Friday, February 29, 2008

BERTENANG, TIDAK PERLU BERGADUH

Dalam Pilihanraya Umum, pekerja dan ahli parti tidak perlu bergaduh dengan lawan mereka sama sekali. Baik parti kerajaan atau pembangkang. Semua masalah perlulah dibincang dengan baik dan tenang. Jika kita mempunyai niat baik maka hasilnya akan menjadi baik. Begitu juga sebaliknya.

Gaduh itu hodoh. Bertumbuk itu perbuatan terkutuk. Maruah? Semua marah membabitkan maruah tetapi ia boleh bincang di meja. Kena kopi, masalah tolak tepi. Kena roti bakar, masalah kecil tak jadi sukar. Yang penting, niat ikhlas bukan mencari nahas.

Oleh itu, pemimpin parti terutama di peringkat kampung dan daerah, adalah bijak jika dapat menasihati pekerja dan ahli parti untuk sentiasa bertenang dan jangan cepat naik darah. Jangan melenting apabila dicabar atau tercabar.

Bagi saya, buang saja pekerja parti yang panas baran kerana "nila setitik, rosak susu sebelanga" atau "disebabkan seekor kerbau membawa lumpur, semuanya akan terpalit". Jauhilah mengambil pekerja yang kita sudah tahu mereka samseng atau gedebe sebelum ini. Bergaduh tiada faedahnya. Yakin dan percayalah.

Dalam satu kawasan Parlimen sudah tentu banyak kawasan yang boleh dipasang dengan bendera atau "idea kreatif" untuk menarik perhatian pengundi. Janganlah berebut tempat-tempat strategik. Siapa datang dulu, dialah yang buat. Jangan sebab sudah terlambat pasang tetapi demi untuk "menyukakan" bos, orang lain punya diturunkan atau dibuang. Ini tidak sihat dan bermusuhan akan merobohkan kita.

Akhbar Berita Harian mengupas masalah pergaduhan ini.

No comments: