Thursday, October 2, 2008

JANGAN BERSIKAP KURANG AJAR

Saya amat bersetuju dengan istilah yang digunakan oleh Ketua UMNO Kampar, Datuk Radzi Manan dan orang ramai di Perak yang ditemui oleh wartawan RTM, Samad Majid, bahawa kumpulan Hindraf yang membuat kecoh di PWTC semalam sebagai biadab dan kurang ajar.

Dalam laporan berita Warta Jam 1 RTM sebentar tadi, mereka menyifatkan tindakan Kumpulan Hindraf yang menggunakan kanak-kanak untuk menganggu Majlis Aidilfitri yang dianjurkan oleh Menteri Kabinet sebagai golongan yang tidak menghormati majlis orang lain.

Sebelum ini, Kumpulan Hindraf ini telah membuat pelbagai tuduhan terhadap kerajaan pimpinan UMNO dan mereka sanggup menjaja pembohongan ini di luar negara sehinggakan ada pihak yang mahu melihat negara ini hancur, menyokong mereka.

Saya rasa kita harus memastikan golongan seperti ini tidak diberikan sokongan kerana berani menyebarkan perkara yang tidak benar berlaku di negara ini termasuk tindakan UMNO membuat ethnic cleansing terhadap masyarakat India.

Jika ada segelintir bangsa Melayu yang membuat tuduhan seumpama itu terhadap kaum lain sudah pasti ramai pihak yang akan melenting terutama pemimpin DAP yang kita tahu mengamalkan sentimen perkauman sempit. Antaranya mereka melaung-laungkan pada PRU12 bahawa memilih UMNO dan BN ialah memperkuatkan bangsa Melayu.

Tiada maaf bagi orang seperti ini.

19 comments:

Anonymous said...

betul tu datuk tiger..ni majlis kita, raya kita,pehal pulak dorang nak ganggu kat ctu.dah la ramai tetamu asing kat ctu.buat malu jer.. ISA kan jer semua...

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

bahasa melambangkan bangsa, tapi HINDRAF ini 'lembu' melambangkan bangsa.

maaf datuk. nak marah sangat.

kalau buat kat kelantan macam tu, memang abe MIE belasah cukup2. ajar sampai 7 keturunan supaya mereka jangan biadap macam tu.

deepavali dah nak tiba kita buat macam tu boleh tak?

LIMAUDONG said...

Salam DIY

Perbuatan kurang ajar HINDRAF yang mencemar majlis aidilfitri di PWTC patut dikutuk oleh semua yang hadir di majlis tersebut. Kelakuan busuk itu tidak boleh di MAAFKAN. Saya berharap PM jangan tunduk kepada tuntutan mereka tetapi hadiahkan mereka Akta ISA dengan segera.
Wake up Malaysian Citizens, please don't be like HINDRAF .
Kita inginkan harmoni, perpaduan & muhibah.
We don't want this kind of people on the street of Malaysia. They are " Kaki Bully ".

Alhadi said...

Cakap elok elok sikit sikit kena ISA. Kalu RTM pergi tanya orangramai memang standard dia la pengampu.

Nama rumah terbuka. Sapa sapa boleh datang. Cuba anak, adik beradik, sedara Datuk kena tahan tanpa dibicarakan dan tanpa tempoh. Suka ker?.

Alhadi

vicky said...

lagi satu hero parti? challenged PM during Hari Raya..no brain at all..

bosan said...

Kalaulah yang biadap dan kurang ajar itu kawan baik kita atau idola kita, tentulah kita bangga dan anggap mereka berani. Semuanya bergantung kepada tafsiran mengikut sudut masing2.

Saya lebih suka mempersoalkan kenapa mereka begitu 'berani kurang ajar dan biadab'. Bagi saya kalau kepala memang dah lembek, tentulah ekornya lagi lembek. kalau dah ada yang berani naik ke kepala, hangin satu badan pun tak guna..

Bung Karno said...

Sdr Ibrahim,

They don't deserve to be heard.
They do not respect the traditions and religious rituals of others.
Demos on the Muslims' auspicious days make them look satanic. Clueless HINDRAF.

HINDRAF ni memang kurang ajar dan patut dilontar ke Kemunting. Tindakan mereka sama seperti mempersenda Islam dan menambahkan lagi kebencian. Sekiranya orang Islam menggangu tradisi Thaipusam dan Depavali mereka akhirnya akan terjadi pergaduhan kaum.

Kerajaan mesti tingkatkan tindakan 'damage limitation'

Cucu Tok Selampit said...

Datuk Tiger,

Setuju dengan pendapat Datuk. Amat kurang ajar. Kalau tidak bersetuju bagai mana sekalipun, majlis orang kena hormat. Mereka ini memang betul-betul kurang ajar.

Selamat Hari Raya Datuk.

Shamsul Yunos said...

Datuk,

I wrote about this in my blog but of course hindraf supporters came and attacked it, they just don't seem to want to understand that what they did caused more harm than good to their own cause

so i took time to explain to them again

you can read it at this address: http://marahku.blogspot.com/2008/10/part-two-why-hidnraf-and-some-bloggers.html

Anonymous said...

ini lah balanya kalau pemimpin LEMAH..SANGAT LEMAHHH....

SEPATUTNYA PERTUBUHAN INI DI HARAMKAN,
HARAMMMMMMM,TIDAK BULEH DIBERI MUKEEE,

SEDIH AMAT SEDIH...ORANG MELAYU JUNJUNG KERIS TERPAKSA MINTAA MAAF,

CERITA PASAL SEJARAH PENDATANG KENA MINTA MAAF,

ORANG MELAYU DAH HAMPIR HILANG MARUAH DAH!!!!

APA NI??? PAK LAH??KJ?

Suhaimi Sulaiman said...

Tuk Tiger,

Going to people's 'house' and creating havoc? Rude. Darn rude. There are many ways of sending a message. Even the late Mahatma Gandhi stressed 'passive resistance' which was a lot more potent than loud and rude protest.

Learn some manners please.

Eddy.

rayliew said...

APADAH JADI DENGAN MASYARAKAT KITE.. Budaya BAIK yang kita perjuangkan selama ini kini dicemari oleh mereka yang tidak bertanggungjawab yang cuba mengucar-kacirkan keadaan demi untuk kepentingan sendiri. Majlis sambutan perayaan tidak sepatutnya dijadikan tempat untuk membuat propaganda, hormatilah adat dan keraian hari kebesaran pelbagai kaum di negara...

Erotomania said...

Salam Datuk,

"1st and 2nd Oct 2008- HINDRAF supporter's of at least 10,000 in each state to attend the Hari Raya Open house in their respective Menteri Besar's houses or the state level open day and make the similar pledge to release all ISA detainees and listen to Hindraf 18 demands" - petikan dari http://events4hindraf.blogspot.com/2008/09/activities-in-oct-and-nov-2008.html.

Oleh kerana tiada laporan media mengenai kunjungan HINDRAF ke majlis-majlis rumah terbuka yang dianjurkan oleh menteri-menteri besar (adakah ini termasuk menteri-menteri besar dari Pakatan Rakyat?), saya berpendapat bahawa mereka mungkin dah tak bersemangat untuk mengulangi 'antics' mereka itu.

Anonymous said...

kalau pemimpin lemah..lembik...dan kuat tertido mcm paklah...inilah akibatnya.... x pernah dalam sejarah malaysia terjadi sebegini....under paklah jadi...

korang tgk laa pasni paklah lepaskan hindraf...and mintak maaf kat keling2 ni....

adusss....dasar lembik xde telor...

gorilla biskut said...

jangan pulak kita menyalahkan Pak Lah kerana perkara sebegini berlaku.bukannya dia boleh halang Hindraf untuk datang.

tetapi Hindraf pula kenalah hormat pada orang lain.kenapa perlu untuk bertindak sedemikian pada hari kebesaran orang Islam.apa sudah tiada lagikah tarikh lain dan cara lain yang lebih sesuai untuk mereka menyampaikan suara mereka?.

ada ubi ada batas.

JomoSama `2 Are Run said...

Sudah buang najis ke muka orang, lu heret suku sakat lu, minta kasihan sama itu gomen supaya kasi release itu monyet-monyet dalam tahanan.. lu sudah gila apa atau lu terlebih makan maruku???
Nak tanya itu Samy Vellu, apa cerita dengan Hindraf??? Kenapa amah nak sokong dan bantu mereka dibebaskan dari ISA?? Kalau benar UMNO buat seperti yang mereka (Hindraf) canangkan satu `world' tu, itu Samy vellu masih ujudkah??
adeh deh amah...
Kalau aden yang pegang tukul kat mahkamah tu... bukan kamunting tempatnya..

JomoSama `2 Are Run said...

Dah kurang ajar..atau terlebih ajar, entahlah!! Kalau kat kalate di buatnya begitu, bukannya naya, disambut dengan permaidani hijau tu dek kerajaan kalate..
Sudah buat baru menyesal buat apa.. kenapa sebelum buat tak pernah menyesal habis-habisan, tak ingat anak bini kat rumah,sanak saudara kat kampung.. kenapa bila dah dalam kurungan, baru teringatkan mereka???
Memang patut lah mereka tu dikenakan tindakan ISA.... kalau sanak saudara mereka nak join, bagi lerr sekali...

Anak Jati said...

Daripada nama Hindraf (Hindu Action Force) dan menampakkan macam satu kumpulan penentang. Mereka ni patut dilabelkan sebagai terrorist macam Tamil Ellam di Ceylon. Kurang ajar dan kebiadapan mereka sekarang ni dan melampau sangat. Sekarang nampak sangat samseng mereka dengan bersubang di telingga, rambut bertocang macam orang kulit hitam di Bronx, Chicago. Tak sedar diri dan tak tahu berterima kasih yang orang Melayu bagi mereka hidup di negara ini.

semutarhitam said...

Apabila tak hormat yang sepatutnya, kurang ajarlah namanya. Usah lebih-lebih sangat buat tuntutan, orang lain pun ada hak juga. Pelampau ada persamaan juga dengan penderhaka. Puak pelampau dan penderhaka perlu sekali diberi peringatan, yang tentunya bukan sekadar nasihat lisan. Hukuman sula pun untuk peringatan juga.