Saturday, April 25, 2009

ADA JUGA MANUSIA MACAM INI

Pagi Sabtu ini, eloklah saya ceritakan satu kisah menarik.

Alkisah ada satu cerita mengenai seorang teman.

Beliau tidak gemar berjalan jauh apatah lagi menggunakan kapalterbang. Demi tugas, adakalanya beliau terpaksa juga menggunakan kapalterbang.

Yang peliknya, beliau akan telan pil tidur. Maka tidurlah beliau sehingga sampai ke tempat yang ingin dikunjungi. Bantuan untuk membolehkan beliau bangun dari tidur ialah jam loceng.

Alkisahnya, satu ketika beliau pun telan pil tidur selepas menaiki kapalterbang. Tetapi 'dosa besar' yang dilakukannya ialah tidak menekan punat 'senyap' kepada jam locengnya.

Hendak menjadi cerita, beliau yang sedang 'mamai' dikejutkan oleh pramugari yang menjerit kepadanya, 'halo, apakah anda ingin mengejut penumpang lain dengan bunyi jam loceng itu'.

Ketika itu, beliau melihat ramai penumpang yang menunjukkan 'muka marah' mereka atau 'bengang' kerana dikejutkan oleh bunyi jam loceng berkenaan. Waduh-waduh, tentulah bisingnya satu kapalterbang. Nasib baik pilot tidak terkejut dan berpatah balik.

Pengajarannya ialah jika hendak telan ubat tidur, tekanlah punat 'senyap' pada jam loceng anda. Jangan menyusahkan orang lain. Jangan paksa orang bangun disebabkan 'kepintaran' kita. Jangan kejut orang yang sedang dilamun mimpi.

Sendiri mau ingatlah.

2 comments:

A Voice said...

Best lah saluran baru. Syabas.

armouris said...

info tentang pil tidur kat sini - Keburukan Pil Tidur