Thursday, April 12, 2007

HIKAYAT JINNAH BROK (4)

Syukur pada tuhan. Jika tidak jumpa Jibam, aku tidak tahu apa akan jadi dengan nasibku. Ketika aku jumpa anakku, dia sedang tidur nyenyak di bawah bukit. Kekenyangan. Makan nasi yang ditinggalkan oleh pemotong rumput Bangladesh.

Seulas nasi pun tak tinggal. Mungkin dia dengar pesanan aku supaya jangan makan bersepah. Jangan tinggalkan seulas nasi. Rezeki kena jaga. Nasi bukan senang dicari. Itupun mengharapkan tinggalan orang. Kali terakhir kami anak beranak makan nasi ialah bulan lalu. Itupun pekerja Rika Corner memberi kita orang makan. Tidak berani pergi ke situ kerana banyak anjing liar bekeliaran. Aku tidak faham mengapa pihak berkuasa membiarkan anjing liar berkeliaran. Nak tunggu anjing gigit manusia ke barulah hendak bertindak. Kalau tak percaya datanglah ke Putra Hait.

Ooi Jinnah turunlah... aku kat bawah sini. Melihat ke bawah. Sirimau. Aku dan Jibam bergegas turun. Apa kau buat disini? Aku dilepaskan oleh Tok Yem sekejap. Tengahari nanti dia ambil aku balik kat sini. Kau nak pergi mana? Nak melawat kamulah. Bertanya khabar. Terima Kasihlah. Aku ada bawakan kau nasi sikit, Tok Yem yang bagi. Oklah...nanti aku makan dengan Jibam.

Jinnah kau pernah dengar buah rashu tak? Mengapa? Semalam Tok Yem bersembang dengan isterinya, Joyah mengatakan sekarang ni ramai orang jual buah rashu. Buah rashu tu apa? Tok Yem kata buah rashu tu sedap tetapi memudaratkan. Pasai apa? Sebab kalau makan, dia akan jadi darah daging dan boleh buat hidup kita tidak menentu. Oleh itu, janganlah makan. Eh...eh kamu ni, buah sedap dimakan tentulah manusia cari. Kalau dah memudaratkan mengapa makan? Manusia ni tak kira, dia nak hidup sedap sekarang. Orang bagi buah rashu dia bedal. Orang bagi buah duitkopi pun dia makan.

Sirimau ni sekali sekala dilepaskan oleh Tok Yem untuk merasakan kehidupan hutan di Bukit Putra. Banyak tempat di Bukit Putra ni yang dia dah pergi. Apabila dia datang semua beruk-beruk lari. Kecuali aku. Beruk-beruk tu tak tahu Sirimau ni tak makan daging. Dia makan buah khurma dan ikan mentah. Tok Yem selalu bagi dia makan tu untuk mengelakkan dia gemar makan daging.

Mengapa badan kamu naik sekarang? Dulu aku kurus, orang tanya..Sakit ke? Merana ke? Lalu aku makan banyak-banyak bagi gemuk balik. Kau kena jaga kesihatan. Kalau sakit susah....tapi tak pe kau ada Tok Yem. Kalau aku sakit, mati berukle..siapa yang nak tolong. Sekarang susah ni, tak siapa yang datang nak tolong. Mereka buat tak tahu je. Masa aku lawa dulu, semua menghedeng kat aku. Dunia macam tu la Jinnah.

Kau tak bawa Jibam jumpa bapa dia? Tak tahulah yang mana satu. Mengapa? Yang aku tahu Romo Ekor Panjang tu kan bapa Jibam. Dia tak nak mengaku. Dia kata dia bukan sorang saja yang dapat. Aku bagi tahu dia bahawa dia saja yang aku bagi, tapi dia tak percaya. Jadi apa yang kau nak buat? Tak tahulah Rimau, Jibam pun tak kisah.

Mak..mak..mari kita makan. Aku tersentak. Sirimau sudah lama pergi. Jibam ajak makan nasi yang diberikan oleh Rimau tadi. Marilah kita makan. Kami berdua makan dengan seronoknya. Nasi berlaukkan ikan haruan masak pedas. Terbeliak biji mata Jibam setelah makan lauk pedas itu. Tapi dia tetap makan. Makanan yang digemarinya ialah cempedak goreng yang sering dilemparkan oleh pekerja binaan Indonesia.

Hari tu, nasib baik Jibam tak kena tempeleng oleh Tok Kemot Misai Tebal. Puncanya Jibam main di bawah pokok Tok Kemot. Dia ni panas baran. Semua orang nak ditempelengnya. Janda Tok Kemot sering bagitau perangainya. Kes dia tempeleng anak Kunyah belum selesai lagi. Sekarang ini sedang dibicarakan oleh Tok Dol dengan beberapa ketua-ketua adat. Silap-silap.. Tok Kemot kena kali ini. Walaupun dia banyak pisang kat kawasannya tetapi kali ini dia pasti kena punya. Dia ingat senang-senang nak tempeleng anak orang. Walau apapun sebabnya, dia kena ikut peraturan Bukit Putra. Bukan undang-undang rimba, siapa kuat dia perintah.

Umur Tok Kemot ni panjang. Dia hampir terbunuh ditanduk babi hutan. Tetapi nyawanya liat. Sempat dia mengelak. Yang mati ialah Jono Jari Panjang. Ketika itu, mereka sedang sibuk mencari pisang di kawasan bawah bukit timur. Jono ni ialah pengkritik kuat Tok Dolmat Telinga Capang. Kalau dia bercakap buruk pasal Tok Dol, sampai ayam berkokok pun dia tak habis. Lepas Jono mati sekarang, tidak ramai yang berani mengutuk Tok Dol. Tok Kemot pun tak berani walaupun dulu dia sering mengata Tok Dol. Dunia....dunia...

7 comments:

sufian said...

a story about you tiger

sufian said...

a story about you tiger, in jendelaku.com :)

ibrahim yahaya said...

Sdr sufian,

a story about BERUKS at Bukit Putra, near my house in Putra Heights, Subang Jaya.

nevertheless, it is open for interpretation and discussion.

Anonymous said...

sdr tiger,saya setuju.stori abt yu je...cuit2lah mana patut..baru umph..y.a.

ibrahim yahaya said...

Sdr Sufian,

Tqvm for alerting me.

Now, i am in the news. wow.

Anonymous said...

Sdr.Ibrahim,saya mengikuti blog sdr.Ceritera monyet tu interesting juga.Banyak kiasan dan sindiran yg boleh direnungkan.Kisah restoran juga menarik.Semua berkisar 'pengamatan' penulis.Ia kalau ditulis memang mearik ,boleh dikongsi bersama.So,saya suggest buka kolum untuk penulis jemputan macam saya yg tak ada blog ni..boleh kongsi pengamatan..terima kasih-y.a.

ibrahim yahaya said...

Sdr Takbernama,

Silakan dengan besar hati.

Hantar kepada datuktiger@yahoo.com.

Selamat menghantar.