Friday, April 13, 2007

BERAPA TIANG LAMPU DI KUALA LUMPUR?

Pemandangan pagi ini di Bangsar agak berlainan. Sekumpulan petugas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sedang membersihkan semua tiang (lampu, telefon), papan tanda, kotak TNB dan papan kenyataan daripada kertas "tampalan" pihak tertentu.

Pembersihan ini terpaksa dilakukan kerana tindakan pihak tidak bertanggungjawab yang mengotorkan Bandaraya. Bayangkan mereka terpaksa membersihkan semua tiang, papan tanda dan kenyataan daripada "kecacatan" itu. Sudah tentu di seluruh KL.

Antara mereka yang membuat tampalan itu ialah:
1. Golongan peminjam wang segera
2. Perkhidmatan pembetulan paip
3. Perkhidmatan pemasangan elektrik
4. Rumah/Kedai untuk disewa atau beli
5. Perkhidmatan mengurut badan, urat dan "barangan" tertentu.
6. Perkhidmatan mencari jodoh
7. Binatang kesayangan yang hilang
8. Khidmat tambah pendapatan.
9. Ubahsuai rumah

Adalah dicadangkan agar DBKL membuat penyiasatan teliti dan mencari mereka ini ke akar umbi untuk "membayar" kekotoran yang dilakukan daripada membazirkan duit untuk mengambil kakitangan tertentu. Kenakan denda yang berat. Nombor telefon tertera di kertas itu. DBKL juga perlu menyediakan tempat yang dibenarkan untuk menampal kenyataan berkenaan seperti di Seven Eleven dan stesen minyak.

Ada lapan kakitangan yang memakai kemeja T bertulisan "Unit Kecemasan DBKL" dan "Unit Operasi Khas DBKL" serta kemeja T biasa yang digerakkan untuk tujuan itu. Tidakkah "kecacatan" ini boleh diselesaikan dengan cara tersusun dan lebih bijak?

No comments: