Sunday, March 11, 2007

MENGAPA BLOGGERS TAKLEH BOHONG

SEMBILAN SEBAB BLOGGERS TIDAK BOLEH MENIPU

1. NAMA SENDIRI. Blogger yang menggunakan nama sendiri tidak boleh menipu. (Namun, ini tidak bermakna mereka yang menggunakan nama samaran akan menipu). Jika menipu, ini akan menjejaskan nama baik mereka. Mereka mungkin boleh menipu sekali tetapi jika sering berbuat demikian, lama-kelamaan orang akan mengetahui tembelang mereka. Ramai blogger yang mengemukakan facts and figures untuk memperkuatkan hujjah dalam tulisan mereka.

2. GAMBAR TERPAMPANG. Ada blogger yang menggunakan nickname atau nama samaran, memaparkan gambar mereka. Sejak kes Rocky dan Jeff Ooi, ramai yang keluar daripada kepompong mereka dengan memperkenalkan diri sebenar. Identiti mereka mula diketahui. Namun, mereka masih menggunakan nickname kerana popular dengan nama berkenaan.

3. TERKENAL. Ada blogger yang terkenal dalam bidang masing-masing seperti bekas ahli Parlimen, ketua pengarang, pengarang, ahli korporat, wartawan dan ahli perniagaan. Mereka sudah pasti tidak akan memperjudikan integrity atau maruah dengan membuat berita palsu atau menyiarkan bahan bacaan yang tidak masuk akal. Melainkan mereka yang mempunyai agenda tersendiri dan sanggup menggadaikan maruah.

4. ANAK TOKOH. Ada blogger yang mempunyai ibu bapa terkenal. Sudah tentu mereka tidak akan memperjudikan nama baik ibu bapa mereka dengan menulis bahan-bahan palsu. Jika mereka berbuat demikian, ini akan memalukan ibu bapa mereka apatah lagi jika tokoh itu masih hidup dan disegani ramai.

5. CINTAKAN NEGARA. Semua blogger tidak kira di mana mereka berada, wanita atau lelaki, sudah pasti cintakan negara mereka sendiri. Kemana mereka hendak pergi kerana ini tanah tumpah darah mereka. Tujuan mereka menulis ialah untuk menegur atau ingin memperbetulkan apa yang difikirkan tidak berjalan dengan baik. Ini dibenarkan dalam negara yang mengamalkan ketelusan dan freedom of the press. Jika teguran itu tidak benar, pihak yang ditegur perlu membetulkannya dalam blog mereka yang membuat teguran.

6. PENGALAMAN. Ramai blogger yang menulis pengalaman dan pemerhatian mereka sendiri. Mereka tidak akan menulis bahan yang direka-reka terutama mengenai diri dan keluarga mereka. Umpamanya, jika emak mereka sihat takkanlah mereka akan menulis yang bukan-bukan untuk mendapat simpati.

7. KEWARTAWANAN. Wartawan yang menjadi blogger sudah pasti akan mengamalkan etika kewartawanan yang dipelajari di universiti. Antaranya tidak boleh menulis berita palsu atau mereka-reka bahan berita. Jika mereka membuat berita palsu, lama kelamaan pembaca akan tahu sama ada berita yang ditulis itu benar atau sebaliknya. Pelajar kewartawanan juga diberikan pendedahan dalam ilmu perundangan untuk memahami istilah-istilah seperti defamation, slander, plagiarism dan libel.

8. MAHKAMAH. Negara ini mempunyai undang-undang. Mereka yang merasakan diri mereka difitnah boleh menyaman golongan yang dirasakan membuat fitnah. Begitu juga mereka yang disaman boleh membela diri dengan membuktikan bahan yang ditulis itu adalah benar.

9.ISA. Kerajaan boleh menggunakan ISA untuk menangkap penulis yang boleh mengancam keselamatan negara menerusi penulisan mereka. Umpamanya, jika blogger menulis sesuatu isu yang mengapi-apikan sentimen antara kaum, mereka boleh dikenakan tindakan termasuk ISA. Begitu juga mereka yang menghina agama orang lain.

nota: mungkin ada lagi sebab lain...

No comments: