Sunday, March 22, 2009

IDEA UNTUK HADAPI KEMELUT EKONOMI

Jika anda mempunyai idea untuk menghadapi kemelut ekonomi yang dihadapi sekarang, eloklah berkongsi dengan pelayar DuniaTiger. Ini penting bagi memastikan setiap rakyat di negara ini terus bersedia untuk menghadapi tahun mendatang yang 'tidak menentu'.

Rakyat perlu memastikan bahawa mereka mempunyai cukup simpanan untuk menghadapi sebarang kemungkinan seperti diberhentikan kerja atau tidak mempunyai projek untuk meneruskan perniagaan. Ini adalah cabaran dan dugaan sebenar.

Umpamanya di Amerika Syarikat, Biz@1 RTM sebentar tadi melaporkan teknik 'tele-commuter' untuk mengurangkan kos syarikat dan menjimatkan masa pekerjanya. Merekan mendapatkan syarikat yang menyediakan perkhidmatan 'tele-commuter' yang berkesan.

Laporan MSNBC itu menjelaskan ramai pekerja di Amerika Syarikat kini memilih untuk bekerja di rumah dan berkomunikasi menggunakan teknologi komunikasi terkini sejajar untuk mengurangkan pelbagai kos termasuk kewangan, tenaga dan masa.

6 comments:

Anonymous said...

Salam Datuk,
Rata-rata rakyat menghadapi tekanan ekonomi. Kerajaan dengan program rangsangan ekonomi untuk membantu rakyat. Tetapi lain pula pengdekatan BERNAMA, kakitangan akan dikenakan bayaran parking kenderaan mereka di kawasan ibupejabat, Wisma BERNAMA.
Kadarnya: Basement RM25 sebulan, kawasan lapang reserve sungai Jabatan Peparitan dan Pengairan RM15 sementara tanah Persatuan Pesara RM10. Bukan nak tolong pekerja tetapi BERNAMA mahu "menyeksa" pekerja. Minta dtuk tolong sampaikan salam kami kepada YB Menteri agar dapat bantu kami.


Wartawan tua.

aimdaim said...

DIY

Kalau Ketua Pembangkang baca tulisan ini saya pasti dia menangis tak boleh jawab. Pasalnya dia dah banyak pusingkan pemikiran orang kepada isu politik pecah belah dari nak ajak rakyat berjimat cermat dalm kegawatan global ni.

fikir-fikirlah

abe MIE 'TERJAH' said...

Kalau boleh cari kerja yang jalan2 kaki saje...tapi tak semua kawasan tempat tinggal ada kerja...

http://pkrpasdap.blogspot.com

burungjantan said...

mengapa kerajaan tidak mencipta wang, dengan kaedah mudah dan disenangi orang?

Bukankah bank boleh mencipta wang, iaitu berapa peratus dari jumlah deposit yang dimasukkan oleh para pendeposit sebagaimana yang ditetapkan oleh bank negara.

Wang dicipta oleh sesiapa pun, kalau penaman padi menungggu semusim baru dapat wang, pekarja sebulan baru dapat wang. Hakikatnya wang banyak dicipta.

Kadang-kadang manusia itu sendiri selalu makan wang, dan menghilangkannya seperti dia beli nasi satu pinggan, maka wang satu pinggan telah hilang dalam perutnya.

Begitu juga kalau dia membeli mee dengan wang, dan mee itu tidak dimakan, maka wang itu pun hilang, kerana mee telah menjadi basi.

Bagaimana kalau wang itu bukan mee dan bukan nasi, wang kertas boleh disimpan dan ditangguhkan luputnya.

Kadang-kadang orang tidak menanam padi, orang tak mengali emas, tetapi mereka boleh mencipta wang. Misalnya dia bercakap dan merapu-rapu, atau hanyak menjual suara dengan menyanyi, maka orang seperti ini pun telah mencipta wang.

Di jepun misalnya mulan bulan april atau selepas itu, kerajaan mereka akan memberi waang 12,000 yen sebulan secara percuma kepada semua orang-orang asing yang tinggal di jepun, tetapi wang itu mesti dibelanjakan habis dalam bulan itu.

Kalau kerajaan jepun mencipta wang dengan cara itu, mengapa malaysia tidak? Kalau tak ada idea mencipta wang, tiru sahaja jepun.

Teorinya memanglah wang itu didasarkan kepada emas. Akan tetapi bagaimana dengan dolar amerika? Sedangkan dolar kalau ditukar dengan emas, manalah ada sebanyak itu, keana apa? Kerana dolar semata-mata kepercayaan ada nilai kuasa.

Oleh itu, kerajaan janganlah perpegang dengan teori totok, ciptalah wang, kerana kemorosotan ekonomi boleh diatasi apabila pusingan "goods" berlaku dan tercipta wang.

Oleh itu perjalanan wang boleh dimulakan dari kerajaan seperti yang dibuat kerajaan jepun sekarang, dan menjadikan manusia itu mempunyai kuasa beli yang mampu menjana "goods" dalam teori ekonomi tersebut.

Atau kerajaan menghapuskan sahaja cukai individu. Di sana nanti kerajaan akan disukai dan menjadi popular, dan perjanan wang juga berlaku dari cukai yang dilepaskan itu. Siapa tahu?

ChengHo said...

Jadikan RTM sebagai BBC dan CCTV dgn daya tarikan yg kuat bagi menarik penonton ,tidak guna idea yg bernas bila tiada siapa yg tonton
revamp penyampai penyampai berita dapatkan yg lebih nampak energetic ,guna bahasa melayu baku dan inggeris ala BBC atau Aljazera
Breaking news misti jadikan amalan ,penonton tertarik dgn recipe breaking news

Anonymous said...

Dato,
Ramai yang masih tak faham dan gila,
Problem ekonomi bukan hanya di Malaysia tetapi seluruh DUNIA....

Sebab tulah semua rakyat kena sokong sepenuh hati dan jiwaraga kepada UMNO dan BN supaya apa yang dirancang untuk pulihkan ekonomi negara tiada bangkangan yang membuta tuli daripada pembangkang... Bagi RM60 bil..minta RM100 bil...Bagi RM100 bil...minta RM200 bil...Saya amat berharap agar PAS, PKR, DAP dibubarkan dan bersama dalam BN demi negara tercinta...MALAYSIA KU...

DS NAJIB - Gentlement Leader.....