Monday, November 26, 2007

JANGAN JOLOK SARANG TEBUAN (3)

pandangan seorang insan dalam blog saya.

Oleh Tuah67

Fellow Malaysian India, I think Malay should summoned British, ask for 1000 times of your claim. 25/11 mark as an evidence of the long hauling damage you have done !

Ketika negara ini masih baru mencapai kemerdekaan hasil kesepakatan seluruh etnik di negara ini (Melayu, Orang Asli, India dan Cina), Tun VT Sambanthan ketika ucapannya di Dewan Rakyat pada 1 Jun 1965 menyebut :-

“Now, in 1955 we won the elections with a great majority. Then we obtained freedom in two years time. During this period, we had to discuss citizenship and various other things. Now, what did the Malays do – since we are speaking on racial lines – what did the Malay leadership do? They had 88 percent of the electorate still with them. What did they do with citizenship? If we look around in Asia and in East Asia, particularly, you will find that my race the Indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma. Look at my brother Chinese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia, in all the other areas. What help do they get for citizenship in all these territories? In Burma, as we know, Indians have been send packing, in Ceylon they refused them citizenship and in Burma it is likewise. I know it, you know it. And yet in Malaya what happened? Here, we found that the Malay leadership said, “We shall take them unto ourselves as brothers, we shall give them full opportunity to live in this country, we shall give them every opportunity to become citizens”. And so, in 1957, for the whole year, we waived language qualifications, and tens of thousands of Indians, Chinese, Ceylonese and others became citizens.”[ii]

Ini yang dikatakan sebagai Kontrak Sosial. Persefahaman dan tolak ansur antara satu sama lain. Pada hari ini, terutama generasi muda telah lupa apa yang dikatakan sebagai Kontrak Sosial. Mereka tidak pernah didedahkan dengan perkara ini sehingga sudah ada antara mereka yang mula mempersoalkan undang-undang tertinggi negara, Perlembagaan Persekutuan. Sepatutnya perkara seumpama ini didedahkan melalui mata pelajaran sejarah di peringkat sekolah. Guru-guru sejarah seharusnya menerang dan memahamkan perkara ini kepada para pelajar dengan bertanggungjawab, dan tidak hanya menumpukan perkara-perkara yang akan masuk ke dalam kertas PMR atau SPM sahaja.

Tetapi jika dipandang dari sudut yang lain pula, sekiranya setiap etnik India di negara ini berjaya mendapat £1 juta hasil saman tersebut, mungkin etnik Melayu juga boleh memfailkan saman terhadap Kerajaan Britain kerana membawa masuk orang India dan Cina ke Tanah Melayu yang menyebabkan etnik pribumi tersebut terpaksa berkongsi kuasa, kekayaan, tanah dan segalanya dengan etnik lain. Sehingga TV3 terpaksa membuat rancangan Bersamamu untuk menunjukkan kepada rakyat Malaysia betapa ramai lagi orang Melayu yang masih hidup dalam kedaifan walaupun sudah ada rakyat Malaysia yang mempunyai kekayaan berjumlah berbilion-bilion US dollar.

Ponnusamy ada menyebut bahawa 70% daripada masyarakat India di negara ini masih miskin. Selain daripada kerajaan, tidakkah 40 orang terkaya di Malaysia[iii] yang antaranya juga daripada kalangan etnik India mempunyai social obligation bagi membantu rakyat Malaysia yang masih hidup dalam kedaifan ini? Umum mengetahui bahawa peniaga-peniaga Cina mempunyai jaringan mereka sendiri bagi membantu etnik Cina yang memerlukan bantuan. Begitu juga dengan konglomerat Melayu seperti Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary.

Sekali imbas perkara ini mengingatkan saya peristiwa robohnya Kota Melaka 450 tahun yang lalu akibat daripada sikap khianat Nina Chattu dan Uthimutha yang menjual rahsia Kota Melaka kerana termakan dengan janji manis Portugis. Mereka berdua ini adalah rakyat Melaka (berasal dari Benua Keling) tetapi kerana hasad dengki dan tamak haloba maka mereka sanggup berpaling tadah menjual bangsa dan negara kepada bangsa asing. Ini yang berlaku kini.

10:41 AM

2 comments:

Anonymous said...

Salam,

Saya tertarik dengan pandangan tulisan Tuah67 dan ingin mencari lebih lanjut tentang reference yang diberikannya mengenai ucapan Tun VT Sambanthan pada 1 Jun 1965. Ada sebarang links atau buku yang boleh saya dalami? Terima kasih.

ibrahim yahaya said...

Sdr yg dihormati,

Mungkin Tuah67 boleh membantu dengan memberikan maklumat mengenai perkara yang diperlukan. Tunggu jawapannya.