Tuesday, October 14, 2008

IKLAN UNTUK POPULARKAN JENAMA

Saya pernah bertemu dengan Pengarah Urusan Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd (Bank Rakyat), Datuk Kamaruzaman Che Mat, dalam satu majlis berbuka puasa beberapa tahun lalu di Kuala Lumpur.

Ketika itu, saya menjadi perunding media RTM. Sejak itu, saya mengikuti perkembangan beliau di media cetak dan elektronik.

Apa yang ingin dinyatakan ialah saya amat bersetuju dengan tindakan beliau memperhebatkan usaha mempopularkan Bank Rakyat di media cetak dan elektronik. Iklan yang berkesan mempertingkatkan imej dan jenama bank itu.

Kini, Bank Rakyat menjadi pilihan. Bank pilihan rakyat.

Lebih menyakinkan lagi apabila Datuk Kamaruzaman menyatakan Bank Rakyat menghampiri sasarannya untuk meraih untung RM1 bilion tahun ini apabila mengumumkan RM805.1 juta bagi tempoh sembilan bulan pertama yang berakhir pada 30 September lalu.

Oleh itu, pengarah urusan yang kurang faham mengenai keberkesanan dan kepentingan pengiklanan eloklah bertanya dengan mereka yang mengetuai bahagian komunikasi korporat, perhubungan awam atau hal-ehwal awam.

Dalam pada itu, syarikat jangan tertipu dengan syarikat perhubungan awam atau pengiklanan yang mengenakan kadar bayaran yang tinggi tetapi "abuk pun tarak". Mereka mengenakan caj bagaikan langit tetapi keputusannya seperti kerak bumi - dalam dan keras saja.

Maknanya, tidak berkesan dan merugikan. Membuang duit saja. Berhati-hatilah.

18 comments:

Anonymous said...

Bank Rakyat bukan bank pilihan rakyat tetapi 'Bank sudah tidak ada pilihan Rakyat'.

Bank Rakyat bank penghisap darah rakyat. Interest paling tinggi untuk pinjaman peribadi.

Menghisap darah rakyat yang susah akan semakin susah.

-Rakyat Susah-

Tinta Biru said...

Salam Datuk,
Adakalanya syarikat perhubungan awam ini hanya ingin mengaut keuntungan, bayaran tinggi mencecah langit tapi kesan atau hasil yang dibuat tidak berbaloi dengan bayaran yang diterima. malah rugi lagi ada..silap2 orang tak kenal dan tak tau barangan atau produk yang diperkenalkan bila buat kerja sambil lewa cuma tunggu duit masuk tiap bulan

Zaidil Ripin said...

salam Bro Tok Rimau..

Media is a power... boleh buat orang terpengaruh... So Pihak kerajaan kawallah media yang ada sekarang.. supaya pembangkang lingkup. Kalau nak ikut semua teori demokrasi alamatnya lingkuplah Malaysia...

Anonymous said...

Bank rakyat pilihan ramai tapi susah nak buat loan. Kerja kerajaan, kalau staf tetap senang buat loan, tapi staf kontrak susah nak buat loan. Banyak sangat syaratnya. Itulah punca ramai yang terjebak dengan ah long...

JantanGiler said...

Iklan perlu berubah kerana kematangan masyarakat. Iklan tidak bole lagi membuat bandingan antara jenama chap X dan product mereka. Iklan yg menarik apablila menjadi sebutan dan bualan ramai. ie. iklan TM net 'Will you marry me', Iklan TNB lama dulu..dimana mamat pakai helmet moto kukur kelapa dalam hujan dan sebagai nya. Pendek kata iklan perlu menunjukan kematangan dan membuat penguna berfikir.

amirul said...

Salam Tok Tiger...

Bank Rakyat hanya untuk pilihan penjawat awam sahaja... Kerana kemudahan yang disediakan untuk kakitangan awam mudah... sebaliknya bagi penjawat swasta seperti kami... apakah kami bukan sebahagian dari rakyat? Binatang agaknya... Pembesar kerajaan harus peka dengan isu2 seperti ini bukan hanya membela nasib penjawat awam saja... bagaimana pula kami penjawat swasta? Bukankah cukai pendapatan kami juga kerajaan sapu? prihatin lah skit... jgn manis di bibir saja...wallahualam...

