Thursday, July 26, 2007

PENUMPANG PUN TAK BOLEH TIDUR


(Pandu cermat, jiwa selamat. Gambar oleh IY)

Petang semalam saya mengikuti kenderaan pacuan empat roda yang memaparkan sticker "Caution: Driver Asleep". Sudah pasti pemandu kenderaan itu ingin berjenaka dan berusaha untuk menghiburkan pemandu dan penumpang kenderaan di belakangnya. Jika ia benar-benar berlaku, yakni pemandu sedang tidur, sudah pasti kenderaan itu akan terpelosok ke dalam parit atau melanggar kenderaan di hadapan.

Pemandu bertanggungjawab terhadap keselamatan penumpang. Nyawa penumpang bergantung kepada pemandu. Pemandu tidak boleh tertidur walaupun seminit. Orang mengantuk boleh tidur di atas katil, sofa, bangku atau di atas lantai. Orang mengantuk tidak boleh tidur dan memandu. Jawapannya sudah pasti membawa nahas. Tiada pilihan bagi pemandu yang mengantuk. Mereka perlu memberhentikan kenderaan dan tidur sehinggalah mata menjadi segar semula. Pemandu perlu memandu dengan selamat tanpa mengira waktu. Tidak kira sama ada pada waktu pagi, tengahari, petang, malam ataupun dalam hujan atau kabus. Pemandu perlu bertanggungjawab terhadap nyawa penumpang.

Penumpang juga perlu memainkan peranan untuk memastikan pemandu tidak tertidur. Mereka perlu berbual dengan pemandu. Penumpang perlu memastikan pemandu sentiasa segar dan memandu dengan selamat. Jika ada lima penumpang dalam kenderaan, mereka boleh mengambil giliran untuk tidur. Tetapi yang penting, ada seorang yang boleh menemani pemandu agar pemandu tidak tidur. Bukan satu lesen untuk tidur jika menjadi penumpang. Jagalah nyawa anda dengan memastikan pemandu tidak tidur.

Kejadian di [ Temerloh ] awal pagi semalam amat menyayatkan hati. Semoga menjadi iktibar kepada rakyat negara ini.

No comments: