Sunday, December 14, 2008

SIAPA LAYAK CAKAP PASAL RASUAH?

Ketika isu rasuah sibuk diperkatakan sekarang, persoalan yang timbul ialah siapakah yang layak untuk bercakap mengenai rasuah.

Kelayakan seseorang untuk bercakap mengenai rasuah sudah tentu mereka yang bersih daripada rasuah. Bersih bermaksud tidak pernah mengambil rasuah.

Kalau mereka sendiri yang melakukan rasuah, tidak payahlah beria-ia untuk memperkatakannya.

Dalam tulisan di blognya, Maharaja Blogger menyifatkan ada pemimpin negara juga tidak layak bercakap mengenai rasuah.

Betul ke tidak layak? Mengapa pulak?

7 comments:

Unknown said...

CUBA KITA BUAT BANCIAN DAN KAJIAN YANG MENDALAM. BERAPA BANYAK ORANG YANG DAH KAYA RAYA DENGAN RASUAH. BERAPA BANYAK MAHLIGAI-MAHLIGAI YANG DIBINA DENGAN WANG RASUAH?BERAPA BANYAK YANG DAH TELAH BERHIJRAH KELUAR NEGARA DAN MELABUR DI LUAR NEGARA DENGAN WANG RASUAH.BERAPA BANYAK BARANG-BRANG KEMAS ISTERI-ISTERI DAN GUNDEK YANG DIBELI DENGAN WANG RASUAH. TANG KAP MEREKA INI DAHULU. JANGAN INGAT NAK LEPAS. MEEKA YANG TANGKAP INI LAYAP BERCAKAP TENTANG RASUAH ATAU MEREKA YANG DAH KELUAR PENJARA DARI HUKUMAN RASUAH, MEREKA INI LAYAK BERCAKAP SUPAYA YANG INGIN MAKAN RASUAH JANGAN MAKAN.

MAWAR BERDURI said...

salam tiger?

Bagi Mawar, pastinya begitu. Jika pemimpin yang terlibat melakukan rasuah (dalm erti kata sebenar, sebab sekarang ni, hadiah pun org dah kaitkan ngan rasuah, jgn sedekah pun di kata rasuah susahlah mr. tiger, nanti tak da plak pemimpin yang mau menderma! hehe) bukan ja pemimpin atasan tapi pelaksana dasar dan kakitangn awam pun sama...

kalau dah terlibat dgn rasuah bukan org 2 yang berhak berkata2 dan mempamirkan kebersihan diri mereka..

jangan jadi meludah kelangit kan mr. tiger??? nanti kena muka sendiri.

Anonymous said...

dalam maharaja blogger dikatakan Pak Lah dan Mahathir tidak layak berbicara tentang rasuah.bagi saya Abdullah lebih layak bercakap tentang rasuah berbanding Mahathir.Mahathir tak sentuh walau sekalipun perihal rasuah tentang masa dia menjadi PM dulu.tapi sekarang ni beria-ria dia lantang.

Unknown said...

baru-baru ni saya ada baca wawancara dengan salah seorang ahli politik UMNO.memang ramai yang dah kenal beliau.tak perlulah saya beritahu siapa tapi yang pasti bukan Abdullah.

dalam wawancara tersebut,jawapan-jawapan untuk soalan semuanya boleh dikatakan dijawab dengan panjang lebar.tapi bila ditanya tentang politik wang,jawapannya ciput saja.hehehe.macam nak tak nak jawab je.

Anonymous said...

Salam tok tiger...
Ini berita tebuk ke ni...Tok??
Sekarang ni...banyak kategori rasuah...yang mana satu nak kita ungkaikan ni..yang mama rokiah cakap tu ke..atau yang lain-lain??
Rasuah seks bagaimana... apa yang mereka nak cakap nanti bila mereka sudah keluar dari penjara?? Tentu dia cakap itu bukan rasuah..itu sedekah!!Mummy,mummy..!!

Anonymous said...

Salam Datuk,
Kalau begitu, siapa pula kita yang nak menilai seseorang pemimpin itu sama ada layak atau tidak bercakap berkenaan rasuah sebab kita tidak tahu betulkah seseorang pemimpin itu terlibat rasuah? Ada bukti sah ke? Kita pun manusia biasa macam pemimpin-pemimpin juga. Jadi, bersikap adillah. Jangan sesuka hati mengatakan pemimpin ini boleh cakap pasal rasuah, pemimpin itu tak boleh cakap pasal rasuah. Siapa kita yang nak bercakap pasal ni kalau dah pemimpin pun tak boleh cakap pasal rasuah? Tak gitu Datuk?

rayliew said...

Bersih atau tidak terpulang kepada rakyat untuk menilai.. mereka yang terlibat dengan rasuah tidak dapat lari dari pandangan orang ramai.. YANG BENAR TETAP BENAR, YANG PALSUNYA TETAP TIDAK BENAR.