Tuesday, March 4, 2008

JANGAN KETUK TONG SAJA

Kawan saya, Norizan Sharif dalam blognya berpendapat DAP adalah parti pembangkang yang untung besar pada PRU 12. Antara alasannya ialah apa yang ingin dibawa oleh DAP iaitu mencari kesalahan terhadap dasar kerajaan dan mengembar-gemburkan kononnya ia selalunya tidak menguntungkan masyarakat Cina, konsisten sejak dulu lagi berbanding parti pembangkang lain yang berubah-ubah terutamanya Pas.

Bagi saya, DAP selalunya untung besar. Dengan memainkan isu perkauman dan menuduh MCA dan Gerakan budak suruhan UMNO, parti itu berjaya menarik pengundi Cina dan kini DAP menangguk keuntungan daripada tindakan PKR menghentam pemimpin Melayu dan Hindraf yang mempersoalkan kebolehan pemimpin MIC.

Berbanding PAS, bulan DAP sejak dulu lagi turun ke riba dan bukannya PAS yang hanya menang besar di Parlimen pada 1999 apabila Keadilan berjaya memainkan sentimen pemecatan pemimpin UMNO yang kini sudah menentang parti yang menaikkan namanya. Pada masa lain, bulan PAS tidak turun ke riba malah ketuanya kalah di Marang pada 2004.

Inilah politik. Ada orang sangat beruntung, ada orang untung dan ada orang ketuk tong. Tidak payahlah kelentong. Semua orang sudah tahu.

No comments: