Wednesday, January 9, 2008

BETTER LATE THAN NEVER

Better late than never. Itulah istilah paling tepat untuk menggambarkan arahan terbaru kerajaan bahawa semua lapangan terbang utama di seluruh negara tidak dibenarkan menggunakan perkhidmatan pekerja asing selaras dasar kerajaan yang mahu rakyat tempatan mengisi jawatan barisan depan dalam industri pelancongan negara.

Keputusan itu dibuat pada mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pelancongan yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak di Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya, semalam.

Sebenarnya sikap untuk menjaga keselamatan dalam diri kebanyakan rakyat negara ini masih rendah. Dalam ertikata lain, mereka tidak peduli dengan keselamatan diri, keluarga dan negara. Mereka mengambil sikap tidak ambil pusing apabila memperkatakan mengenai keselamatan. Anak dibiarkan bersendirian di tempat orang ramai dan kompleks beli-belah. Enjin kereta dibiarkan hidup kerana ingin mengeluarkan wang dari ATM. Pintu rumah tidak dikunci kerana pergi membeli barang-barang di kedai runcit kira-kira 50 meter. Motosikal ditinggalkan seharian di tempat sunyi.

Tidak hairanlah apabila ditanya adakah mengambil langkah-langkah keselamatan untuk menjaga diri dan harta, jawapan yang diberikan "tidak ada" kerana mustahil perkara itu boleh berlaku dalam keadaan seperti ini atau dalam keadaan seperti itu. Itulah pemikiran yang ada sekarang. Tidak kisah dan tidak peduli.

Itu sebabnya kita perlu memastikan pintu rumah dan pintu pagar ditutup jika mahu keluar rumah. Jika pasang grill sekalipun, perlu dikunci kerana jika ada grill tetapi tidak dikunci, tidak ada gunanya juga. Jika ada kereta, pasanglah alat mencegah kecurian termasuk kunci di stereng atau di gear. Inilah sikap yang perlu ada untuk menjaga keselamatan. Begitu juga golongan wanita yang gemar memakai pakaian seksi dan suka jalan berseorangan di tempat sunyi atau gelap. Jawapannya nahas dan jangan pula menyesal serta menyalahkan orang lain.

Begitu juga lapangan terbang. Walaupun ia tempat orang ramai terutama bagi penumpang daripada pelbagai pelusuk dunia, ia tetap kawasan keselamatan kerana pelbagai perkara boleh berlaku di situ. Oleh itu, tidak masuk akal membenarkan orang asing untuk bekerja di lapangan terbang yang boleh dikategorikan sebagai kawasan keselamatan. Begitu juga di stesen televisyen terutama yang dimiliki kerajaan.

Mengapa pekerja asing bekerja di lapangan terbang? Jawapannya ialah kerana kontraktor yang diberikan projek seperti membersihkan lapangan terbang itu suka mengambil pekerja asing. Mengapa suka mengambil pekerja asing? Jawapannya kerana bayaran gajinya murah dan mereka tidak banyak soal dalam kerja. Persoalannya tidakkah kontraktor itu, yang pasti orang tempatan (kalau orang luar satu persoalan lain pula), memikirkan mengenai keselamatan lapangan terbang negara ini. Macam-macam boleh dilakukan jika kita sudah berada dalam lapangan terbang itu terutama di kawasan sensitif termasuk di golden lounge yang dikunjungi ramai orang kenamaan.

Fikirkanlah mengenai keselamatan diri, keluarga dan negara.

2 comments:

Anonymous said...

Yes, better late than never. But sometimes people don’t realize that never late is better.

ibrahim yahaya said...

Sdr Gurindam jiwa.

Agreed. Never late is always better. We shouldnt allow incident to happen and than regret later. No point giving excuses by that time.

Cheers.