Monday, December 3, 2007

PETUALANG BAWA PEKERJA BERPENYAKIT

Saya menentang petualang yang ingin menghancurkan Malaysia, negara tercinta kita. Tidak kira dalam bidang politik, agama ataupun sosial.

Sebelum ini, saya pernah menulis mengenai tindakan golongan rakus yang membawa pekerja asing ke negara ini tanpa menyediakan pekerjaan. Akibatnya, kerajaan terpaksa menanggung "beban" mereka termasuk menyediakan tempat tidur dan berteduh di samping berbelanja berjuta ringgit untuk memberi pendatang ini makan. Jika tidak disediakan tempat tidur atau makan, maka negara lain akan menuduh kerajaan zalim dan tidak berperikemanusiaan.

Bayangkan laporan palsu yang dibuat oleh kumpulan sewel pun dipercayai dan orang luar berani campur tangan dalam hal negara ini, apatah lagi jika betul warganegara mereka "dianiaya" oleh ejen pekerja yang tamak haloba tetapi memalukan kerajaan. Inilah yang dinamakan petualang negara. Duit hendak, tetapi memalukan kerajaan di mata dunia. Ejen pekerja asing ini perlu ditangkap dan dipenjarakan.

Kini muncul pula satu lagi "beban" kepada rakyat dan negara ini. Kemunculan penyakit kronik yang dibawa oleh pekerja asing yang sudah pasti dilakukan oleh ejen pekerja asing ini. Oleh kerana mereka tidak menjalankan kerja dengan baik tetapi mahu "makan duit" saja menyebabkan negara terpaksa menanggung beban dengan kemunculan semula penyakit, yang ada antaranya sudah dihapuskan sejak 30 tahun lalu. Kini, ia muncul semula seperti sifilis dan batuk kering. Petualang ini juga perlu ditangkap dan dipenjarakan.


Mengikut akhbar Utusan Malaysia, kira-kira 30,000 pekerja asing di negara ini didapati tidak sihat dan menghidap beberapa penyakit berjangkit yang boleh menular kepada rakyat tempatan jika tidak dibendung.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkata, bilangan pekerja asing bermasalah kesihatan itu mewakili tiga peratus daripada pekerja asing yang kini bekerja dalam pelbagai sektor termasuk pembantu rumah. Menurutnya, antara penyakit berjangkit yang dikesan ialah HIV dan AIDS, batuk kering, Hepatitis B dan C serta sifilis.

‘‘Penyakit-penyakit ini boleh menular kepada rakyat negara ini,” katanya ketika mengulas saranan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) semalam, agar kerajaan menghapuskan peraturan yang kini mewajibkan pekerja asing menjalani pemeriksaan kesihatan.

Sebaliknya, NGO terbabit menyarankan agar pemeriksaan tersebut dibuat secara sukarela oleh pendatang berkenaan bagi menjaga imej negara ini.

Soi Lek menyifatkan saranan NGO itu sebagai tidak logik dan tidak berasas sama sekali.‘‘Pemeriksaan terhadap pekerja asing tidak sahaja diamalkan di negara ini tetapi di sebilangan negara lain bagi mengesan penyakit yang dihidapi oleh tenaga asing,” katanya.

Kementerian Kesihatan juga mendapati sebahagian besar pekerja asing berkenaan masih tidak sihat apabila pemeriksaan susulan dibuat ke atas mereka.‘‘Ini menunjukkan pemeriksaan wajib itu perlu bagi memastikan keluarga kita tidak dijangkiti penyakit yang dibawa mereka,” katanya.Menurutnya, peraturan kerajaan itu sebenarnya, lebih meyakinkan pelabur asing kerana ia sudah menjadi amalan di negara-negara maju.

Bagaimanapun, menurutnya, kementerian mengkaji kemungkinan mengurangkan bayaran kepada Agensi Pemantauan Pemeriksaan Perubatan Pekerja Asing (FOMEMA) ke paras yang lebih munasabah.‘‘Ketika ini kadar bayaran bagi lelaki ialah RM185, manakala bagi pekerja wanita pula RM195 seorang,” katanya.

(Renungan Rimau : Apa kata jika kita dapat menangkap "petualang negara" ini dan kita tempatkan mereka bersama-sama pekerja asing yang berpenyakit kronik seperti batuk kering atau hepatitis B agar mereka dapat merasakan kesengsaraan yang dialami oleh rakyat negara ini. Petualang ini boleh diibaratkan oleh peribahasa Melayu sebagai, UMPAMA ANJING MAKAN MUNTAHNYA, yang membawa maksud "orang yang tamak dan gelojoh tidak memilih (keji atau terlarang) apa yang akan diperbuatnya".)

1 comment:

Anonymous said...

ya mereke juga harus disula.