Tuesday, August 10, 2010

SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN

Oleh Tan Melaka

SUASANA menyambut bulan Ramadan lebih terasa di Singapura jika dibandingkan dengan mana mana negeri pun di Malaysia, sama ada oleh rakyatnya sendiri terutama orang Islam atau oleh pelancong.

Sepanjang Jalan Geylang Serai yang masih menjadi pemusatan kediaman orang Melayu telah dihiasi dengan gerbang lampu berwarna-warni yang indah yang di kiri-kanannya telah disediakan dengan berbagai gerai jualan makanan, pakaian dan lain-lain keperluan untuk berbuka puasa dan hari raya.

Tapak Pasar Ramadan yang disediakan lebih teratur, lebih kemas dan bersih dari Pasar Ramadan yang kita dapat saksikan di Jalan Melayu atau kawasan Masjid India dan Kampung Baharu dan Taman Melawati, Kuala Lumpur yang menjadi tumpuan ribuan manusia setiap bulan puasa.

Bagaimanapun persekitaran di semua kawasan Pasar Ramadan yang popular di negara ini tidak memberikan suasana yang memberikan kebesaran, keceriaan, kesyahduan dan keindahan bulan puasa, tiada usaha untuk mengindahkan suasananya.

Apa yang kita dapat saksikan di sini pada setiap tahun ialah ribuan pengunjung yang datang membeli belah dalam suasana yang tidak selesa malah menyesakkan nafas di samping amat kurang dari segi kebersihan. Jika Jalan Geylang Serai boleh dihiasi dan dikemaskan untuk Pasar Ramadan, kenapa jalan tertentu atau Pasar Ramadan kita tidak boleh mewujudkan suasana yang sama atau lebih baik sedangkan negara ini negara Islam.

Tidaklah dapat dinafikan bahawa pemikiran perdagangan dan orientasi perniagaan kerajaan Singapura telah menyebabkan mereka lebih komited, kreatif dan inovatif dalam mengambil kesempatan dari apa juga perayaan bagi mendatangkan wang kepada rakyat dan negara dan juga bagi menjadikan negara mereka sentiasa dinamik dalam keadaan apa pun.

Maklumat yang saya dapati dalam kunjungan singkat menjelang puasa, selain dari penduduk tempatan berbilang kaum yang mengunjungi pasar Ramadan Geylang Serai ialah kehadiran ribuan pelancong dari luar negara untuk melihat suasana Ramadan di Singapura di samping menjamu selera.

Selain dari itu menjadi suatu kemestian bagi orang orang Melayu dari seluruh Singapura untuk berkunjung ke Geylang Serai bagi bertemu mesra sesama orang Islam di samping membeli juadah.

Menjadi seperti sesuatu yang tidak sah bagi orang Melayu Singapura jika tidak ke Geylang Serai di bulan puasa.

Orang Islam Malaysia yang sangat berbangga dengan keIslaman mereka dan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara Islam akan merasa kecil diri apabila berkunjung ke Geylang Serai dan akan tersandar pada realiti bahawa kita lebih banyak sentimen dari praktikal dalam kebanggaan kita.

Suasana di Geylang Serai itu tidak sahaja dirasakan oleh kalangan Melayu tetapi juga diketahui oleh setiap pemandu teksi dan penduduk kaum lain yang akan menceritakan tentang kemeriahannya kepada anda.

Kita tidak seharusnya terus berbangga kosong sebaliknya mengakui hakikat betapa kurangnya daya inisiatif dan inovatif kita terutamanya di pihak kerajaan.

Menteri Wilayah, Menteri Pelancongan dan lain-lainnya patut melawat Singapura di bulan puasa untuk membuat perbandingan dan merasakan hakikat Singapura sebagai Economic Dynamo.- UTUSAN.

(Renungan Rimau : Surat pembaca ini disiarkan dalam Utusan Malaysia hari ini. Pemerhatian penulis mengenai sambutan berbeza di kedua-dua tambak. Di Malaysia kita sering mengunjungi Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Kampung Baru Kuala Lumpur untuk membeli juadah dan pakaian raya. Malah gerai jualan hidangan berbuka puasa di merata ceruk pun ramai dikunjungi oleh masyarakat bukan Islam. Suasana yang meriah dan harmoni.)

5 comments:

jebat said...

DIY, Salam Sejahtaera,

Sememangnya meriah di Pasar Ramadhan.

Tapi ada saudara kita yang tak dapat menikmati pasar Ramadhan ini seperti kebiasaan nya.

Jadi dalam keriangan kita janganlah kita lupakan mereka .

Selamat menyambut ramadhan dan
Selamat berpuasa !!.
Jangan lupa perjuangan kita..

Umat Islam mencapai kemenangan pertama dalam peperangan BADAR dalam bulan Ramadhan !!

afayufu said...

Selamat berpuasa....

LIMAUDONG said...

Salam DIY

Selamat menyambut bulan Ramadan dan selamat berpuasa dan bertugas kepada semua staf-staf RTM dibawah seliaan DIY

AYIE SHAHRI SARIPAN said...

Salam Ramadhan DIY...

aimdaim said...

DIY,

Klu mcm tu saya nak ke singapura jugaklan...

Esok saya pg.