Wednesday, November 28, 2007

JANGAN JOLOK SARANG TEBUAN (4)

Seorang teman memberitahu saya, hantu suka tinggal di tempat sejuk. Saya tidak tahu sama ada fakta beliau itu benar atau sebaliknya kerana ada juga yang mengatakan hantu suka lepak di tempat panas.

Tetapi saya juga diberitahu di Genting Highlands ada pakar hantu yang membawa beberapa ekor hantu ke pusat perjudian itu untuk menggelakkan kumpulan yang membawa hantu atau toyol untuk menang judi. Dalam ertikata lain, menggunakan hantu untuk melawan hantu daripada mengalami kerugian setiap masa. Pernah diceritakan bahawa ada seorang yang ingin cepat kaya membawa toyol ke Genting Highlands. Di pertengahan jalan, toyol yang dibawa lari lintang pukang kerana terlalu takut apabila ternampak hantu besar di atas bukit berkenaan. Itu di Genting Highlands.

Di Cameron Highlands juga dikatakan banyak hantu kerana banyak bangunan lama di situ. Tetapi rakan saya yang baru balik dari situ menafikannya kerana menurut beliau, tempat itu menarik terutama untuk beristirehat dan membawa anak-anak. Hantu di situ tidak kacau orang luar kerana percaya bahawa pelancongan membawa pendapatan kepada penduduk setempat. Itu di Cameron Highlands.

Namun apa yang menyebabkan saya terkejut minggu ini ialah apabila Ahli Parlimen Cameron Highlands yang juga pemimpin MIC, K Devamoney, mengatakan bahawa dasar kerajaan gagal untuk membantu masyarakat India dan kemarahan itu ditunjukkan dalam perhimpunan haram yang dibuat oleh Hindraf. Apa ni? Adakah hantu-hantu di Cameron Highlands sudah merasuk Devamoney sehingga beliau sanggup mengeluarkan kenyataan itu. Hanya beliau saja yang boleh menjawabnya.

Saya bukan ahli politik dan tidak mempunyai fakta mengenai pencapaian masyarakat India. Tetapi Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu sudah pasti mempunyai semua fakta mengenai kejayaan partinya untuk membantu masyarakat India. Malah, beliau berbangga untuk menyatakan masyarakat India kini dibela dan tidak tersisih seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak.

Malah dalam sidang akhbar semalam, beliau dengan tegasnya mengatakan bahawa MIC sentiasa memperjuangkan nasib masyarakat India dan kerajaan sentiasa mendengar dan membantu parti itu demi kepentingan kaum India. Malah usaha itu berterusan dan baru-baru ini beliau meminta Perdana Menteri melihat mengenai bilangan pegawai kerajaan India yang memegang jawatan tertinggi dalam kerajaan. Itupun, kata beliau, kini diteliti oleh TPM, Datuk Seri Najib Tun Razak atas arahan Perdana Menteri.

Oleh itu, saya merasa pelik mengenai kenyataan Devamoney bahawa dasar kerajaan gagal membantu masyarakat India. Beliau pemimpin MIC dan sudah tentu mengetahui apa yang dilakukan oleh partinya untuk membantu masyarakat India. Beliau juga tahu apa yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk membantu masyarakat India dan umum tahu bahawa ramai kaum India yang rajin bekerja dan pandai berniaga sudah berjaya termasuk Ananda Krishnan, Tan Sri Arumugam, Datuk Tony Fernandes. Banyak juga jutawan India sekarang termasuk pemilik Restoran Lotus dan Restoran Melur Jaya. Banyak lagilah dan tidak payahlah saya sebut satu persatu.

Mungkin ada lagi yang Devamoney tidak puas hati dengan kerajaan dan beliau boleh mengambil pendekatan untuk memberitahunya kepada pemimpin tertinggi BN. Oleh itu, peluang yang akan diberikan seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini bahawa Devamoney akan dihadapkan kepada ketua whip BN mengenai tindakan beliau, perlu digunakan sebaik mungkin untuk "meluahkan segala-galanya". Jangan kita terikut-ikut dengan perangai sesetengah pemimpin jalanan yang mahu mengambil kesempatan kelembutan pemimpin sekarang untuk menyerang orang lain terutama bangsa Melayu.

(Renungan Rimau : Yang peliknya, Devamoney mengatakan mereka yang terbabit dalam perhimpunan haram Ahad lalu sebagai gangster dalam temuramahnya di Al-Jazeera tetapi keesokan hari pula membelasah kerajaan tidak membantu kaum India. Kita jangan jadi seperti orang yang disebut dalam peribahasa Melayu, ULAR BERLINGKAR DI GULUNGAN TIKAR yang membawa maksud orang jahat yang menyamarkan diri dalam kumpulan orang baik. Kita jangan menjadi orang seperti disebut peribahasa Melayu, ULAR TELAN BABI, CACING YANG BENGKAK PERUT.)

3 comments:

Anonymous said...

Pei kah mabuk. Mabuk racist. Sarang tebuan konon. Berapa tahun lagi ah?

Anonymous said...

Jangan pandai cakap sahaja.Tunjuk statistik sebenar sebagai bukti kejayaan orang India di bumi Malaysia ini.Malang sungguh nasib Devamany kerana cuba membela nasib rakyat India.Samy veloo pula kata kita kena mengikut sistem untuk mendapatkan hak.Tengoklah nasib Devamany kerana mengikut sistem.Kena jumpa Guru besar dan kena rotan.Ha..Ha..Ha...

Anonymous said...

Speaking at the Johor BN convention on July 25, the prime minister Mahathir quipped that it was very cheap for him to treat Malaysian Indian Congress president S Samy Vellu to a meal because he was a vegetarian.

All he had to do, Mahathir said, was to go and cut some blades of grass to serve the MIC president.
________________________________

18/05/06 “Former PM Dr. Mahathir gave nothing to Malaysian Indians” says Samy Vellu as reported by Makkal Osai, yesterday.