Thursday, February 14, 2008

JANGAN DIANIAYA PEKERJA ASING.

Membaca Malay Mail (mks 5) hari ini mengenai nasib pekerja asing dari Bangladesh, Nepal, India dan Sri Lanka, membuat saya tertanya-tanya berapa ramai lagi yang mengalami nasib yang sama di negara ini. Berapa orang dan di manalah mereka sekarang?

Tiada tempat tinggal yang sesuai, diperlakukan macam haiwan, penderaan, tidak cukup makan, gaji lambat dan ada yang tidak dibayar serta pelbagai masalah lagi. Menghairankan ialah mereka yang menguruskan pekerja asing ini seolah-olah bebas untuk melakukan apa saja. Tiada peraturan ke mengenai pekerja asing? Apa ni?

Yang paling teruk ialah berpuluh-puluh orang tersadai dan "tinggal di bawah satu jejambat di Kuala Lumpur. Alangkah sedih dan malunya. Peristiwa ini pernah dipaparkan oleh TV3 sedikit masa lalu. Siapa yang perlu bertanggungjawab terhadap perkara ini - pekerja asing dianiayai. Ia berlaku seolah-olah semua orang boleh berbuat sesuka hati mereka dengan pekerja asing ini. Tolonglaa selesaikan.

(Renungan Rimau : Jika kebetulan ke Shah Alam, anda akan melihat ramai pekerja asing berjalan kaki daripada Tesco, Shah Alam ke rumah masing-masing secara berkumpulan. Sambil membawa beg plastik (tentu dipenuhi barang-barang makan) mereka berjalan kaki, demi untuk menjimatkan wang atau tiada kenderaan lalu di situ.)

No comments: