Wednesday, March 12, 2008

GOLONGAN YANG GEMBIRA


(Mengabadikan kenangan di Parlimen Sungai Petani)

Empat hari saya memerhatikan gelagat rakyat Malaysia selepas PRU12.

Empat hari saya berbual dengan pelbagai jenis orang termasuk yang menang dan kalah. Penyokong BN atau pembangkang. Yang di depan atau di belakang. Pemimpin dan tukang.

Sepuluh golongan yang gembira atau terpaksa bergembira: (nanti tambah lagi..)

1. Pemimpin yang menang tetapi banyak negeri kalah. (tidak boleh memaksa orang letak jawatan. paksaan tidak baik dan tidak hormat. ahli parti menentukan pemimpin mereka, bukan orang lain. sendiri mahu tahulah....paluan berundur???? )
2. Menang walaupun undi merosot. (berjaya menghadapi tsunami politik)
3. Menang walaupun majoriti kecil. (tetap menang tetapi..k........besar.....satu undi pun menang jugak)
4. Menang dan bersemangat untuk menjadi pembangkang terbaik. (dulu memimpin kerajaan negeri tetapi kini mahu jadi pembangkang terbaik.......poorah, memalukan bagi sesetengah pihak...tapi takpe)
5. Menang kerusi sendiri tetapi...(menganiaya orang lain dengan mengesyorkan mereka pindah kawasan dan kalah. kesian juga yang jadi calon parachute)
6. Menang tetapi negeri tergadai. (pindah senyap-senyap...ada tutup pintu...poorah, buatlah yang terbaik. sendiri buat sendirilah tanggung. orang lain takyah campur)
7. Menang tetapi rakyat di seluruh negara tidak suka. (apa ni? yang ini kena berhenti buat perangai yang tidak senonoh lagi. kalau tidak dibendung ia satu malapetaka kepada bangsa Melayu. poorah)
8. Menang kerana propanganda iaitu memilih BN memperkuatkan orang Melayu, berjaya yang turut memperbodohkan sesetengah pihak. (kini mereka yang terpedaya menyesal dan menangis...tiada gunanya...poorah)
9. Menang kerana tuhan bersama mereka. (tuhan akan memakbulkan semua permintaan hambanya termasuk yang tidak baik. tanyalah ustadz. tahu takpe)
10. Menang kerana publisiti meluas mengenai video klip mereka berjaya mewujudkan tsunami politik. (ramai kata tarikh pilihanraya tidak kena sewaktu orang sudah muak dan meluat dengan isu video klip lingam yang mempopularkan semua orang terbabit termasuk yang ambil gambar. maka, menanglah barisan pelakon yang mengambil bahagian. tunggulah dulu kerana ada 15 bulan lagi...siapa nak jawab....siapa pulak penasihat ni?)

No comments: