Tuesday, February 17, 2009

DYMM YANG DIPERTUAN AGONG DUKACITA

PERKAUMAN
Kerajaan tidak akan teragak-agak mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang cuba memecahbelahkan rakyat demi memastikan keharmonian kaum dan keamanan negara dikekalkan.

AGAMA ISLAM
Mengingatkan semua pihak supaya menghormati kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan di samping agama lain bebas diamalkan, dan tidak mempersoalkannya.

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
Kesepakatan dihormati dan tidak ada sebarang percubaan untuk mewujudkan undang-undang lain yang bertentangan dengan keluhuran Perlembagaan Persekutuan.

FITNAH DAN BERITA PALSU
Rakyat hendaklah berhati-hati dan bijak menilai maklumat yang tersebar.

SIKAP AHLI PARLIMEN
Amat sedih perilaku tidak sepatutnya di kalangan Ahli Parlimen pada sesi lalu yang memberi imej negatif. Semua Ahli Parlimen hendaklah sentiasa mematuhi.

(Renungan Rimau : Malam tadi, saya mendengar ucapan mengenai bagaimana pemimpin Melayu pada masa lalu begitu berhati-hati dalam perundingan mereka dengan kaum bukan Melayu kerana menyedari apa yang dipersetujui ketika itu pasti mahu ditukar oleh golongan muda bukan Melayu ketika ini. Antaranya ialah mengenai keistimewaan bangsa Melayu dan Raja Melayu. Pemimpin Melayu ketika itu berpandangan jauh bahawa kaum bukan Melayu sekarang pasti mahu mengubah perkara yang dipersetujui dan tidak mempedulikan hak orang lain. Pemimpin Melayu seterusnya meletakkan Majlis Raja-Raja sebagai benteng terakhir untuk memastikan kepentingan Melayu dikekalkan dan terpelihara.).

5 comments:

bungaraya said...

Semalam juga saya mendengar didalam siaran Luar Jangkauan dalam TV 1 mengenai suasana politik masa kini di Malaysia ini. Bagaimana golongan muda kini lebih mengutamakan kebebasan, hak asasi manusia dan keadilan melebihi segalanya dalam mewarnai politik Malaysia, sehingga sanggup membelakangi suara tradisi yang mementingan keharmonian antara suku kaum yang menjadi penduduk Malaysia setelah merdeka dan dipersetujui sebagai norma yang mesti dipersetujui sampai kesetiap jiwa warga.
Saya ternatya-tanya sudah mampukah golongan muda bangsa membawa bangsanya ke mercu kejayaan kini dan masa depan dengan ikut-ikutan norma baru dunia dengan bertindak demikian. Saya khuatir bahawa keadaan melayu di Singapura dan merebak ke Malaysia. Memang tidak dapat dinafikan melayu akan terus maju walaupun kuasa telah hilang dari tangan. Namun apakah melayu akan berpuas hati?

Quantum Metal Consultant said...

Dalam banyak hal, yang merosak dan yang mengubah semua itu bukan datangnya dari kaum lain tetapi dari kaum Melayu sendiri yang merasa kini lebih pandai, lebih cerdik, lebih moden, lebih bebas, lebih telus, lebih prihatin, lebih demokrasi, lebih global...

Malangnya mereka tidak lebih Melayu...

Anonymous said...

All these obsession with 'remeh-temeh'. Is that more Melayu? I think Malaysia must produce "Melayu" with some strategic thinking and nationalistic thinking. Don't get trap in the yesteryears of TAR era. You do not need to do shadow boxing with yourself. Nobody is doing any hard to the "Melayu". You guys are doing it to yourself quite efficiently without any help from non-Melayu.

Why not just snap out of the daze where UMNO is putting everyone of the Melayu's in? Go forward and develop yourselves as intellectuals who can stand on your own. Don't be bogus intellect like the son-in-law. Don't know how he got his Oxford but it sure doesn't look like he graduated from Oxford the normal way.

I mean after more than 50 years of NEP, all they can think of is continuing NEP, what about the responsibilities the early generation NEP beneficiaries bear towards modernizing the "Melayu"? I mean with knowledge, capabilities and maturity in thinking rather than the show of stupidity by demo, boycott of knowledge and what not.

The UMNO youth big guns are a show of animal instinct more like the beruks that they are. Are they displaying their high intelligence and high intellectualism? They are just trying to exploit weaknesses in situations to propel themselves among the weak minded malay supporters. What a pity!

Anonymous said...

Lihat blog mummyrokiah.blogspot.com. Katanya UMNO Merbok telah tergadai kepada Singapura?

Anonymous said...

HOT HOT! PANAS MENGELEGAK MELECUR!!!

Bekas peguam UMNO yang kini menjadi Ketua Hakim Negara tergugat!

Karpal Singh mendedahkan bukti Zaki mengamalkan rasuah!!!!


Cukuplah merepek pasal perkauman -- semua pasal angkara Barisan Nasional masalah-masalah yang Agong citerkan tu.

Ni berita lagi gempak:

HEBAAATT PUNYAK! Baca, jangan tak baca, eksklusif, di sini!!