Tuesday, March 3, 2009

PENYAKIT BARU BOO DAN RAMA

Keputusan PRU 2008 juga menyaksikan kemunculan Ahli Parlimen baru yang mula memaparkan perangai entah apa-apa. Mereka sudah mengikut perangai bos mereka yang memainkan sentimen perkauman sempit. Antaranya ialah Dr Boo Cheng Hau yang kini menjadi Pengerusi DAP Johor dan Dr P Ramasamy (Ahli Parlimen DAP Batu Kawan, Pulau Pinang) yang membuat kenyataan berbaur etnik.

Kedua-dua mereka membuat dakwaan bahawa Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang diterajui oleh UMNO mengamalkan dasar apartheid.

Khamis minggu lalu, Dr Boo yang juga Ketua Pembangkang DUN Johor mendakwa amalan ‘bumiputeraisme’ atau pemikiran membantu golongan Bumiputera yang diamalkan oleh di negeri ini menyamai ideologi apartheid. Katanya, amalan itu bersifat apartheid kerana berasaskan politik perkauman iaitu golongan yang dominan diberikan keutamaan dalam mendapatkan bantuan.

Semalam di Dewan Rakyat, Ramasamy yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang membuat dakwaan yang sama kerana tidak puas hati dengan jawapan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Dr Hou Kok Chung terhadap soalan asal yang dikemukakannya. Ramasamy bertanya mengapakah kementerian itu tidak mengambil sebarang inisiatif atau keputusan untuk melantik ahli-ahli akademik dari golongan bukan Bumiputera sebagai naib canselor di universiti awam.

Dalam jawapannya, Dr Hou menjelaskan pelantikan pengurusan tertinggi universiti khususnya naib canselor adalah dilaksanakan oleh satu badan bebas ditubuh oleh kerajaan yang dikenali sebagai Jawatankuasa Tetap Carian.

“Asas pemilihan adalah berdasarkan kepada kriteria-kriteria seperti visi dan misi, kepemimpinan dan pengurusan, pencapaian akademik, pengiktirafan, keperibadian unggul dan kemahiran berkomunikasi. Calon-calon yang dikenal pasti akan ditapis melalui temuduga dan dinilai berdasarkan kriteria berkenaan serta prestasi mereka semasa di temuduga. Kaedah pemilihan ini memberi layanan yang sama kepada setiap calon tanpa mengira kaum. Setiap calon layak akan berpeluang untuk menjawat jawatan naib canselor.’ Menurut Dr Hou, jawatankuasa yang diwujudkan untuk membuat pemilihan dianggotai oleh pelbagai kaum dan tidak terikat dengan dasar UMNO.

Politik ‘baru’ yang dibawa oleh Boo dan Rama ini sebenarnya tidak sihat untuk negara majmuk seperti Malaysia. Janganlah timbulkan perkara yang bodoh jika mengaku diri seorang terpelajar dan bekas ahli akademik. Jangan jadi bodoh. Mereka sebenarnya perlu balik ke sekolah untuk belajar sejarah penubuhan negara ini daripada hanya celupar untuk mengeluarkan hujah yang menyakitkan hati orang lain.

Kedua-dua orang ini perlu menghayati kata-kata pemimpin terkemuka kaum India di negara ini iaitu Tun V.T. Sambanthan yang menyelar konsep ‘kesamarataan Malaysian Malaysia’ yang asalnya dibawa oleh PAP dan kini diapi-apikan oleh DAP dan PKR.

Berucap di Parlimen pada 1 Jun 1965, Tun Sambanthan berkata, “Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan negara-negara lain. Di Burma, seperti yang kita semua maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Tetapi apa yang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, “Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan memberikan mereka peluang untuk menjadi warganegara. Dimanakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Dimanakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang?. Fikirkanlah Boo dan Rama.

26 comments:

bungaraya said...

Kadang kita jangan cakap politik. Kita cakap sesuatu yang benar. Yakni Cina dan India adalah kaum yang mendatang. Oleh itu sampai anak cucu mereka nanti dan hingga kiamat mereka adalah warisan kaum mendatang dalam Malaysia ini. Oleh itu juga layanan kepada mereka adal;ah berbeda dibanding melayu, iban dan kadazan.
Oleh itu lagi kepada pemimpin mereka ukurlah baju dibadan sendiri. Jika tak puas hati cari negara lain dimana mereka akan diberikan keistimewaan. USA? England? Australia?

ysnizam said...

DULU Tanah Melayu nie DIJAJAH oleh kuasa2 barat..

KINI.. ader kuasa baru la pulak nak MENJAJAH balik Tanah Melayu nie..

Mereka ni (DAP) tak tumpah seperti PENJAJAH...

SARANG LEBAH JANGAN DIJOLOK....!!!

burungjantan said...

Politik keling karam...
Adalah bahasa yang cocok dengan suasan poltik malaysia masa kini. Ini merujuk di Johor, Perak dan di Parlimen.

Orang inilah di zaman dahulu yang lebih riuh rendah apabila bot mereka nak karam. Mereka tak usaha apa-apa pun nak selematkan bot mereka yang nak karam itu. Mereka lebih bising sahaja.

Sekarang dalam politik Malaysia pun orang-orang yang sama macam keling karam itu.

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang di Parlimen kecoh. Di Perak jadi Speaker kecoh. Pasal nama Allah dalam bible kecoh. Dalam Mahkamah kecoh.

Memang macam keling karam.

Anonymous said...

YBhg Datuk,

Dasar Apartheid? Si Boo 'doh' ni perlu tahu apa itu apartheid... sebenarnya, mereka ini pengacau, tak tahu kenang budi dan berjiwa komunis.... mereka nak jadikan negara kita seperti 'negara komunis selatan' dimana hanya adik beradik mereka sahaja boleh memerintah...

Kalau macam-macam tak puas hati duduk kat Malaysia ni, saya cadangkan supaya mereka duduk kat negara lain sahaja.

JONLABUYABEDABEDU

aimdaim said...

DIY,
Perlunya negara kita ini seorang pemimpin yang kuat & berani untuk menentang orang yang bermain dgn api.
Kelantangan mereka itu mencerminkan mereka ini cakap tak serupa bikin.

Anonymous said...

So you are saying there is NO apartheid in this country at all???
Where 95% of the Government departments are Malay officers?
Some states for example The Imigresen has 100% malay officers!!! what do u say to that??

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

padan muka melayu...dan islam

skrg allah pun setinggi dewa rama dan dewa boo dah datuk

Anonymous said...

Tuan,

Dulu mereka monopoli PWD dan Keretapi Tanah Melayu, siapa pun tak bising. Yang jadi Menteri Kewangan dan Menteri Perdagan pu orang depa. Yang jadi 'dresser' dan 'cheif clerk' pun depa juga.

Ingat tak dulu dekan fakulti perubatan Universiti Malaya? Orang depa juga. Apa dia buat bila kehilangan jawatannya? Bersubahat dengan General Medical Council UK melucutkan pengiktirafan kursus perubatan UM.

Tanya mengapa susah sangat anak Melayu nak lulus di fakulti kejuruteraan dan Fakluti Sains UM masa dulu. Apa yang mereka buat dengan anak-anak Melayu di Maktab Teknik Jalan Gurney?

Kenapa anak-anak Melayu cemerlang di luar negeri? Oxford, Cambridge, Imperial College (semua di UK) dan universiti2 terkemuka di Amerika Syarikat, Australia dan New Zealand? Jepun juga ada. Kenapa terpaksa dihantar anak2 Melayu ke luar negeri? Siapa control UM dulu? Apa nasib anak2 Melayu dulu? Bodoh sangat kah mereka?

Sekarang mereka bercakap pasal apartheid. Pandai pula bercakap pasal apartheid. Inilah orang-orang yang tak mahu mengaku yang merekalah yang kuat menekan orang lain bila berkuasa. Sejarah dia lupa. Berapa ramai anak Melayu teraniaya dulu? Tanyalah Ramasamy yang kini saya anggap seorang 'racist' dan juga Boo... yang saya tak hairan lagi kerana dari parti cauvinis.

Maaf Tuan Tiger, saya tak dapat menahan perasaan saya lagi. Tapi elok juga orang2 Melayu yang kini kononnya dah liberal ingat kembali apa akan terjadi kepada bangsa Melayu kalau mereka lupa sejarah. Ingat atau tidak: menang sikit dah nak halau orang Melayu keluar? Kalau banyak macam mana pula? Berarak seluruh negara? Dulu berarak kat KL saja dah jadi malapetaka.

Janganlah kerana nak menduduki takhta semua nak dijualnya, bangsa agama dan negara.

AYAH

Anonymous said...

Betul lah apa yang mereka cakap. Itu kenyataan. Kalau kamu orang Islam maka buka lah mata dan hati kamu.Baca Al Quran dan fahamkan apa itu keadilan.

Maniam cigam said...

Ya memang betul. Politik Keling Karam...

Bukan itu sahaja. Mereka ibarat kacang lupaka kulit.

Menuduh orang apatherd tetapi Merekalah yang sebenarnya apatherd dan ethinicsm.

Orang muda melayu jangan menyesal kalau nasib bangsa macam 13 may 1969. Macam komunis berkuasa selepas jepun menyerah kalah. Macam Kisah Natal di Singapore.

Ingat sebelum nasi menjadi bubur

bhahrum said...

Jangan lembab sangat, tak insaf.

Walaupun yang dikutuk dan dituduh dengan nama UMNO oleh keling karam itu, tetapi siapakah UMNO

Orang dalam UMNO adalah juga saudara mara dalam PAS dan PKR juga. Kalau mereka pun merestui keling karam ini.

Ingatlah apabila bala menimpa. Dia tidak diterima UMNO sahaja, tetapi orang yang merestui juga akan terkena sama.

Harap-harap janganlah lembab sangat nak sedar bangsa melayu oi

AnakJohor said...

Anonymous said...

So you are saying there is NO apartheid in this country at all???
Where 95% of the Government departments are Malay officers?
Some states for example The Imigresen has 100% malay officers!!! what do u say to that??

11:50 AM

Dear sir,
Jangan tanya kenapa ramai malay officer dalam kerajaan dan jangan nak marah orang melayu sebab ramai duduk dalam imigresen. Let me tell you a story dear sir. Waktu sekolah dulu saya ada ramai kawan baik. Salah seorang darinya Surent. Surent anak seorang pegawai imigresen.
Saya pernah bertanya kepada Surent, "kau pun nak jadi pegawai imigresen macam bapa kau jugak ke Surent?" Then he replied. "Tak nak la aku, gaji pegawai kerajaan x competitif".

Now thats is the answer for your question dear sir. Bangsa lain selain bangsa melayu selalu merasakan gaji yang diberikan sebagai pegawai kerajaan tidak competitif.
Tidak ada sirkular atau peraturan yang menetapkan bahawa hanya orang melayu yang layak bekerja sebagai penjawat awam. Masyarakat Cina dan India sendiri yang memilih untuk tidak berkhidmat sebagai penjawat awam. kenapa?? kerana gaji..

Do some research please before you make any comment. Orang tua2 selalu cakap..."wise man speak what he need to speak while dumbs speak what he want to speak"..so which one is you sir???

Z-MAY said...

sebenarnya kerana melayu yg terlalu banyak bagi ruang kpd bukan melayu untuk menghina dan cerca melayu.

perangai dan sikap melayu sendiri yg membuatkan kaum lain tak segan silu mencaci melayu.

di manakah ajan tertampal muka melayu selepas ini?

Pak Tam said...

Sekelompok Melayu yang mahu bersekongkol dengan mereka ini (DAP) menyebabkan mereka ini ibarat 'kaduk naik junjung'. Melayu dan Islam dihina dan Raja tidak lagi dihormati tapi Melayu boleh melihat begitu saja! Sedarlah sebelum terlambat.

Middle said...

Tamil are citizens in Sri Lanka?

Chinese in Thailand have to take Thai names.

Thaksin the former Prime Minister of Thailand is Chinese.


I agree with your point that Rama and Boo need not use such extreme examples to make their point. The comparison they use is not valid.

P.S - how long are people supposed to be kaum pendatang? 50 years, 100 years, 1000 years? Forever?

Anonymous said...

saya petik kata tun sambanthan nak masuk keblog saya Penghuni Gua. tq

ChengHo said...

Bagaimana dgn nilai kehidupan RTM dgn terbongkarnya perihal Zamzarina dan Datuk KSU Kamaruddin Siaraf??

PaKMie said...

Sejak terbentuk Pakatan Rakyat mcm2 berlaku kpd kaum melayu. Apabila Anwar memberilaluan kpd golongan ini maka lagi terserlah kebencian mereka kpd melayu.

Soal pertama skrg, kita kena hapuskan pemimpin melayu dalam pakatan rakyat. Kerana mereka2 inilah yg menyebabkan kaum lain dinegara ini bersikap kurang ajar kpd kaum melayu...

Bertopengkan melayu, tetapi jiwanya yahudi...itulah sebenarnya Anwar....org yg gila kuasa sahaja menyokong beliau termasuklah golongan erdogan dalam pas...

Anonymous said...

semuanya terjadi disebabkan ada di antara bangsa kita sendiri yang bagi muka pada depa.

kalau kita bersatu, tak kan terdengar suara-suara sumbang sebegini.

nak kuasa punya pasal, sanggup sesetengah orang melayu gadai diri.

echah_syed said...

setuju dgn anak johor.. :)

nak tak dorang jadi polis..??

jadi bomba?? jadi askar??

hampehh :(

masih tak sedar diri..uishh

Anonymous said...

Sebenarnya Melayu PKR memang bodoh nak mampus, ikut Melayu yang tidak ada harga diri, Keling Karam dan Cina Babi DAP yang berhati kaudu dan racist itu. There is nothing great about Anwar except menipu dan memfitnah. Politik beliau lebih kearah menggoncangkan stabiliti negara agar Kerajaan yang Memerintah tumbang dan pembangkang boleh ambil kuasa. Beliau tidak kisah tentang penderitaan rakyat akibat tindakan-tindakan beliau. Hairan, bagaimana beliau nak jaga sebuah negara dengan sifat yang sedemikian.

Saya bersetuju dengan Anonymous Ayah. Generasi muda tak tahu betapa Melayu ditindas di UM dahulu. Punyalah susah nak masuk UM. Dah dapat masuk punyalah susah nak lulus. Macam-macam hal mereka buat. Cukup sudah Melayu menderita selama ini. Kalau nak tengok bagaimana Melayu didiskriminasikan dahulu, tengok saja bagaimana Kerajaan Singapura layan Melayu. Cuba cari pegawai Melayu dalam perkhidmatan Awam. Paling tinggi pangkatnya tidak lebih dari Major/ASP/SuperScale G/Gred 44.

Kita dah tengok dan nampak perangai buruk mereka, tapi masih ikut telunjuk mereka. Saya tak faham Melayu PKR yang buta, ikut membabi buta saja. Nasib baik kesemua mereka cakap dalam Parlimen. Kalau tidak memang dah kena saman.

Saya harap majoriti Melayu tidak terperdaya dengan cara berpolitik Anwar yang 'very very destructive to Nation Building". Saya harap orang PAS cepat cepatlah jauhkan diri dari PKR. I am still your strong supporter. Kalau PAS juga tak nampak, memang PAS juga dah jadi macam Anwar. Then jangan harap saya dan keluarga nak sokong PAS lagi. Saya sangat meluat dan benci perangai Anwar yang hanya pandai memburukan orang lain. Dia tidak sedar perangainya memang tidak layak untuk memimpin negara ini.

Ayah Bengang

azienmat said...

Tiger, sebab itu saya tak peduli sangat apa mereka nak cakap pada orang melayu (pemerintah) itu zalim, kroni, nepotis, racist, samseng, DEB menindas, ketuanan melayu, hak raja/rakyat dan terbaru apartheid.
Itu semua, sebagai alasan untuk mereka memperlekehkan orang melayu sekaligus melemahkan kita.
Mereka menuntut apa yang dikata hak mereka di bumi ini, hanyalah untuk mengalih perhatian orang melayu terhadap hakikat bahawa pendatang ini sudah semakin besar kepala di sini.
Orang melayu biasanya apabila disebut "anda raciest".. pasti akan berdalih mengatakan mereka bukan racist, atau mereka malu di katakan begitu. Tanpa langsung melihat orang yang menuding itu sebenarnya lebih racist dan segala-galanya.
Melayu sepatutnya tak perlu malu dan terhina apabila dikatakan begitu oleh Raja Sesat Karpal Singh, Si Lanun Lim KitSiang, GuanEng dan pendatang-pendatang tak sedar diri ini.
Yang menjadi masalah adalah, ada orang melayu sendiri yang menjadi penghalang selaku pembela hak-asasi 'sukarelawan' kepada mereka, dek termakan kata2 hinaan dari Cina dan India yang 'menginsaf'kan diri orang melayu itu sendiri..
Jadi bagi saya, kalau nak bergaduh bergaduhlah! Tapi biarlah kita tahu mana satu lawan nak yang ditentang perlu kita utamakan. Barulah nanti ternampak di mana titik pertemuan antara kita..
-azienmat-

Keling punteik said...

Sudah lah dato'

Ini salaah UMNo bagi muka sangat dekat keling-keling tu.

Dulu dia tuduh melayu, masuk utan, lepas ni dituduh apartheid pula.

Cuba tunjukkan orang keling ini bagus Di mana?

Di sri langka dia tubuhkan tamil elam. Di Kasmir dia jajah islam. Di india dia tubuhkan parti hindu. di Malaysia hindraf.

Di parlimen dia buat projek keling karam. dia adakan parti harijadi. Dia tuduh Umno celaka. dia tuduh kerajaan apathed.

Yang samy vellu tu jaga MIC tidak apatheid? Dia tendang subramaniam, dia tendang mendiang patmanathen.

Sekarang samy vellu dok nak apatheidkan BN pula. Dia nak orang-orang keling/tamil yang memang samsing ni suruh jadi kerja kerajaan.

Tak lama lagi jabatan kerajaan akan dipenuhi oleh samsing-samsing keling karam.

Di RTM sendiri. Apa jadi dengan suara Malaysia?

Apa yang dibuat oleh Dato Zahid Hamidi yang jaga JAKIM?

Pun Umno bagi muka kat keling karam lagi.

Ini semua politik keling karam. Lebib banyak bising dari buat kerja.

Anonymous said...

Ni lah akibat LAH dengan pemikiran terbuka dan memberi laluan kpd orang yang niat tak baik kerana nak tolak ansur dan nak jaga hati orang orang lain.
Saya rase memenag elok ucapan ucapan Boo dan Rama di pantau dan di buku kan agar anak kita tidak terpesong dengan sentimen ras mereka yang di lahirkan pada tahun 1963 dan di usir pada tahun 1965.
Al Marhum Tengku Perdana Menteri pertama dah nampak dah pada 1965.
Sunggoh tragis kalau kita belajar dari sejarah,
changkat lobak.
arjuna waspada.

ibrahim yahaya said...

Sdr Pelayar budiman,

Saya minta maaf tidak dapat menyiarkan kemarahan anda itu kerana perkataan yang digunakan kesat berlaku. Saya pun marah kerana ada pihak yang mengungkitkan perkara yang entah apa-apa. Tetapi eloklah kita menggunakan perkataan atau istilah yang bersopan sedikit tetapi maknanya sama. Bersabarlah dan menjunjung kasih kepada Raja Melayu. Banyak orang yang tidak belajar sejarah dan mahu menyakitkan hati kita. Cuba bayangkan jika kita benarkan pekerja Indonesia yang bekerja di sini menjadi warganegara Malaysia, mungkin golongan ini juga akan melenting dan melatah. Sabar jelah.

ibrahim yahaya said...

Sdr yang bertanya,

Bagi yang bertanya mengenai 'kes tertentu', saya tidak akan menyiarkannya kerana bagi saya hanyalah khabar angin dan fitnah. SMS mengenainya terus menerus disebarkan menggunakan orang tertentu termasuk pembikin filem atau orang dari agensi tertentu. Yang pelik tarikh, tempat, masa dan pelbagai lagi yang disebutkan berbeza. Jangan kita terus menyebarkannya dan fitnah itu adalah satu dosa besar. Hanya Allah SWT yang tahu. Biarlah Allah SWT memberi kita petunjuk terhadap mereka yang membuat fitnah. Insaflah.

Satu lagi, janganlah minta atau berdoa agar 13 Mei berulang kerana sebagai rakyat negara ini, kitalah yang akan rugi selama-lamanya. Tidak kira Melayu, Cina, India, Dayak, Kadazan, Sikh, Murut, Orang Ulu, Orang Asli, Bajau, Serani, Portugis dan lain-lain lagi, kita perlu menjaga keamanan dan keharmonian negara kita ini.

Bagi mereka yang bertanya istilah pendatang, jangan terlalu sensitif kerana Presiden Barack Obama juga disebut asal usulnya bapanya dari Kenya. Ada perkara yang kita tidak boleh ubah, umpamanya orang biasa tidak boleh jadi Raja atau Sultan walaupun kaya macam mana pun. Saya pun tidak boleh jadi Sultan Melaka kerana Melaka kini hanya ada 'Yang diPertua'. Fikirkanlah.