Thursday, March 13, 2008

ORANG MELAYU AKAN MERASAINYA....



Seorang rakan berbangsa Melayu memberitahu saya bahawa beliau menitiskan airmata melihat Tan Sri Dr Koh Tsu Koon di kaca televisyen, bersalaman menyerahkan "kuasa" kepada Lim Guan Eng, pemimpin DAP.

Kenapa pulak?

Beliau sedih mengenangkan nasib Pulau Pinang. Mengapa pulak? Bukankah, gambar itu menunjukkan seorang Pemimpin Cina menyerahkan kepemimpinan kepada seorang lagi Pemimpin Cina.

Tidak baginya.

Pandangan beliau ialah pemimpin "kerajaan" menyerahkan kuasa kepada pemimpin "pembangkang" yang kini berjaya merampas negeri itu.

Rakan itu risau pelbagai perkara yang akan dibuat oleh DAP terhadap penduduk negeri itu. Kenapa pulak? Bukankah Pulau Pinang ramai penduduk Cina, takkanlah pemimpin DAP akan menindas atau menganiaya kaum mereka sendiri.

Bukan, bukan begitu.

Maksud beliau, pelbagai tindakan DAP untuk memalukan kerajaan sebelum ini terutamanya untuk memalukan Pak Lah. Memalukan Pemimpin UMNO, pemimpin Melayu. DAP kata dasar yang diperkenalkan UMNO menguntungkan orang Melayu, contohnya DEB. MCA dan Gerakan dituduh mereka sebagai budak suruhan UMNO.

Beliau hairan mengapa DAP menang besar.

Bukankah DAP yang mempropagandakan jika memilih calon BN maka memperkuatkan UMNO, atau dalam ertikata lain memperkuatkan Melayu? Jadi pengundi Cina di seluruh negara dan Pulau Pinang khasnya memilih DAP.

Yang tidak sedapnya, kata beliau, bangsa Melayu pun terikut-ikut semata-mata untuk membuat perubahan. Mereka ingin perubahan. Tunggulah perubahan-perubahan itu.

Saya. Termenung seketika.

No comments: