Thursday, October 25, 2007

MENYAUK KERING-KERING, MEMBELI HABIS-HABIS

Saya malas hendak bercakap mengenai kuda tua pembangkang, LKS. Tetapi disebabkan ada laporan dalam news portal mengenai pandangan Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin terhadap LKS, saya ingin juga mencelah.

Mencelah bukanlah ada apa-apa, cuma meluahkan perasaan "meluat" sikap rakyat negara ini yang meminta bantuan orang lain demi survival politik diri. Sudahlah. Tidak payahlah buat begitu. Bertaubatlah. Bagilah peluang kepada orang muda berfikir. Cara lama dan sudah basi itu, tolonglah buang.

Jika terlalu desperate sangat hendak memenangi beberapa kerusi untuk DAP tidak payahlah meminta bantuan orang lain terutama rakyat asing. Jika pemimpin Singapura, LKY hendak tolong DAP telah mengatakan orang Cina dipinggirkan di Malaysia, biarlah dia buat begitu. Itu pandangan beliau. Tetapi rakyat negara ini tidak payahlah menjadi "juara" untuk membela orang luar semata-mata untuk kepentingan politik sendiri dan parti. Yang menyedihkan lagi ialah kes berkenaan dikatakan masih dalam siasatan polis. Biarlah polis menyiasat dahulu sebelum kita tidak tentu arah dan hala hendak menjadi jagoan. Insaflah.

Tindakan itu pasti tidak sehaluan dengan pemikiran orang Melayu. Pantang bagi orang Melayu jika ada rakyat negara ini bertindak membelakangkan kepentingan bangsa dan negara. Jika hendak menang, buatlah cara lain. Pendekatan seperti itu, orang tidak pakai lagi kecuali orang desperate dan hilang arah tujuan. Sesetengah orang mungkin berpendapat politik dia bijak, tetapi saya anggap politik dia samdol.


Malaysiakini yang memetik laporan Bernama, melaporkan DS Zainuddin berkata DAP sudah melampau apabila membawa warga asing ke Parlimen bagi memberi pandangan terhadap sistem demokrasi dan keselamatan di negara ini.

Tindakan seumpama itu, katanya, tidak akan berlaku di mana-mana negara lain, khususnya bagi kes yang masih dalam siasatan polis. "Laporan akhbar hari ini menyebut Ketua Pembangkang Lim Kit Siang telah membawa seorang lelaki warga asing Manjit Sokhai dari Montreal (Kanada) ke Parlimen atas dakwaan dipukul oleh mat rempit. Dalam soal ini, bagaimana seorang warga asing dengan mudah dibawa ke Parlimen dan memberi kenyataan yang negatif terhadap negara ini," katanya.

Sebelum itu, Zainuddin bersama-sama Pengerusi Felda, Tan Sri Dr Yusof Nor menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman penajaan program Suara Felda dan pelancaran drama bersiri Dinasti Bilut dengan RTM di Dewan Perdana Felda di ibunegara hari ini.

(Renungan Rimau : Jika kita hendak melakukan sesuatu haruslah menurut tempat dan keadaannya sepeti peribahasa Melayu, MENUNDUK KEPALA MENGHADAP RAJA, BERTENTANG MUKA MENGHADAP LAWAN, BERCEKAK PINGGANG MENGHADAP MUSUH. Sebelum kita hendak membela orang, pastikan kita menyelidiki sesuatu sampai jelas ibarat MENYAUK KERING-KERING, MEMBELI HABIS-HABIS.)

No comments: