Saturday, February 23, 2008

HARAP TIADA DRAMA MINGGU INI LAGI

Membaca berita bahawa Fong Po Kuan (DAP) menarik balik niatnya untuk bersara dan terus bertanding di Parlimen Batu Gajah, Perak di Malaysiakini dan akhbar media perdana pagi tadi membuat saya tersenyum dan memuji parti itu.

Inilah sandiwara kedua terbaik selepas kejadian "loklak" di Perlis kerana Fong sebelum ini berkeras tidak akan menimbang semula keputusannya. Yang menarik ialah orang tua DAP, Lim Kit Siang "menumpang tui" drama berkenaan dengan gambarnya terpampang bersama Fong dalam MAP. Inilah yang dikatakan peluang datang bergolek dan pembaca ditipu bulat-bulat dengan sandiwara DAP itu. Saya tidak tertipu.

Harap tiada lagi drama minggu ini dan semua ahli politik teruslah berjuang untuk berbakti kepada rakyat dan negara. Malaysia perlu gemilang bukan sandiwara.

Dalam pada itu, blogger Jeff Ooi yang bertanding di Pulau Pinang sudah mencapai 40 peratus daripada RM100,000 kutipan yang diinginkan untuk bertarung pada PRU12. Pendermanya terdiri daripada pelbagai golongan yang ada antaranya pelajar di luar negara dan ahli perniagaan yang mendapat banyak faedah daripada kemakmuran Malaysia.

Kalau saya hendak minta duit untuk menjadi penulis blog sepenuhnya masa dan menggunakan slogan "berjuang untuk negara", layakkah saya menerima sumbangan seperti itu? Jika layak, saya akan memikirkan untuk melakukannya seperti Jeff.

Tetapi saya rasa tidak akan mendapat sumbangan kerana pembaca saya pastinya tidaklah sekaya ahli-ahli perniagaan yang mendapat berjuta-juta ringgit sejak dulu, kini dan sekarang. Yang ada ialah orang Melayu yang masih berjuang dalam perniagaan kecil-kecilan atau pelajar yang sudi membaca celoteh ini.

Takpe, sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit untuk saya. Amacam?

2 comments:

. said...

Dato', pilihanraya sekali lagi kita sama-sama bertanding. Nak guna lambang payung atau lambang kunci? hehehe

ibrahim yahaya said...

Sdr Nobisha,

Komputer atau pen ada ke?