Thursday, February 19, 2009

MAHU MEMPERTAHANKAN JAWATAN?

Semua orang sudah tahu mengenai tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar, semalam menggantung dan melarang Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir bersama enam Exco kerajaan negeri daripada menghadiri sidang DUN berkuat kuasa serta-merta.

Tindakan itu dibuat melalui Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang diketuai oleh Sivakumar daripada DAP kawasan Tronoh.

Sivakumar dalam kenyataannya semalam menegaskan, pelantikan Dr Zambry sebagai Menteri Besar dan enam Exco dalam kerajaan negeri yang baru itu tidak sah kerana tidak mengikut peraturan.

Ekoran itu, Dr Zambry digantung dan dilarang menghadiri sidang DUN selama 18 bulan manakala enam Exco pula dikenakan hukuman sama selama 12 bulan. Tindakan yang bakal mencetuskan kecelaruan politik di Perak.

Persoalannya, apa ke halnya beliau berbuat demikian. Sudah tentu untuk memastikan beliau terus mendapat gaji sebagai speaker. Untuk mempertahankan jawatannya. Jika tidak menjadi speaker lagi, maka 'soru pun miss' dan tidak boleh menggunakan segala kemudahan kerajaan. Jangan memeningkan kepala orang daa. Siapa punya arahan?

Perangai ini samalah macam DS Nizar Jamaluddin yang pada mulanya tidak mahu menyerahkan kereta dan rumah Menteri Besar. Apa punya jenis orang daa...

Sementara itu, Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, petang ini memberitahu RTM tindakan Siva itu tidak mengikut peraturan. Beliau sepatutnya mendapat kelulusan dewan terlebih dulu. Apa punya orang daa..

10 comments:

burungjantan said...

hah dato'

Speaker ada power macam dorimon, yang macam-macam pelik dia boleh bikin.

Hidraf dia boleh bikin, buat harijadi di parlimen dia boleh bikin, dan saman sultan lagi dia boleh bikin.

Kelakar

Itu nanti kalau ada ahli-ahli DUN buat kerja yang tak ngam dengan V Siva di luar dewan pun di boleh gantung lagi, walaupun yang tak ada kait mengait dengan persidangan pun

ha ha ha....

Saudara India said...

saya fikir V Siva bukan mewaili pandangan kaum india di mana-mana pun negara ini. Dia mesti bertindak sendirian, demi kepentingan peribadi.

Saya mohon ampun kepada Sultan supaya orang india macam dia tidak dikenakan hukuman, macam hukuman yang dikenakan sultan ke atas Allah Yarham P. Ramlei yang tidak dibenarkan masuk ke negeri perak.

Mudah-mudahan hendaknya...

Anonymous said...

Ooi kawan jangan cakap pakai kepala lutut. Awat speaker tu buta undang-undang ka. Dengar Astro Berita Awani sama.Buta perut! Kalau kena batang hidung hampa, langgar undang-undang. Yang BN jadi Kerajaan Pintu Belakang tu apa? Guna Sultan lagi teruk! Tak ada teloq.

bzz said...

Datuk,

Ini orang tak boleh pakai daaa... Besok bila bersara, minta dia nyanyi "hai obat hai obat, mari beli obat"

DNL said...

leave to this type of bugger ... sure misuse the power entrusted daa.....

dah banyak kes dah... silap silap esok nie mesti ada union punya... ada ingat kaaa????

mcm tu lah dato dah tak pernah rasa kuasa bila dapat hilang punca.

bollock.

TINTABIRU said...

Kerja kena ikhlas apa pun yang berlaku dia harus terima kenyataan bukan disebabkan pandangan peribadi beliau atau rasa sakit hati mempengaruhi kewarasan untuk berfikir dengan betul..jadi sendiri mau ingat

aimdaim said...

DIY

Dia buat dalam keadaan tidak sedar tu pada perasaan saya....

fikir-fikirlah

Anonymous said...

Kalau la saya wartawan AgendaDaily tu, saya akan tanye lagi sekali Tian Chua, "Awak tu Boyfren YB Elizabeth Wong?"

Thengok berni tak AhPek tu "Smash your head". Biasanye orang cakap besor mabam ni buah pelir dia kecik.


MRSM Kalae Chepo 66/73

Anonymous said...

Atok2 kan ada pesan dulu2, sebalum Zaman Prrtugis 1511 lagi - lama tu pengalaman atok2 - bila jumpa Keling dengan Ulaq, tau mana nak ketok.

DNA dia orang dah macam yu. Evolusi tak akan tukar what is in the genes. Gene Auta.


MRSM Kalae Chepo 66/73

LIMAUDONG said...

Salam DIY

Ini Loud Speaker sudah nyayuk-lah teralu banyak baca undang-undang Tubuh Negeri Perak sampai tak faham-faham. Kalau tak faham minta orang Umno 'Explain-lah"
Hari-hari gaduh sama undang-undang dan kebajikan rakyat diabaikan.