Sunday, February 1, 2009

AL-FATIHAH UNTUK MOHD HAFIZUDIN

(Ayah dan ibu meredhai pemergian anak tersayang. Gambar DIY menggunakan NE90.)

Posting Ketiga - 10 malam

Ketika mengucapkan terima kasih kepada mereka yang membantu menyempurnakan pengkebumian anaknya selepas majlis tahlil tengahari tadi, Datuk Hafifi sebak dan saya dapat merasakan kesedihan seorang bapa yang kehilangan anak tersayang.

Selepas itu, saya dan Syed Anuar duduk berhampirannya. Kemudian diikuti oleh Amin. Kami berbual mengenai anaknya yang pasti akan dirindui sambil membelek album gambar keluarga itu yang mengerjakan umrah beberapa tahun lalu.

Sambil itu, Datuk Hafifi pun berceritalah mengenai apa yang diberitahu oleh ustadznya mengenai apa yang berlaku apabila seseorang anak yang belum baligh meninggal dunia.

Anak itu akan membesar sehingga menjadi orang dewasa sepertimana di dunia dan diajar membaca Al-Quran sehingga hafiz oleh Nabi Daud. Anak ini akan menunggu ibu bapa mereka di pintu syurga selepas kiamat dan pada hari perhitungan.

Anaknya ini akan sentiasa menunggu ibu bapa mereka di pintu syurga sehinggakan jika malaikat meminta mereka masuk ke dalam syurga sekalipun, mereka tetap mendesak untuk membawa "orang tua" nya ke dalam syurga.

Wallahualam.

Posting Kedua - 6.15 ptg

Allahyarham Mohd Hafizudin adalah anak yang baik.

Menurut ayahnya, beliau yang mempunyai masalah jantung amat aktif termasuk mampu mengerjakan umrah bersama keluarga ketika berusia empat tahun.

Sebelum menghembuskan nafas terakhir petang semalam, Mohd Hafizudin yang baru beberapa hari mengikuti kelas tahfiz tahun pertama, sempat memberitahu ibunya bahawa beliau kini sedang naik ke atas.

Sebulan lalu, anak baik ini pernah bertanyakan kepada ibunya apa yang perlu dijawab jika ditakdirkan beliau menemui Allah SWT nanti.

Antara soalan yang ditanya kepada ibunya mengenai apakah jawapan jika ditanya mengenai saiz kasut dan bajunya. Ibu mengajar anaknya menjawab seperti biasa jika ditanya kelak.

Antara yang hadir pagi tadi ialah rakan-rakan Datuk Hafifi iaitu Syed Anuar, Amin Zainorin, Rahim Zain, Rocky, Zaini Hassan, Ishak Nengah, Nasir Jantan, Ibrahim Mian, Manan (NST), Datuk Ishak dan rakan yang pernah bertugas di NSTP.

Posting asal - 10.32 pagi (NE90)

Pengkembumian anak Datuk Hafifi Hafidz sedang diadakan di tanah perkuburan Seksyen 21 Shah Alam.

Al-fatihah.

5 comments:

. said...

Al-Fatihah. Semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang-orang yang soleh.

IES Agencies said...

Innalillah,

sakit apa datuk Tiger?

Fauziah Ismail said...

Salam Datuk
Al-Fatihah.
Please convey my condolences to Hafifi and family.

amirul said...

Salam tok tiger...
al-fatihah... semoga rohnya dirahmati Allah... amin

Anonymous said...

inalilah...

al-fatihah..

tumpang tanyer,datuk ishak tue pak sako bks pengarah imigresen ker?