Sunday, February 10, 2008

DR KOH TSU KOON PASTI JADI MENTERI...

Malam ini, Buletin Utama TV3 menyiarkan kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, yang bersedia untuk bertanding di Parlimen. Sebelum ini, tidak begitu pasti. Kemungkinan untuk mendapat lampu hijau daripada Pak Lah.

Satu perkembangan yang sudah dijangka kerana beliau dilihat akan menggantikan Datuk Seri Dr Lim Keng Yaik sebagai Menteri Kabinet yang mewakili Gerakan. Sebelum menyertai politik, Dr Koh adalah pensyarah dan Timbalan Dekan Fakulti Pendidikan USM dari 1975 hingga 1982. Beliau adalah graduan Princeton University, USA pada 1970 dengan ijazah dalam bidang fizik. Dr Koh mendapat Phdnya daripada University of Chicago pada 1977 dalam bidang ekonomi dan sosiologi pendidikan.

Siapa pula yang akan menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang? Ada tiga nama yang dikatakan dicalon oleh pucuk pimpinan Gerakan. Antaranya Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Seri Chia Kwang Chye, "the giant killer" yang menumbangkan pemimpin DAP di Pulau Pinang. DS Chia, graduan USM ialah Ahli Parlimen Bukit Bendera dan Setiausaha Agung Gerakan.

No comments: