Monday, March 12, 2007

FAIZAL TINGGALKAN KITA

NEWSBREAK...NEWSBREAK...NEWSBREAK



Allahyarham Faizal Fadzil (Gambar oleh Berita Harian)



FAIZAL FADZIL
TINGGALKAN KITA PADA JAM 10.30 PAGI TADI. (AL-FATIHAH)
SEMOGA ALLAH MENEMPATKAN ROHNYA BERSAMA-SAMA DENGAN ORANG-ORANG YANG SOLEH. AMIN.

UPDATE 1 (12 NOON)

JENAZAH AKAN BERADA DI RUMAH BAPA.
RUMAH : JALAN KUBU GAJAH 9, SUNGAI BULOH
DIKEBUMIKAN DI : TANAH PERKUBURAN SUNGAI BULOH
Sumber maklumat : DR KHEIRUL

UPDATE 2 (12.50 PM)

RUMAH : LOT 1630, JALAN GAJAH 9, KG KUBU GAJAH, SG BULOH

7 comments:

Anonymous said...

We will all miss him.

Sebagai seseorang yang duduk bersebelahan for many many years dengan AFAF ketika di BH dulu, memang susah untuk menyatakan bagaimana rasanya apabila mendapat tahu mengenai kehilangan beliau.

He was always willing to help all the juniors without hesitation, and I must say his frequent quips can brighten our day from time to time.

He will definitely be missed.

Semoga Allah merahmati rohnya...

ibrahim yahaya said...

ebi,
lama tak dengar khabar...

AFAF adalah contoh wartawan sempurna. disiplin, team player, rajin, cekap, articulate, membaca, suka tanya soalan, cepat belajar, rajin buat artikel.

benih yang baik kalau jatuh ke laut akan menjadi pulau...

al-fatihah.

Anonymous said...

Sdra Tiger,

Tidak terungkap bagaimana rasa hati apabila mendengar khabar dukacita ini. Terasa seperti baru semalam kami bersama membuat liputan, duduk bersebelahan meja di Balai Berita, minum petang bersama di warung Jalan Riong, kemudian bersembang2 di lobi Parlimen dengan para YB.

Kami terpisah seketika, kemudian dipertemukan semula sewaktu dia dgn pejabat MB Johor,lepas itu senyap kembali. Dan kini dia telah tiada, pergi meninggalkan para dan sahabat dengan penuh kenangan.

Hari ini AFAF telah pergi buat selamanya. Tentu sekali, segala kenangan bersamanya akan abadi dalam lipatan sejarah.

Dialah contoh wartawan yang gigih belajar dan mengajar. Dialah sahabat, baik kepada yang junior mahupun senior.

Doa agar Tuhan meletakkannya di tempat orang2 yang soleh.

Ikhlas dari Lichong Angkui di Sabah.

Anonymous said...

Salam Tiger. Pemergian arwah Afaf mengejutkan kami yang seangkatan dengannya di BH.

Arwah ni memang tidak banyak bercakap mengenai dirinya. Tidak ramai yang tahu bapanya AF Yassin, penulis sastera yang terkenal yang berasal dari negeri sembilan.

Arwah lebih gemar bercakap politik, apa sumbangan kita kepada politik dan negara, apa yang kita boleh buat sama-sama untuk membangunkan negara.

Sebagai lulusan sains politik, tak silap saya dari kanada, arwah cukup gemar bersembang politik. Saya pulak sedap mendengar. Nak cakap tak reti sangat. Apatah lagi antara kaki-kaki sembang kami pemikir agung Saodi Mat Atar, abang long yang buat intro story news macam story sports jugak. Newsdesk BH ketika itu diterajui Tiger, Manja dan Pak Mus.


Saya bertuah mengenali arwah. Biarpun sekadar sembilan bulan sama-sama berjuang di meja berita BH, saya banyak belajar daripada arwah. dengan baju besar bermotif batik yang kerap dipakainya setiap Sabtu, kelibat arwah tidak akan saya lupa.

Saya juga ingat apabila kami antara segelintir kawan-kawan yang mengiringi Saodi pada majlis pernikahannya pada 1996. saya pengapit manakala Afaf bersama keluarganya sama-sama memeriahkan majlis. Gambar arwah duduk menjamah kuih dengan pengantin baru tersenyum simpul sejurus akad nikah ada dalam album saya.



Kali terakhir saya bertemu arwah di pintu pagar sebelah tepi menuju Mutiara bangsar akhir tahun lalu.

Saya tegur arwah, kurus kau afaf? Dia kata tak de benda. Arwah kata dia dah bukak company sendiri. Ahad lalu ManPid metro putrajaya bagitau saya arwah sakit di SJMC.

Saya lihat ramai rakan-rakan seperjuangan arwah memberi penghormatan terakhir kepada arwah. Antaranya Saodi, Mohd Shah Abdullah, Karim, Fazli, Ghazali, Zabidi Adil Salleh, Zambery, Haji Tajuddin dari kodiang ke jln riong kini dengan Dtk Azmi Khalid, bekas NST Yusof Taib, Rashid Yusof, dan Kamarulzaman Salleh (masih di NST), Halmi Samad, Khairul Azahan Abu Bakar atau KY, Adam Salleh, bos-bos lama Mior Kamarul Shahid, Tiger sendiri (sorry tak sempat tegur masa baca yassin), Pak Mus, serta KP DBP Dr Firdaus, sekadar beberapa nama.

Arwah meninggalkan kita pada usia 39 tahun, pada ketika kemuncak kehidupan dan kerjayanya. Meninggalkan balu cikgu ros dan empat anak.


Salam takziah sekali lagi kepada AF Yassin sekeluarga. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amin.


Rizal Hashim, the Malay Mail.

ibrahim yahaya said...

semua yang menziarahi arwah Faizal,

Saudara AF Yassin, bapa arwah, mengucapkan terima kasih kepada semua yang menziarahi arwah Faizal tempoh hari.

Marilah kita berdoa agar rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang soleh. Al-fatihah.

Anonymous said...

Saudara Tiger
A decent chap and one of the nicest reporters in Berita Harian then. We used to go out reporting together.
Dari Dia kita datang, kepada Dia kita kembali semula.
Al Fatihah.

Fauziah Ismail

Anonymous said...

Sdr, Terkejut juga apabila terbaca Blog sdr. Saya baru terjumpa Blog ini dan sempat menatap anak kesayangan kami. Itu pun setelah setahun arwah meninggalkan kami. Tak dapat nak kata bagaimana luluhnya kami melihat dan membaca semua komen yang terungkap. Terima kasih banyak-banyak kerana masih ramai yang menyayangi Arwah.
Bagi saya sehingga hari ini belum dapat saya lupakan peristiwa menyayat hati, Tiada lagi air mata yang mengiringi sedih-duka kami. Hanya kepada Dia sahaja kami mohon doa agar dicucuri rahmat ke atas rohnya. Amin. Terima kasih sekali lagi dan kepada semua sahabat yang telah mengenali arwah. Salam ingatan dari kami sekeluarga.
afyassin