Thursday, June 24, 2010

KHAIRY PERTAHANKAN KA SIONG

KUALA LUMPUR 23 Jun – Dakwaan bahawa Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong telah mempersoalkan kontrak sosial dan tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan adalah keterlaluan dan tidak berasas.

Pengerusi Pemuda Barisan Nasional (BN), Khairy Jamaluddin berkata, adalah tidak wajar untuk mana-mana pihak membuat dakwaan itu kerana kenyataan Ka Siong hanya bertujuan meminta supaya pemberian biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) diteruskan.

‘‘Apabila saya mendengar kenyataan asal yang direkodkan dan daripada penjelasan Ka Siong, saya rasa tidak ada ruang nak buat tafsiran bahawa kenyataan ini bersifat perkauman dan tidak menghormati hak serta kedudukan bumiputera,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Sidang akhbar yang turut disertai Ka Siong itu bertujuan memberi penjelasan berhubung dakwaan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali semalam bahawa kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran itu adalah biadab, berunsur perkauman serta cuba mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu.

Kemarahan Ibrahim itu berpunca daripada kenyataan Ka Siong sewaktu mengulas pengumuman Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz bahawa JPA akan menghentikan secara berperingkat pemberian biasiswa kepada 1,500 pelajar bagi mengikuti kursus ijazah sarjana muda di luar negara mulai tahun depan.

Akhbar The Star pada 16 Jun lalu melaporkan Ka Siong mempersoalkan adakah program biasiswa Majlis Amanah Rakyat (Mara) untuk pelajar bumiputera turut dihentikan seperti biasiswa JPA.

Kata Ketua Pemuda MCA itu, jika kerajaan hanya melakukannya kepada biasiswa JPA tetapi mengekalkan biasiswa Mara, ia tidak selari dengan konsep 1Malaysia yang dipromosikan kerajaan.

Khairy berkata, Ka Siong hanya ingin menyatakan bahawa biasiswa JPA itu adalah satu-satunya peluang untuk pelajar bukan bumiputera mendapat biasiswa daripada kerajaan.

‘‘Jadi dia kata, apakah perasaan masyarakat bumiputera sekiranya biasiswa dan pinjaman Mara ini ditarik balik,” katanya.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO itu berkata, Ibrahim mungkin tidak perasan bahawa tindakan Ka Siong itu juga adalah bagi mempertahankan pemberian biasiswa untuk orang Melayu kerana majoriti yang memperoleh biasiswa JPA adalah di kalangan kaum itu.

‘‘Saya tidak faham mengapa ini dipersoalkan Perkasa. Mungkin cara kenyataan ini dilaporkan (akhbar) boleh menimbulkan persoalan tapi apabila saya mendengar kenyataan asal, ia tidak mempunyai unsur perkauman,” katanya. - UTUSAN.

(Renungan Rimau : Ahh sudah. Apa sudah jadi?)

No comments: