Sunday, April 15, 2007

HIKAYAT JINNAH BROK (7)

Jinnah…Jinnah…cepatlaaa turun. Sirimau berada di pangkal pokok. Tercungap-cungap. Aku segera turun. Jibam mengikuti di belakang. Jinnah, budak yang hilang itu dah jumpa.Bila? Petang tadi. Syukur pada tuhan. Ini semua doa kita semualah tu. Aku ni sejak kau cerita dulu, selalu perhati-hatikan si Jibam itu. Dia ni kadang-kala senyap-senyap hilang. Takutttt aku jadi apa-apa kat dia. Kau dari mana Rimau. Aku ni, Tok Yem lepaskan untuk beberapa jam di sini.

Sirimau ini berasal dari Pulau Bali, Indonesia. Tok Yem 'mengambilnya' daripada seorang Kiyai di sana. Hanya Tok Yem yang boleh melihat Sirimau. Harimau jadian. Manusia lain tidak boleh kecuali yang berilmu. Haiwan boleh melihatnya. Kiyai dari Pulau Lombok menyerahkan Sirimau kepada Tok Yem untuk menjadi pengawal peribadinya. Jaga Tok Yem daripada anasir-anasir halus dan manusia jahat.

Tok Yem cerita... ada orang nak jual tanah kat belakang Putra Hait. Kampung Tengah. Besarke tanah tu? Kau nak beli ke? Laa…macam mana pula aku nak beli, aku ni beruk. Nak buat apa dengan tanah? Hai..manusia berlumba-lumba cari tanah, kau tak nak pulak. Ada manusia yang dapat tanah, terus jadi jutawan. Kata nak buat projek, tapi serahkan kat orang. Yang dah ada tanah pun tamak, nak tanah lagi. Dulu-dulu... aku dengar ada tanah kerajaan yang orang teroka. Kemudian jadi setinggan. untuk dapatkan tanah tu je. Ada juga kerja bagus tetapi duduk rumah setinggan untuk dapat tanah tu. Ada ye manusia jenis ini.

Cukuplah aku tinggal di Bukit Putra ni. Pemandangannya indah. Kalau malam, lagi cantik. Mengapa Tok Yem lepaskan kau waktu siang saja? Waktu malam tak boleh. Aku kena jaga rumah, terutama jika Tok Yem takde. Dulu, tempat ini, Tok Yem kata tempat jin bertendang. Apa tu? Yelah, tempat pelbagai jenis manusia halus tinggal. Sekarang ada lagi ke? Dah lari, sebab banyak wayar elektrik kat sini. Mereka takut elektrik. Betulke? Yeela..itu Tok Yem kata.

Tanah yang dijual itu banyak beruk ke? Tak tahu, tapi dia orang kata ladang kelapa. Pokok buah-buahan ada tak? Mengapa? Kamu nak pergi makan dulu ke? Takla..aku tanya je, jika Tok Yem beli tanah itu dan ada banyak rambutan, bolehlah aku tumpang sekaki. Tok Yem tak nak beli, dia nak cari orang yang ada duit untuk membelinya.

Aku bertemu Sirimau ni dalam suasana yang pelik. Aku selalu ke rumah Tok Yem ketika dia baru pindah ke Putra Hait. Di rumahnya, ada beberapa pokok herba yang boleh aku makan. Apabila ada pucuk baru, kami datang. Apabila Tok Yem dan keluarga keluar, aku dan beberapa beruk lain datang ke rumahnya. Tetapi beruk-beruk lain tak beradab. Adakalanya pasu bunga pun terbalik. Jadi Tok Yem syak ada beruk atau binatang lain datang ke rumahnya. Apabila dia ada Sirimau dari Bali tu, maka dia boleh melihat siapa punya angkara.

Satu hari, ketika kita orang sedang seronok makan pucuk baru pokok herba di rumah Tok Yem, kami disergah oleh Sirimau. Terperanjat beruk. Aku terjatuh ke dalam pasu berair. Tak sempat nak lari. Tetapi Sirimau tak buat apa-apapun. Dia terus mengangkatku daripada pasu itu. Sejak itu, kami jadi kawan baik. Aku membantunya menerangkan keadaan mengenai Bukit Putra dan Putra Hait.

Sirimau banyak bercerita mengenai apa yang didengar daripada Tok Yem. Cerita manusia baik budi, dengki khianat, kuat sedekah dan pelbagai lagi. Kadangkala mendengar ceritanya membuat mulutku terlopong.

Sejak itulah, aku mula mengenali sedikit demi sedikit mengenai perangai manusia. Manusia macam beruk juga.Jadi kalau ada manusia kena ejek macam beruk, mereka boleh kata macam manusia pula. Ada manusia lebih teruk daripada beruk. Lebih tak senonoh daripada monyet.

No comments: