Saturday, July 24, 2010

TERIMA KASIH PM DAN DR RAIS

Oleh AgendaDaily


Siapa yang tidak merasa gembira setelah 18 tahun lamannya nasib mereka terbela dan menikmati gaji yang lebih baik.

Pagi semalam seramai 100 posmen datang menaiki motosikal ke Jabatan Perdana Menteri menyampaikan penghargaan kepada Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak itu yang melibatkan 9,000 posmen di seluruh negara.

Dalam pertemuan ringkas di tempat letak kereta Jabatan Perdana Menteri mereka menyampaikan sebuah kek serta cenderahati berupa potret Najib yang lengkap dengan logo 1Malaysia sempena ulang tahunnya yang ke-57 kepada beliau.

Mereka sama-sama menyanyikan lagu Selamat Harijadi kepada Perdana Menteri sebaik sahaja Najib yang tiba pada kira-kira jam 8.30 pagi di situ dengan disambut oleh Pengerusi Pos Malaysia Tan Sri Aseh Che Mat. Turut hadir ialah Timbalan Menteri KPKK, Datuk Maglin D Cruz dan Ketua Pegawai Eksekutif Pos Malaysia Datuk Syed Faisal Albar.

April lalu Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Dato' Seri Dr Rais Yatim mengumumkan penyusunan semula tangga gaji dan elaun posmen serta kerani pos agar selaras dengan penjawat awam lain, berkuatkuasa Julai.

Dr Rais berkata langkah itu berikutan gaji pokok posmen dan kerani pos pada masa ini boleh dikatakan sebagai di bawah paras kemiskinan, dan langkah itu membolehkan lebih 9,000 posmen mendapat kenaikan gaji 11 peratus.

(Renungan Rimau : Sudah dapat kenaikan gaji maka posmen perlu bekerja kuat dan jujur. Cerita mengenai orang buang surat perlu ditiadakan lagi. Sebaliknya mereka perlu memastikan tugasan yang diberikan terbaik sepanjang masa.)

1 comment:

udanggalah said...

Aku ada kawan2 posmen, memang hidup mereka kesempitan maklumlah gaji kecil sejak sekian lama...patutnya yang dah lama berkhidmat perlu diberi
imbuhan khas....kesian