Tuesday, February 10, 2009

TOLONGLAH FAHAMI UNDANG-UNDANG

Bagi yang tidak pandai, berlagak pandai dan cuba mengelirukan orang ramai, eloklah bertaubat jika ada niat untuk mempolitikkan apa yang berlaku di Perak. Jangan buang masa dan tenaga orang ramai dengan niat yang tidak baik itu. Bertaubatlah.

Bagi veteran UMNO, Datuk Seri Dr Rais Yatim, perkembangan yang tidak sihat di Perak itu memperlihatkan kekasaran sesetengah pihak terutama pembangkang di luar lunas dan adab Melayu yang berpemerintahan di raja. Dengarlah nasihat pakar undang-undang ini.

Ikutilah tulisan Dr Rais di sini .

14 comments:

TINTABIRU said...

Salam Datuk..
Masa nilah nampak orang yang buta undang2 pun tetiba pandai n teror cakap pasal undang2..ntah2 belajar pun tak sampai mana..
Senang cakap dirog ni cuba mengambil kesempatan di atas apa yang berlaku di perak. ambik peluang cuba mengelirukan rakyat..dan seperkara yang saya takutkan datuk ialah...
RAKYAT AKAN TERPENGARUH dengan orang2 yang bercakap pandai tapi habuk pun tara..

kluangman said...

Tiru macam paklah yang lulus kesusasteraan - sepatah pun dia tak komen :)

Anonymous said...

Habis tu KuLi dan Tun M sendiri yg komen mengenai undang undang dan moral.

Lagipun dalam Sejarah Perak ayah bekas MB Tajul Rosli pernah krisis dengan Sultan Idris.

Dulu maklumat sedikit dan terbatas dan disorok.

Sekarang maklumat banyak...di cari dan boleh didengar Pro dan Kontra.

bungaraya

mat_terab said...

Sapa lebih derhaka umno atau pakatan rakyat:
1. UMNO cuba pecat Sultan Kelantan pada tahun 1993 dengan cuba menabalkan Tengku Ibrahim dan menolak Sultan kelantan yang ada sekarang
= Pakatan rakyat hanya nempertahankan MB Perak yang di pilih oleh rakyat melui PRU12 mengikut Undang-undang tubuh negeri Perak.

2. UMNo maki sultan dengan kata-kata kesat (Natang) binatang.
= Pakatan rakyat tak pernah maki sultan sampai tahap tu Karpal hanya nak saman Sultan itupun Pemimpin pakatan tak setuju hanya dia saja yang nak saman.

3. UMNO menggurangkan kuasa yang ada pada raja(Imunity) semasa pemerintahan Tun Mahadir. Kalau dulu Sultan tak boleh di herek ke makaman. Kerana UMNo jugalah sekarang ni sultan boleh di herek
ke Makamah.

Kesimpulannya Lu pikirlah sendir sapa yang sebenarnya menderhaka......

junkopile said...

assalamualaikum tok rimau

rasanya2 sultan azlan tuh bukan tatau pasal undang2
rasanya nizar nih dah mengelabah kerana dia pun tak habis belajar undang2 tubuh dan perlembangaan
rasanya orang orang melayu perak dah mula sedar dan belajar
rasanya orang umno dah patut mulakan agenda baru dalam memenangi hati rakyat
rasanya proses perundangan bukanlah sukar tetapi bukanla senang kalau tak tahu

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

hari ini saman sultan Perak, nanti agaknya Anwar Ibrahim akan saman Yang diPertua Agung kalau dia tidak boleh jadi PM atau mengemukakan usul pilihanraya tidak betul terutama bila Pakatan akan kalah banyak kerusi nanti??

Anonymous said...

Itulah sebaik-baik yang mungkin. Tak perlu bagi komen seperti yang dinyatakan oleh mr kluangman...hanya orang yang tak faham dan buta sejarah saja lebih becok bercakap dan terlebih pandai.

paloi bin mulau said...

tintabiru,

mungkin prof aziz bari pun bukan pakar undang2 ye? rais yatim teman tak tahu le sbb dia memang ada phd undang2 rasanya.

bujai said...

bro,

kita ada ramai pakar tapi adakalanya yang pakar ni tidaklah sepakar mana. malah dalam sesetengah kes, yang kurang pakar ni lebih pakar daripada si pakar.

pada zaman ni, memang ramai yang mengaku jadi pakar tetapi sayangnya pakar sebeginilah yang lebih banyak berdiam diri daripada yang kurang pakar tetapi tidak kurang hebatnya kepakaran mereka ni.

kepakaran bukan bergantung pada kertas tetapi pengalaman dan pembabitan begitu lama di bidang yang kita gerami.

tidak semestinya pakar yang membuat pisau getah tu pandai motong atau menoreh pokok getah!

ALAM said...

Salam,

Perkembangan ini memerlukan satu tindakan sususalan kerana umat melayu tidak prnah derhaka macam nizar. pada pandangan saya selagi melayu bergantung kepada bangsa yang telah diangkut oleh penjajah , jadi beginilah bangsa ini.. manusia seperti ini patut dihapuskan dengan kematian barulah semua akan tersebar dari lena.

LIMAUDONG said...

Salam DIY

I cadangkan kepada YB Mad & The Geng yang tidak-tidak faham undang-undang beri kursus pemulihan di kem Kamunting Perak, kan tu dekat aja Ha...Ha...

hezryklfm.blogspot.com said...

Salam Datuk T,

Saya sememangnya kagum dengan YB Datuk Seri Utama DrRais Yatim....sewaktu menyandang tugas sebagai Timbalan Menteri Undang- Undang pada tahun 1976-1977.

Tidak dapat dinafikan beliau memang seorang yang tahu apa yang diperkatakan dan bukan membuat rangkuman biasa kerana berikut;

Melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di High University of Singapore dan menerima ijazah pertama pada tahun 1973.

Memperolehi ijazah kedoktoran undang-undang dari University of London pada 1994

Sedang tunggu Karpal "TAHU BUAT" TAUBAT!

hezryklfm.blogspot.com

bungaraya said...

Bukan sebenarnya masalah kedangkalan undang-undang, tapi lebih kepada perlakuan biadab dan kurang ajar. Sangat kemaruk nak memegang kuasa dan nak meraih simpati politik dari rakyat merhain. Ertikata lain meneguk diair yang keruh. Menggunakan kebodohan gulungan merhain untuk meriah undi dan sokongan.
Allah SWT tidak akan merelakan kuasa yang diperolehi melalui dasar fitnah memfitnah spt ini.

Mahyudin said...

Salam Datuk,
Apa yang saya lihat sekarang ni berhubung isu Perak, rakyat secara terang diperbodohkan oleh pemimpin-pemimpin PR yang sentiasa memarakkan api kemarahan rakyat terhadap kerajaan dan Sultan Perak. Ramai yang termakan dengan anasir-anasir jahat PR yang cuba memporak porandakan negara.

Sebelum Sultan buat keputusan sama ada DUN Perak bubar atau tidak, sama dah dapat agak seandainya Sultan tidak perkenan DUN Perak, adakah mereka akan menderhaka kepada Sultan dan membuat tohmahan buruk terhadap Sultan? Ternyata andaian saya betul. Itulah yang jadi sekarang dan agak sukar untuk meramal apa akan jadi selepas ini..