Thursday, April 12, 2007

JANGAN CEPAT BERUBAH...


(Gambar Hiasan)

Minum pagi dengan kawan di Pelita, Bangsar. Antara topik yang dibincangkan ialah perubahan diri. Beliau sering diingatkan oleh bosnya agar jangan cepat berubah. Berubah itu meliputi aspek perangai, keadaan fizikal dan harta benda seperti rumah dan kereta. Ini tidak membabitkan perubahan dari segi pemikiran yang positif.

Perubahan yang drastik itu memberi kesan negatif. Walaupun, mereka mampu sekalipun, janganlah pula tidak sabar-sabar untuk berubah sehingga menimbulkan syak wasangka.

Umpamanya, baru-baru ini dia bercadang untuk menukarkan keretanya kepada yang lebih selesa. Ini kerana keretanya sudah lebih sepuluh tahun. Oleh kerana mempunyai pekerjaan tetap dan gaji agak baik, maka sesuailah untuk menukar kereta. Itupun dengan bantuan pinjaman bank. Bukan duit terpijak atau turun dari langit.

Namun, apabila terfikir mengenai kenyataan bosnya agar "jangan cepat berubah", beliau tidak jadi membeli kereta mewah yang ingin dijual oleh rakan baik pada harga yang rendah daripada pasaran.

Hakikatnya, orang tidak tahu mengenai transaksi pembelian itu tetapi sudah pasti mempunyai prasangka bahawa beliau mendapat duit terpijak dan terus membeli kereta mewah.

Bagi saya, itulah pegangan yang tepat terutama sekali bagi orang yang baru naik pangkat atau dilantik menjadi ketua sesuatu jabatan. Oleh kerana perubahan yang drastik, sudah tentu pelbagai tuduhan akan dilemparkan.

Namun, saya rasa ramai juga yang tidak bersetuju dengan pegangan itu kerana mereka mempunyai pandangan lain iatu "jangan hiraukan apa orang kata". Dalam konteks ini, kita harus juga memikirkan "apa orang kata" jika ia memberi kesan kepada keluarga atau bos kita. Janganlah kerana cepat berubah maka secara tidak langsung memberi kesan negatif kepada diri, keluarga dan ketua kita.

No comments: