Saturday, December 13, 2008

BANGLA PUN TIPU BANGLA JUGA

Posting Ketiga - 6.35 petang

Semalam, saya menyaksikan bagaimana "cool" atau "kesabaran yang tinggi" seorang insan.

Tidak marah, walaupun arahannya tidak diikuti. Bersahaja dan ketawa. Memberi arahan semula dan terus mengingatkan agar arahannya diikuti. Bukan orang lain.

Yang bersalah pula, berusaha mencari jalan untuk menipu. Tapi tidak berjaya. Tapi mukanya selamba saja. Habuk pun tarak.

Mr Cool tetap cool sepanjang masa. Inilah insan berjiwa besar.

Semoga terus berjaya Mr Cool.

Posting Kedua - 1.40 petang

Salam juga menceritakan mengenai kejayaan rakan sekampungnya.

Rakan beliau yang pernah bekerja di Pulau Pinang dan Korea, kini seorang usahawan berjaya.

Rakan beliau yang berusia 34 tahun kini mempunyai tiga kedai di Afrika Selatan.

Kejayaan itu membolehkan rakannya menunaikan haji tahun ini.

Pagi tadi, rakan beliau sudah berada di Bangladesh dan mengikut budaya negara itu mereka yang baru kembali daripada mengerjakan haji akan "dikuarantin" dan "tidak boleh bercakap banyak" selama 41 hari.

Ini bermakna rakannya tidak boleh bercakap sembarangan dan tidak boleh terbang ke luar negara. Hanya boleh berada di sekitar kampungnya saja.

Selamat kurang bercakap.

Posting Asal - 11.29 pagi

Jika anda berpeluang berbual dengan rakyat asing yang bekerja di sini, tanyalah mereka pelbagai pengalaman pahit manis yang dihadapinya ketika berada di negara ini.

Mereka pernah ditipu, tidak makan dua tiga hari atau merempat di bawah jejambat. Ini gara-gara golongan yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan terhadap mereka.

Pagi ini, saya bersembang dengan Salam, pekerja tempat mencuci kereta dari Bangladesh.

Bos pertamanya ialah orang Melayu yang bergabung dengan orang Bangladesh.

Tiada masalah pada peringkat awal sehinggalah bosnya, orang Bangladesh membuat hal. Gaji mereka tidak dibayar walaupun bos Melayu sudah menyerahkan wang itu kepada bos Bangla. Bangla tipu Bangla. Apa ni?

Seorang rakannya juga pernah ditipu oleh agensi dari Bangla. Rakan itu sepatutnya dihantar ke Afrika Selatan tetapi ditipu dan dibawa ke Malaysia.

Bangla pun tipu Bangla. Apa dah jadi?

6 comments:

bujai said...

apo nak heran, bro.

tu baghu bangla tipu bangla.

haghi ni pun dah gamai anak tipu bapak, tipu omak, tipu macam2 lagi lah...

yang paling banyak ialah tipu diri sendighi. tak smayang, dio mengaku smayang, tak poso pun dio mengaku poso....

lamo2 besok, dio ikek kaki sebolah, dio tipu org gamai untuk mintak sedokah. bilo kaki dio boto2 dah putush, mengaung!!!!

tapi edan nak tanyo lah... boto ko ado bohong sunat ni?

Pp said...

mungkin pokoknya....penipu menipu penipu....tanpa mengira bangsa dan ugama, no?

NGINAP SRENGENGE said...

Melayu pun sama.Melayu tipu melayu.
Cuba tengok di Kuala Terangganu nanti.Kalau tak tipu susah nak menang.

ibrahim yahaya said...

Sdr Bujai,

Mano ado bohong sunat.

Kono sunat ado la. Kan cuti sokolah ni. Ekau takyah laghi. Nahas nanti.

ibrahim yahaya said...

Sdr PP,

Siakap senohong, gelama ikan duri.
Bercakap bohong, lama-lama mencuri.

Keli sembilang, haruan cencaru.
Curi terbilang, hidup tentu haru.

ibrahim yahaya said...

Sdr NS,

Mana boleh tipu. Kalau gitu semua kerusi boleh menanglah. Kalau gitu, 2/3 memang dalam tangan selama-lamanya. Tapi...PRU12 apa sudah jadi. Jadi, takleh tipu.