Saturday, September 13, 2008

KEK LAPIS BUJANG SENANG


(Kilang Kek Lapis Dayang Salhah di Kampung Gersik, Kuching)


(Sungai Sarawak. Pandangan daripada tingkat 16 Crowne Plaza Hotel)

Kalau ke Sarawak, jangan lupa beli kek lapis.

Sedap untuk juadah berbuka dan hidangan raya.

(posting tru NE90)

19 comments:

TINTABIRU said...

Salam Datuk,
Sarawak memang cantik, apa lagi kek lapis nya semua enak2 belaka. Datuk tak beli untuk orang rumah?
memang sedap dan berbaloi dengan rasanya datuk. cubalah.

JBingkasan said...

Selamat Berbuka Puasa di Kuching, sdra.

junkopile said...

assalamualaikum tok rimau
wa sayang serawak sungainya sempit tok, tok kek lapis sarawak mmg sedap tok kenalak time2 nak raya nih mmg sesuai sangat, jangan lupa ke satok makan2 dan kena mi kolok dekat roundabout tok

ANAK MAHMUD, said...

DIY,
Memang sedap datuk. Dia ada lebih kurang 14 lapis yang official. Lapis yang pertama raja-raja,lapis kedua PM,lapis ketiga TPM,Lapis keempat Menteri2, lapis kelima KSN, lapis keenam Timbalan2 menteri, lapis ketujuh KSU-KSU, lapis kelapan TKSU-TKSU,lapis ke 9 menteri besar2,lapis ke 10 exco-exco negeri, lapis keseblas Pegawai Daerah, lapis ke12 Penolong Pegawai Daerah, lapis ke13Penghulu,lapis ke 14 JKKP atau JKKK, lapis ke14 rakyat-rakyat jelata yang dok nga-nga dengan penuh harapan dan terkejut apa dah jadi dengan politik negara ini. Inilah kueh lapis yang berlapis-lapis.

ibrahim yahaya said...

Salam Tintabiru,

Salam kembali.

Beli tetap beli. Tapi berapa banyak? Cukuplah bekalan sehingga dua minggu. Beli banyak-banyak pun kena simpan dalam peti sejuk. Kalau tidak "naik kulat".

Pagi tadi saya pergi ke kilang Kek Lapis DS di Kampung Gersik. Banyak pilihan. Ada kek lapis tembikai, blueberry, cokelat dan macam-macam sampai tak tahu mana nak pilih. Lama-lama beli semua. Perrgggh.

ibrahim yahaya said...

Sdr JB,

Terima kasih.

Petang semalam makan di Restoran SADDAD. Makanan enak termasuk berbuka puasa dengan bubur rempah, makanan masyarakat tempatan. Beras dan sayur. Sedap.

ibrahim yahaya said...

Sdr Junkopile,

Waalaikum salam.

Tidak sempat kena mi kolok. Mungkin lain kali.

Touch down sebentar tadi. Kata orang, bulan puasa banyak dugaan. Orang duduk di sebelah makan ketika dalam kapalterbang.

Mula-mula bau je. Rakan, Dr Goon kata bau kari kambing satu kapalterbang. Lepas tu orang kat sebelah makan, kita buat-buat tidur le.

ibrahim yahaya said...

Sdr Anak Mahmud,

Dalam maksud tu. Itulah namanya dunia bro.

Tapi kalau mengenai kepentingan negara dan bangsa, tiada lagi istilah lapis-lapis ni. Siapa berani buat segera. Siapa yang tidak sedar, kita terpaksa kejutkan kerana tentulah kita tidak mahu sampai negara jadi abu.

hasipin66 said...

Salam TokTiger,

Memang sedap rasa kek Sarawak tu,
kita cadangkan setiap negeri adakan pertandingan produk kek seMalaysia.

A Hamid's East of the West said...

Tuk,
kuih lapis sarawak memang sedap tetapi apa cerita kawan kita tu kat putrajaya. Ejen kenit cuti ke?

AHO

jiwakita said...

salam ramadhan...

dugaan...(cobaan) bulan puasa tok...
kuih serawak memang berlapis, tok..
tu yang sedap...

terliur jer..

inilah adat berpolitik..pelbagai perkara berlapis-lapis..buat rakyat
tak tahan "cobaan"

realitinya bukan "cobaan" tapi betul-betul punya...

ibrahim yahaya said...

Sdr Hasipin66,

Salam Kembali. Saya cadangkan Sdr menjadi penganjurnya dan hantarkan proposal kepada Kementerian Pembangunan Wanita. Kategori kek lapis mestilah dimenangi oleh orang Sarawak yang budiman. Kek cokelat siapa yang akan menang? Kek politik pula siapa yang dapat banyak?

ibrahim yahaya said...

Sdr AHO,

Dengar khabar petang ini, CEO layak bertanding untuk jawatan Ketua UMNO Bahagian Putrajaya. Oleh itu, beliau akan menentang Kunan yang selama ini dilaporkan oleh akhbar Utusan Malaysia telah menang tanpa bertanding. Camna laporan ini? CEO dapat satu undi lagi dalam mesyuarat cawangan hari ini yang melayakkan beliau bertanding. Tahniah le.

ibrahim yahaya said...

Sdr Jiwakita,

Yang penting bantuan kepada golongan yang memerlukan jangan perlu melalui proses berlapis-lapis terutama pada musim banjir ini. Nanti, berlapis-lapis dosa akan ditanggung oleh mereka yang tidak buat kerja atau yang menyeleweng. Insaflah.

Kalau dah buat tu, terima kasih kerana kesihan melihat mangsa banjir yang menghadapi dugaan pada bulan berkat ini. Semoga mangsa banjir sentiasa sabar dan tenang menghadapi dugaan Allah SWT.

mia ruzul said...

assalammualaikum,
tak singgah daerah lain ke?
kadang2 saya terkilan juga dgn org kita sndri, ada yang tak tau sarawak dah maju. kadang2 ada yg fkr org srwk x bertamadun lagi. nak salahkan saper yer dalam hal ni. yang plng tak seronok, ramai lagi yang tak tahu ramai orang islam kat srwk. nak slhkn sape yer dlm hal ni. banyak pulak soalan saya. slmt bercuti yer kat negeri saya. rajin2 lah singgah kat swan city(sibu)
p/s; ada kek lapis nama artis jangan tak tahu

Kulupbana said...

Datuk,
Kawan saya yang berniaga kek cokelat tu dah bungkus; tak untung kata dia sebab terlalu nak puaskan hati pelanggan dengan rasa enak dan lazat dengan perisa cokelat. Modal pun tak balik. Tapi untuk pertandingan rasanya pasti dia mau.

Kirim salam pada Sherry PR Sarawak Timber kalau Datuk masih di sana. Old Flame !

Oil Towner said...

Datuk,

Tak ade take picture on Patung Kucing (landmark Kuching City) ke?

Selain Sibu, lain kali berkunjung ke Sarawak jangan lupa singgah kat Miri ya.

p/s:Miri terkenal dengan Sarang Burung Gua Niah (produk keluaran "Eu Yan Sang")

( href="http://oiltowner.blogspot.com/")

LIMAUDONG said...

Datuk , Musim raya ada kek lapis. Apa kata datang ke Sarawak musim perayaan gawai, dapatlah Datuk makan koi "jala lapis" Iban

A Hamid's East of the West said...

Thanks Tok,
2 Tok 2 bukan satu. Sekarang kita tenguk pula sandiwara2 cuba membatalkan keputusan mesy cawangan. Memang bertambah sodappp kek lapis.

AHO