Friday, December 5, 2008

ADA BUTA SEJARAH, ADA GILA BARU

Tahniah kepada pihak yang berusaha mengekalkan Stadium Merdeka. Usaha mereka berbaloi kerana menerima anugerah daripada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Saya masih ingat ketika ada "orang gila" yang hendak memusnahkan Stadium Merdeka itu, ramai yang berani bersuara walaupun ketika itu suara mereka mungkin kecil berbanding "gergasi" yang bukan saja kuat, tetapi diberi perlindungan.

Namun, tempat bersejarah bagi rakyat Malaysia dijaga oleh tuhan, maka projek itu tidak dapat dilaksanakan dan Stadium Merdeka dipulihara semula. Akhirnya, mereka mendapat anugerah UNESCO.

Kebelakangan ini, ramai yang buta sejarah. Kerana buta sejarah, mereka menjadi gila dan hendak memusnahkan sejarah. Sejarahlah yang akan "memakan" mereka.

6 comments:

bungaraya said...

"Buta Sejarah" bukan sahaja kepada sejarah benda-benda fizikal atau material seperti yang berbentuk bangunan, jalan raya atau kenderaan yang boleh alih dan tak boleh alih malah juga benda-benda yang bukan material dan fizikal seperti asal usul sesuatu kaum atau
sesuatu agama atau sejarah negara merdeka dll. Semua orang yang berkata malaysia merdeka tahun 1948
adalah orang-orang yang "buta sejarah". Yang terbaru ini mereka yang bersetuju dengan mengatakan kaum melayu adalah kaum pendatang juga adalah "buta sejarah". Mungkin juga orang yang tidak menyokong parti pemerintah adalah mereka yang "buta hati dan minda" tergolong juga 60% "buta sejarah".
"Buta sejarah" jauh jika diertikan dengan "Sejarah Buta' . Didunia ini siapa yang pertama sekali BUTA?

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

Buta sejarah tak kenal diri.Tak tau dari mana datang.Sebab tu depa sangka berasal dari berok.Cukup terok.

Hi, anak2 berok.Apa ke he ?

Anonymous said...

Salam Datuk.

Pertama sekali, saya ingin mengucapkan syabas dan jutaan
"Terima Kasih" kepada para pejuang sejarah. Sebenarnya jiwa kamu lebih mulia daripada manusia gila yang ingin memusnahkan sejarah.


-ADAM AMIN-
Kg Jerlun,
Kedah.

Unknown said...

salam.

alhamdullilah kerana masih ada yang sayangkan dan hargai warisan sejarah kita.bukannya seperti segelintir orang yang berlaku seperti "binatang buas" dan cuba merampas warisan tersebut.

penghargaan memang patut diberi kepada pihak-pihak terlibat yang telah sedaya upaya-upaya mempertahan Stadium Merdeka dari dirobohkan.salute buat mereka!.

MAWAR BERDURI said...

salam tiger?

bah? bagus g sapa2 yang buta sejarah di label sebagai org gila? nahh padan muka.

lagi ni pembangkang tak pembangkang, asyek canang jee isu Ketuanan Melayu mcm ndak baca buku..baca kot, tapi mcm isu yang lepas (baca tapi ndak paham) aiii

org sabah ckp Babal betul, telengong dan yang serumpun dengannya..sekian

rayliew said...

BUTA SEJARAH adalah satu fenomena yang kerap kali berlaku dalam masyarakat kita hari ini, mereka yang buta sejarah seringkali membangkit isu yang TIDAK benar berpandukan pemahaman sejarah mereka yang CETEK. Buatlah HOMEWORK sebelum menyampaikan kenyataan yang menyentuh sejarah, janganlah cuba membuat kenyataan yang illustrasi..