaran langsung perlawanan akan bermula pada pukul 11 malam," katanya selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian antara RTM dengan pemegang hak siaran eksklusif Piala Dunia FIFA 2010, Esprit Media Sdn. Bhd. semalam.

Pada majlis itu, RTM diwakili Ketua Setiausaha Kementerian, Datuk Kamaruddin Siaraf sementara Esprit Media Sdn. Bhd. diwakili Pengarah Urusan, Datuk Ahmad Zaharul Annuar.

Rais berkata, dianggarkan lebih 18 juta penonton akan menyaksikan siaran itu.

"RTM kali ini juga menerima undian yang baik apabila rata-rata perlawanan membabitkan pasukan negara-negara terbaik di dunia seperti England, Portugal dan Brazil memihak kepada RTM," katanya.

Sementara menanti perlawanan bermula penonton akan disajikan dengan siaran menarik lain. RTM telah menjadi penyiar utama Piala Dunia sejak 1974, 1978, 1986, 1990,1994, 1998, 2002 dan 2006. Tema penyiaran untuk tahun ini ialah 'Sorakan 1Malaysia 1Dunia'. Sumber: KOSMO.

Bersedialah penonton RTM untuk menikmati permainan yang paling diminati oleh rakyat negara ini.

Mulai sekarang RTM akan berusaha memaparkan pelbagai program termasuk dokumentari dan telemovie sempena merayakan temasya bolasepak dunia yang akan diadakan di Afrika Selatan. Temasya sebulan itu bermula 11 Jun ini.

Sejajar dengan tagline Sukan Terbaik Hanya di RTM, kami akan memastikan penonton mendapat siaran langsung terbaik di samping ground event yang membabitkan penyertaan semua golongan.

Selamat menonton.

1 comment:

Ramli Kg Batu 5 said...

Tahniah Datuk....

Sejak Memimpin RTM,Datuk nampak serius dalam liputan sukan di RTM...

Tahniah...kami penduduk kg sgt gembira....Bukan Semua rumah ada tv berbayar..

Nak tanya siapa barisan pengulas yang akan digunakan