Friday, May 2, 2008

POLITIK BIKINI, TUTUP YANG PENTING...

Pernah dengar istilah "politik bikini"?

Politik bikini adalah satu pendekatan politik yang cuba untuk menutupi persoalan penting yang barangkali sangat bermasalah (umpama bikini yang menutupi bahagian sulit si pemakai) dan pada masa sama menonjolkan kepada masyarakat hal yang boleh mencapai kejayaan daripada sebuah proses pendemokrasian (menonjolkan bahagian tubuh badan lain).

Ikuti tulisan seorang penulis dari Pulau Pinang dalam surat pembaca BERITA HARIAN yang mengaitkan politik bikini dengan gelagat MP di Parlimen dua hari lalu.

(Renungan Rimau : Jika ada politik bikini, sudah tentu ada politik tanpa seurat benang. Politik seumpama ini mungkin pendekatan untuk menonjolkan "semua" isu atau masalah besar untuk dibincangkan tanpa rasa malu-malu.)

6 comments:

epain said...

kalau umpamakan politik dgn pemakaian...

maknanya nanti...ada lah pulak politik jubah?...

ibrahim yahaya said...

Sdr Epain,

Politik jubah? Politik yang menutup semua isu ke? Jika politik macam itulah, ia tidak bagus kita kerana ahli politik perlu bertindak untuk kepentingan rakyat. Jangan tutup isu penting.

ibrahim yahaya said...

...maksud saya tidak bagus kepada kita....(tersilap sikit)

abe MIE 'TERJAH' said...

salam...

abe MIE pernah belajar tentang sains politik..dah lapan tahun dah ...

politik ada 500 maksud tapi yang penting ialah
1. melibatkan kuasa
2. kepentingan
3. nilai-nlai awam dan pentadbiran
4. pengagihan nila-nilai terhad

abe MIE suka sangat cakap politik malaysia kini dah jadi POLITIK GAY- kahwin tapi tak boleh lahir anak dan kahwin dengan orang tidak diikhtiraf 'nilai-nilai moraliti'.

tengoklah kat KEdah, Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang.... lain-lain tapi suka dan cinta (dasar tak sama)- sebab semuanya GAY..

lepas tu nak lantik PM GAY- lengkaplah sebuat 'ketuanan rakyat'.. GAY mana mahu raja, undang-undang dan suka kutuk orang sahaja...

ibrahim yahaya said...

Sdr Abe Mie,

Lain macam bunyinya. Tetapi saya faham apa yang dimaksudkan oleh Abe Mie itu terutama bab GAY.

Orang yang tidak mengetahuinya atau tidak mendengar cerita sebenar, pasti tidak akan percaya. Malah mereka menyifatkan ia sebagai fitnah dan tohmahan jahat.

Namun, ALLAH SWT maha berkuasa dan sudah pasti akan melindungi hambanya daripada golongan ini dan satu hari akan menyedarkan mereka daripada terus memberi sokongan membabi buta. Insaflah Melayu.

epain said...

tutup atau bukak persoalan sebenar...

sebab politik bukanlah sesuatu yg elok utk ditutup atau dibukak selalu....

ada masa kita bukak ada masa kita tutup...