Thursday, March 1, 2007

10 SIFAT MAZMUMAH

1. BANYAK MAKAN. Makan dan minum yang berlebihan mengakibatkan malas, lemah dan banyak tidur ini menyebabkan kita lalai daripada ibdadah dan zikrullah.

2. BANYAK BERCAKAP. Banyak bercakap banyak salahnya, banyak salahnya banyak dosanya.

3. PEMARAH. Marah yang bukan pada tempatnya dan tanpa sebab yang munasabah.

4. HASAD. Ingin nikmat yang diperolehi oleh orang lain atau berpindah kepadanya dan berdukacita apabila orang lain mendapat kesenangan.

5. BAKHIL. Kedekut untuk membelanjakan harta ke jalan ALLAH dan untuk agamaNYA.

6. HUBBUL-JAH. Kasihkan kemegahan, kebesaran dan pangkat boleh mengakibatkan pekerjaan seseorang itu tidak ikhlas dan mengakibatkan pergaduhan lantaran mengejar pangkat.

7. HUBBUDDUNIA. Gemarkan kesenangan dan kemewahan hidup, kesenangan duniawi yang membawa lupa daripada mengerjakan kewajipan kepada ALLAH.

8. TAKABBUR. Memandang dirinya lebih mahir dan orang lain rendah serta hina. Merasakan pendapatnya sahaja yang betul.

9. BANGGA DIRI. Timbul dalam hatinya bahawa dialah orang yang paling sempurna seperti pelajarannya, akhlaknya, kecantikannya dan lain-lain.

10. RIAK. Memperlihatkan atau menunjukkan amalan kepada orang lain. Semata-mata hanya kerana manusia, amalannya akan menjadi sia-sia saja.

Risalah ini dikeluarkan oleh Pertubuhan Kebajikan Tunas Al'Quran (PERKATA). Diberikan ketika menderma untuk bina rumah anak Yatim di Kelantan. Untuk menderma salur ke akaun Bank Islam 03-090-01-002572-1. Pengerusi : Ust Azhar Al Hafiz (012-9334449). Bendahari: Pn Fatimah Abdullah (09-7862298). Unit Dana: Haslan Hasan (019-9952758).

No comments: