Saturday, August 25, 2007

BLOG BUKA RUANG MENJAWAB TUDUHAN

Saya terbaca posting Lokman Hamidi mengenai abangnya, Datuk Ahmad Zahid Hamidi, yang ditulis oleh wartawan AgendaDaily, Hanafiah Man. Tulisan Hanafiah itu menjawab tulisan awal oleh Amin Yatim yang dipetik oleh news portal, MalaysiaToday, dikendalikan oleh RPK.

Dalam artikelnya, Politik Wartawan AgendaDaily, Amin cuba mempertikaikan beberapa fakta dalam laporan Hanafiah mengenai pertemuan antara mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dengan pemilik web, penulis dan pengendali blog serta penyokong TDM termasuk Tengku Mahalel dan Datuk Ibrahim Ali. Bagaimanapun, Hanafiah menafikan perkara itu dengan menulis satu artikel dalam AgendaDaily, yang bertajuk Tolong jangan bikin malu Raja Petra.

Perbalahan ini mengingatkan saya ketika bertugas di Berita Harian di mana seorang Pengarang Kanan A menggunakan kolumnya untuk menghentam seorang Pengarang Kanan B. Seterusnya, Pengarang Kanan B pula menggunakan kolumnya untuk menjawab dan menghentam semula Pengarang Kanan A. Akhirnya semuanya terbongkar dan wartawan NSTP pun mengetahuilah segala yang rahsia yang tersimpan selama ini.

Melihat dari sudut positif pula, pemilikan blog ini, seperti juga pemilikan kolum di akhbar media perdana, memberi ruang kepada sesiapa saja untuk membuat tuduhan dan menjawab tuduhan. Namun jangan sampai boleh dibawa sehingga ke mahkamah. Hanya mereka yang tidak mempunyai blog mungkin "rugi" sedikit kerana tidak boleh menjawab tuduhan atau dakwaan yang dilemparkan kepadanya. Bagaimana TS Muhamad Muhd Taib nak buka blog ke?

Baca tulisan [ Hanafiah Man ] sepenuhnya menjawab tuduhan Amin yang dilemparkan terhadapnya.

1 comment:

Lina said...

Turning turning they are in yours blog.
I love the reading very as I would have been happy for knowing your language for being able to read yours written. Chisà how many beautiful things storys. If at least you would have written in English I could have understood something. Instead nothing!
Patience. novellistic mine blog and, IF you want to come to visit it of I would be happy… I waited for to You? 'Lina