Jebat BerTUAH said...

Salam Dato' Tiger,

Jebat berTUAH bersetuju dengan komen Tiger. Akan tetapi, kalau usaha mempopularkan Bank atau "Branding" tidak didahulukan dengan peningkatan mutu khidmat pelanggan(customer service) apa gunanya!!!

Sebagai contoh, Jebat b.T. bersama isteri telah pergi ke Cawangan Damansara Utama. Cuma ada seorang pelanggan saja di depan.

Untuk makluman, Jebat b.T. & isteri adalah pemegang saham/modal Bank Rakyat. Isteri pernah mengambil pembiayaan dan telahpun melangsaikan hutang melalui "monthly post-dated cheques".

Apa yang berlaku adalah layanan yang sangat berbeza dari apa yang digambarkan di TV. Dah lah tak senyum, servis lembap(walaupun ada seorang pelanggan & 3 lelaki di belakang kaunter-sibuk berborak mengenai hal peribadi dan bukannya mengenai kerja). Kata-kata yang dikeluarkan pula macam menyindir isteri i.e."..Boleh ke bayar? " walaupun Isteri:-
(1)Telah melangsaikan hutang terdahulu(Good Paymaster);
(2)Merupakan pemegang Modal/Saham (...boleh kata, ramai yang pegang modal B.Rakyat); dan
(3) Adalah pegawai kerajaan yang bergaji melebihi RM5,000.

Nak kata inilah Melayu...tak sampai hati. Tetapi, itulah hakikatnya.

Apa komen Tiger & Datuk Kamaruzaman?

PS: Fed-up punye pasal Jebat b.T. dan isteri ke CIMB Taman Tun Dr. Ismail di mana seorang pegawai berbangsa Cina telah menguruskan pinjaman isteri(termasuk pergi ke pejabat isteri pada keesokan hari untuk mengambil dokumen lain).

norzailina said...

Entry yg membuat saya terfikir sedalam-dalamnya...tentang bagaimana kita perlu melaburkan wang demi memperkenalkan produk kita, biarpun kelak pulangannya tak seberapa...

Kulupbana said...

Salam Datuk,
Saya jadi penjamin kawan tp macam nak rak kena kejar dek Bank Rakyat sedangkan yang meminjam boleh dihubungi.

Iklan yang berkesan? Banyak yang merepek dan memperlekehkan minda. 'Kakak, kakak .. nak tak jadi kakak ipar saya?'

Then awek bertudung dengan penuh gaya menendang bola terus ke gawang gol terus melonjak riang.

Belum lagi iklan tuala wanita ...

Kalau lah Tun Daim jadi Sultan, ramai lah artis luar negara dapat anugerah Datuk. Alangkah ...

LIMAUDONG said...

Salam DIY

Kita berharap Bank Rakyat menjadi Bank pilihan rakyat. Telus dan jujur dalam semua urusan dalaman Bank. jadikan syarikat gergasi USA " Lehman Brothers dan AIG " sebagai contoh dimana duit rakyat lesap begitu sahaja !!!

rayliew said...

Kerajaan perlu mengawal ketat syarikat perhubungan awam dan pengiklanan supaya tidak tersasar dari perniagaan mereka sehinggakan mengaut keuntungan lebihan tanpa memberi perkhidmatan yang berhasil. Saya juga sarankan kepada rakyat supaya jangan terpedaya sepenuhnya dengan cara pengiklanan yang kadangkalanya tidak logik/benar... orang ramai mudah terpengaruh dengan kenyataan media masa dan eletronik... Oleh kenyataan yang disiarkan hendaklah benar supaya pemikiran rakyat tidak dipesongkan..

hasipin66 said...

Salam TokTiger,

Bila Datuk cerita pasal perbankan,kita teringat pula Tun Daim yang pernah digunakan oleh Tun Mahatir sebagai Menteri Kewangan Malaysia dalam menengani masalah kemelesatan dan kegawatan ekonomi dunia.Kita rakyat Malaysia terutamananya bangsa bumiputera cukup berbangga atas kejayaan dan ketokohannya membena empayar perbankannya diluar negara seperti South Afrika.

Jika Bank Rakyat telah berjaya membuktikan kejayaannya kerana hasil pengurusan yang berkesan,apakah kerajaan khususnya Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah telah memikirkan untuk mengujudkan sebuah BANK LUAR BANDAR (BLB)?

Andainya idea ini ada rasionalnya,mengapa tidak dimulakan dengan segera.Untuk mencapai penguasaan ekonomi Bumiputera seperti yang terkandung dalam perjuangan Dasar Ekonomi Baru (DEB)?.Ini kerana penduduk diluar bandar lebih 90% bangsa bumiputera.

Anonymous said...

SALAM TOK TIGER,
IKLAN MEMANG PENTING UNTUK PROMOSI PRODUK DAN SERVIS.

NAMUN BEGITU,SEBAGAI PENGGUNA KITA JANGAN MUDAH SELESA DAN TERIMA BULAT-BULAT APA YANG DIIKLANKAN.ADAKALA APA YANG DITONTON DAN DILIHAT TIDAK BERLAKU 100%.

TAK SEMUANYA INDAH DAN MESRA.NAMUN IKLAN MEMANG PENTING DALAM URUSAN BISNES YANG BERDAYA MAJU DAN MATANG.

jiwakita said...

sekadar bertanya...

harga minyak di pam turun lagi..alhamdulillah,

Apabila minyak naik..persepsi rakyat,
akan perkatakan peranan Petronas
sebagai pengeluar minyak negara telah
gagal untuk memberi minyak dengan harga rendah...ada juga kata patut beri free aje...kepada rakyat.

disebalik itu...

Kenapa tak persoalkan pembekal dan pengeluar minyak asing spt esso,mobil,bp dan shell?

apakah kesannya jika harga dipam di'lepaskan' mengikut pasaran...tidak
terikat kepada kawalan dan subsidi....

dimana jika syarikat minyak menawarkan harga paling rendah bukan paling tinggi?

harga tinggi syarikat akan mengalami kerugian tetapi jika menawarkan harga rendah
akan menguntungkan pengguna dan syarikat minyak.Situasi menang-menang...

Anonymous said...

Datuk Tiger...
Bukan setakat iklan nak popularkan jenama. Iklan nak mendewakan-dewakan pemimpin ada. Contoh : iklan billboard pelancongan tang terpampang gambar Pak Lah, Najib dan Azalina Othman. Apa sangkut gambar mereka dengan tempat menarik pelancongan? Inilah yang dikatakan membazir wang rakyat. Menggunakan wang rakyat untuk kepentingan peribadi pemimpin.

Unknown said...

Hasippin66,
Untuk maklumat tuan Tun Daim adalah penyangak wang rakyat. Pakai modal ituuntuk pergi beli bank di Afrika.

Anonymous said...

Tok Rimau,
Satu contoh yg menampakkan kekuatan media ialah publisiti mengenai artis. Khasnya m elalui media elektronik dan media persuratkhabaran. Kita nampak dengan jelas di Malaysia ini publisiti mengenai artis-artis ini sangatlah berlebih-lebihan.
Bukannya satu kesilapan ke ni?
Ingat-ingat dengan kekuatan media.
Samalah dengan kekuatan Najis Dadah.
Jika baik jalannya maka media akan membantu pembangunan ummah. Jika tidak...iajuga membantu. Tetapi untuk kerosakan ummah.

Anonymous said...

IKLAN ADALAH PELARIS JENAMA,JENAMA ATAU SERVIS TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN IKLAN..
TENGOKLAH TEMPAT DULU KALAU NAK BUANG ANGIN, JANGAN ASYIK NAK MELEPAS TAK TENTU TEMPAT.....!!