Tuesday, January 20, 2009

BERPUASA JIKA HARGA BARANG NAIK

Menjelang hari perayaan, harga barang akan naik.

Mengapa? Tanyalah mereka yang suka sangat mencari "kesempatan dari kesempitan" orang.

Bagi saya, golongan ini hanya memikirkan diri mereka sendiri dan akan sentiasa "menangguk di air yang keroh". Ini bukan budaya usahawan tetapi budaya penyangak.

Mereka mengetahui orang ramai akan membeli banyak ketika hari perayaan, maka ketika itu mereka meletakkan harga setinggi "Gunung Kinabalu". Alasan? Pelbagai alasan diberikan untuk menghalalkan tindakan mereka.

Antaranya, dekat hari raya orang tidak menanam sayur. Dekat hari raya, orang tidak turun ke laut. Menjelang hari raya permintaan banyak dan barang pun habis. Hari raya, ayam tidak bertelur? Macam-macam lagilah asalkan mereka mempunyai alasan.

Oleh itu, elok kita berpuasa jika harga barang naik.

17 comments:

antidrM said...

Tiger mane boleh puasa.....nanti tinggal belang je....

"Barang Naik" kita berpuasa???..idea bagus tu....

tetapi "Barang Naik" (BN) lebih baik bepuasa daripada memangkahnya...ha..ha..ha...

Tiger sedih ke..BN Kalah?.....

ibrahim yahaya said...

Sdr,

Sedih kerana ada orang malas bekerja.

fecto said...

macam dah menjadi kelaziman apabila setiap kali menjelang musim perayaan saja harga barang mesti naik.macam-macam alasan yang diberi sebagai justifikasi tindakan mereka.

minyak naik,barang naik.minyak turun,barang tak turun pula?

cuomo said...

macam-macam ragamlah peniaga ni.bila harga minyak naik,dengan pantasnya harga barang naik.tapi bila harga minyak turun,nak mintak turun 10sen pun susah barang.nampak sangat nak kejar keuntungan berlipat ganda dalam masa singkat.

tapi diucapkan syabas juga pada mana-mana peniaga yang sudi turunkan harga barang mereka mengikut keadaan semasa.

bungaraya said...

nYATA SEKALI KENAIKAN HARGA BARANG BUKAN BERPUNCA DARI KESILAPAN KERAJAAN bn. nAMUN PENYOKONG PAKATAN RAKYAT TETAP MENYALAHKAN KERAJAAN BN. aPA SEBABNYA TU?

antipkrsarawak said...

kepada antidrM...

Engkau memang jahanam! sampaikan orang menggalakkan kita berpuasa, ko masih lagi nak main politik.

bukankah berpuasa itu amalan mulia. kerana barang naik, kita digalakkan berpuasa untuk mengawal nafsu makan. lagipun berpuasa baik untuk kesihatan.

berpuasa mencegah kita daripada cakap yang bukan2. lebih2 lagi berbohong, maki hamun dan memfitnah orang.

ko suka ke orang yang suka cakap besar macam ANWAR LAKNAT?

ANWAR LAKNAT kaki bohong!

ANWAR LAKNAT kaki temberang!

ANWAR LAKNAT kaki propaganda AMERIKA SYAITAN!

woi mangkuk, nak berpolitik pun biar bertempat!

peniaga tempe said...

Bayangkan membeli borong semasa harga mahal, kita jual runcit pun dengan harga itu. Kenapa pula disuruh menjual murah.

Masalah orang ramai ialah suka mementingkan perut sendiri, semua mahukan harga murah. Maka berebut-rebutlah membeli barang kerana takut harga akan naik lagi, hingga menjadi bekalan tak mencukupi.

Tetapi apabila harga barang turun, mereka tidak pula berebut-rebut membeli, menyebabkan peniaga rugi menyimpan stok lama-lama. Kemudian menuduh peniaga dengan fitnah yang bukan-bukan.

Cuba sendiri jadi peniaga? Terfikirkah bahawa peniaga terpaksa menjual juga barang itu walaupun tidak mendapat untung semata-mata tidak mahu menjadi stok lama-lama. Sebab menyimpan stok lama tidak memulangkan modal untuk dijadikan pusingan.

Harap orang ramai memahami nasib peniaga, yang kalau barang tak laku, rezeki pun miss soru!

MAWAR BERDURI said...

salam mr. tiger?

lama tidak bersua d alam maya, rindu pulak rasa di dada! uh uh

ckp pasal hg2 naik ni, memang tak patut mr. tiger...lagi tak patut apakah bah mr. tiger kaitkan dgn gunung kinabalu lagi tak patut? apa bah salah gunung kinabalu kami 2??? he he

tiru gaya org kg saya lah. mrk tanam sayur kat belakang umah. jadi harga naik mcm gunung everest pun tak kisah..

rakyat biasa said...

minyak kerajaan bn boleh naik dan turunkan, mengapa barang2 keperluan lain tidak. mungkin kerajan bn takut pada perniaga kot. kalau takut serahkan saja tampuk kerajan kepada yg lebih bertanggong jawab dan berani mengambil tindakan keatas perniaga2 yg mementingkan diri sendiri demi keselesan rakyat. kerajan yg perihatin tidak akan membiarkan rakyatnya hidup dalam kegelisahan.

Anonymous said...

peniaga adalah bos. mereka boleh jual atau boleh juga tak mahu jual. mereka boleh letak harga rendah atau pun tinggi. di malaysia peniaga adalah bos. kalau mereka tak mahu berniaga habis mati kebuluran semua rakyat malaysia.bos biasanya takkan dengar cakap kuli dia. kalau bos kata tukar logo, kuli takkan berani kata jangan tukar. sapa di malaysia yang lawan bos alamat kena buang kerja atau mati tak makan.

abe MIE 'TERJAH' said...

BN minyak naik..
Pakatan Naik kena kencing..mana bagi minyak macam janjikan??? kata lahir selangor dapat seribu? kena kencing...datuk...

fahmi said...

berpuasa kerana harga barang naik tak dapat pahala. rugi... kalau nak puasa buatlah kerana Allah.

Mahyudin said...

Salam Datuk,
Tapi Datuk, bila harga barang naik, kerajaan pasti akan kena kritik oleh rakyat terutamanya pembangkang. Mereka akan jadikan ia sebagai senjata berpeluru tabur bagi mengkritik kerajaan sedangkan harga barang naik adalah berkait rapat dengan faktor ekonomi dan juga sikap peniaga yang suka ambil kesempatan diatas kesempitan orang lain... Bukan kerajaan... Kerajaan hanya boleh memantau saja...

Faizal Zakaria's Blog said...

Boleh tambah pahala :-)






















Jom Sertai ‘UMNO Baru’ Dengan ‘Faizal’ :-)
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Terengganu Tetap Kubu Kuat Barisan Nasional
http://pro-faizal.blogspot.com
Idea Bernas Vs Loya Buruk ;-)
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com

Laman Blog Baru >> http://Blog1Malaysia.blogspot.com

antipkrsarawak said...

fahmi...

salah ke kita puasa masa harga barang naik? niat tu memanglah kerana allah.

bukan kerana harga barang naik.

kalau kida bsedekah kepada rakyat palestin kerana simpati, baik tak payah sedekah. kalau nak sedekah, sedekahlah kerana allah. mcm tu ker fahmi?

masalah teknikal ni semua orang tahu...

rayliew said...

Berpuasa itu baik. Kita juga mengambil langkah lain termasuk menanam sayuran di tanah tepi rumah atau menternak ayam dan itik... kalau nak beli juga, carilah tempak yang menawarkan harga barangan yang lebih murah dan belilah apa yang diperlukan sahaja.

CT said...

Salam. Harga barang naik mahu tak mahu kena beli juga. Langkah terbaik cari duit banyak2 agar hidup tidak tersempit. Download percuma dan dapat 1Dollar dgn menyertai affiliate secara percuma klik di link di bawah

http://www.beverlyhillstrafficreport.com/go.php?af=920854