Sunday, August 22, 2010

BAKAR PADAM BAKAR PADAM

Sebelum ini, DIY pernah menulis bahawa apa yang dilakukan oleh pembangkang dalam gerak saraf mereka ialah sentiasa 'mewujudkan api' atau 'meletupkan bom politik' agar BN terpaksa bekerja keras memadamkannya. Apa yang mereka kehendaki ialah BN dilihat sebagai 'ahli bomba' yang sibuk memadam api yang dinyalakan dari semasa ke semasa.

Oleh itu, tidak hairanlah dari satu isu kepada isu lain dibawanya untuk 'mengail' BN agar terjerumus dalam kancah peperangan minda ini. Beberapa tempat dipilih oleh pembangkang untuk 'mewujudkan api' itu. Mereka memilih untuk membuat kenyataan atau tindakan yang diharapkan akan 'membingungkan' BN dan serentak itu melancarkan serangan bertubi-tubi agar rakyat segera membenci kerajaan termasuk serangan terhadap SPRM dan Polis. Tempat yang sering digunakan ialah negeri-negeri yang dikuasainya seperti di Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan sedikit masa dulu di Perak. Mereka juga mewujudkan 'api politik' itu di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Apa yang dilakukan ialah memperbanyakkan 'sidang media' dan berkelakuan ganjil di Parlimen dan DUN untuk menarik perhatian media. Hampeh.

Hakikatnya serampang beberapa mata ini diharapkan pembangkang agar dapat mengelirukan rakyat terutama pengundi muda untuk bersikap 'tidak suka' dengan kerajaan sekarang. Mereka mahu rakyat melupakan jasa yang dibuat selama ini dan program untuk rakyat pada masa akan datang. Pembangkang menggunakan pelbagai kaedah termasuk facebook dan twitter untuk 'menghentam' BN dalam setiap penjuru seolah-olah tiada yang baik dibuat oleh kerajaan. Serangan bertubi-tubi ini sudah tentu akan memberi kesan jangka panjang jika BN tidak segera menangkisnya. Gunakan pelbagai medium moden dan tradisional untuk menjawabnya.

Pembangkang memilih topik dan isu 'evergreen' atau malar segar seperti rasuah, salahlaku polis, penyelewengan pemimpin, insiden tertentu seperti Teo Beng Hock dan biasiswa untuk memburuk-burukkan kerajaan yang memaksa BN bekerja lebih masa. Ini juga untuk mengalihkan pandangan terhadap kes mahkamah yang membabitkan pemimpin besar mereka. Hasilnya sudah tentulah bahawa rakyat akan mula mengaitkan isu-isu itu dengan kerajaan walaupun ada insiden tertentu yang 'terpencil' yang dilakukan oleh individu tertentu yang tiada kaitan dengan kerajaan. Dalam ertikata lain, otak mereka sentiasa berjalan untuk memburuk-burukkan kerajaan. Ini berbeza dengan pembangkang di negara maju yang otak mereka lebih maju.

Hakikatnya, sebarang masalah masa kini dilemparkan kesalahan terhadap kerajaan termasuklah pembuangan bayi. Orang lain yang dapat 'nikmat', kerajaan yang dipersalahkan. Apa yang dibuat oleh tokoh agama parti pembangkang? Ikut sama belasah sedangkan mereka tahu banyak yang sudah dilakukan oleh kerajaan termasuk pembinaan masjid dan program kerohanian. Kesalahan pimpinan mereka terutama di peringkat negeri yang diperintah tidak perlu dipersoalkan seperti isu perlombongan pasir di Selangor, masalah air di Kelantan atau tindakan mengetepikan kepentingan Melayu di Pulau Pinang. Merekalah baik dan semua program 'dihalalkan' walaupun rakyat di negeri yang dipimpin mereka. Lihatnya bagaimana penderitaan rakyat di negeri Kelantan yang terpaksa menggunakan air ' teh tarik' sungai.

Dalam pada itu isu kelemahan dan kekurangan pemimpin pembangkang itu seharusnya digunakan sepenuhnya oleh BN untuk menunjukkan kepada rakyat bahawa pembangkang juga banyak membuat kesilapan dan kesalahan yang mahu disapu di bawah permaidani.Pastikan pendekatan yang diambil memberikan outcome yang menunjukkan pembangkang ' paku serpih' atau 'satu jari menunjukkan orang lain, empat jari menunjukkan kesalahan mereka'. Usaha berterusan perlu dilakukan untuk 'melondehkan' semua kelemahan dan kesalahan pembangkang agar rakyat mengetahuinya daripada pelbagai maklumat dan sumber. Jika ini dilakukan berterusan sudah tentulah pembangkang akan mendapat 'kemaluan besar' yang secara tidak langsung menutup lubang-lubang celupar mereka. Cubalah.

2 comments:

Anonymous said...

Hampeh tul, BN UMNO, usahlah berlakon, rakyat dah jijik dah. Ingat kami rakyat marhain dok bawah tempurung ke tak reti beza!!! dah la, tolong pulihkan ekonomi negara. FELDA,FELCRA dan selamatkan GLC yg asyik rugi tetapitokoh kenyang macam ikan buntal!!!

AYIE SHAHRI SARIPAN said...

Melayu Mudah Lupa.... betul kata DrM..