Sunday, September 28, 2008

TV WILAYAH UNTUK RAKYAT

Menteri Penerangan, Dato'Ahmad Shabery Cheek, mengumumkan kementeriannya akan mewujudkan TV Wilayah apabila proses televisyen digital dilaksanakan dalam tempoh tiga tahun lagi.

Sehubungan itu, RTM kini menerbitkan Warta Wilayah di RTM 1 jam 6 petang yang menyiarkan berita setempat di setiap zon untuk penonton.

Warta Wilayah dibahagikan kepada Zon Timur, Zon Utara, Zon Selatan, Zon Tengah, Zon Sabah dan Zon Sarawak. Ketika ini, ia disampaikan oleh penyampai berita, Siti Murni Aziz yang juga wartawan RTM.

Berita pengumuman Dato' Ahmad Shabery di Sarawak itu dilaporkan dalam Warta Tengahari RTM jam 1 petang sebentar tadi.

Bagi saya, TV Wilayah ini akan membantu memperbanyakkan lagi berita setempat di zon berkenaan terutama di kawasan luar bandar. Lebih banyak ruang untuk berita setempat.

Ia memaparkan berita human interest yang berlaku di kampung-kampung selain mengetengahkan idea kreatif rakyat, kesusahan hidup, kejayaan di peringkat antarabangsa dan pembabitan rakyat dalam sektor pertanian.

Sudah tentu penduduk akan menyaksikan apa yang berlaku di kawasan sekitar mereka dan ia sejajar dengan faktor "proximity" yang dipelajari oleh penuntut fakulti komunikasi massa dan kewartawanan di seluruh dunia.

Proximity ialah faktor kedekatan yang menarik penonton "melekat" di kaca televisyen mereka.

Umpamanya, jika ada cerita kejayaan seorang penduduk di Kampung Paya Rumput, Masjid Tanah menternak rusa di kampungnya, sudah pasti penduduk seluruh Masjid Tanah dan daerah sekitar akan berminat untuk menontonnya.

15 comments:

abe MIE 'TERJAH' said...

tv tempatan macam sinar harian lah..cerita pasal tempatan..kreatif juga...

orang lain pun boleh lihat budaya dan cara hidup kawasan kampung itu..

ANAK MAHMUD, said...

DIY,
SAYA CADANGKAN TV WILAYAH NI BANYAK MENYENTUH MASYARAKAT SEPERTI TURUN BERSAMA YB KE KAWASAN, MAKAN KENDURI, ZIARAH JENAZAH, YB BAGI SUMBANGAN HARI RAYA, YB HANTAR ORANG KAWASAN PERGI HAJI, BARU RAKYAT TAU YANG YB BUAT KERJA. KALAU YB YANG MALAS TURUN KAWASAN PUN TV WILAYAH DEDAHKAN.
AMACAM? SETUJU???

LIMAUDONG said...

Salam Dato
Bagus benar Berita ni DIY
Amboi !!! Dulu YB cakap tentang " Wayang Pacak" dan menjelang Hari Raya pula YB cakap tentang TV Wilayah. TETAPI SAYA sokong idea TV Wilayah sebab wayang pacak nampaknya belum lagi dijalankan atau ??????????????,
Takut nanti YB digelar " cakap tidak serupa bikin " sebab banyak
diluar sana memperhatikan kita untuk menunaikan janji-janji manis Ku ( BN ) kepada rakyat.

" Peace To You All Malaysian "

Demang Lebar Daun said...

limpahan maklumat... adakah kerajaan dan rakyat benar2 bersedia bagi memanafaatkannya?

(masa kecik2 dulu ada perkara yg disembunyikan oleh org dewasa drpd kanak2... ada hikmahnya).

Mahu tidak mahu semua perlu bersedia.

Kulupbana said...

Salam Datuk,
Idea mewujudkan TV WILAYAH kemudiannya menerbitkan 'Warta Wilayah'pastinya dianggap usaha bestari RTM menggerakkan liputan berita yang lebih menyeluruh dari serata tempat.

Dulu, perkembangan kejadian yang dilaporkan banyak bertumpu sekitaran Kuala Lumpur serta Selangor sahaja. Faktor kos, masa dan tenaga BJ (broadcast journalist) yang minima amat mengekang untuk mempelbagaikan 'nilai berita'; kalau ada pun nilai pengumpulan 'timeliness','pathos' 'prominence' dan 'shock value'telah susut malahan anti klimaks.

Cerita dah basi, longlai dan kurang berkesan. Macam program 'Peristiwa' dalam hitam putih terbitan RTM dahulu ataupun 'Warta Negeri' yang kadangkala tidak terkini.

Meletakkan SITI MURNI sebagai penyampai janganlah hanya 'camourflage' atau kosmetik untuk meniru pendekatan stesen TV swasta semata-mata bagi menarik audiens.

Lebih penting ialah penekanan pada isi berita yang mendalam, tepat, tajam, pantas, bijak, adil sekaligus bersandarkan perjuangan untuk rakyat. Jangan hanya bagi laluan kepada 'berita mengampu' yang memualkan lagi menambah sinikal rakyat pada kredibiliti RTM.

Wartawan harus dimahirkan dengan aspek pengarahan/rakaman visual yang lebih kemas, sensual, relevan, eksklusif dan berani. Jangan sambil lewa dengan elemen gambar hanya kerana ianya genre berita.

Elemen TEMUBUAL dan STAND UP hendaklah menggambarkan satu corak mahukan dimensi komitmen laporan berita yang lebih dinamik dan profesional.

Datuk tentu lebih faham bila dah balik semula di kerusi perunding media RTM. Saya cadangkan Jabatan Berita mewujudkan pasukan 'focus group' terdiri daripada orang luar yang mahukan RTM jauh melangkah ke hadapan dengan penuh bergaya.

Kesilapan pertama jangan lagi diulangi; peluang kedua perlu dihargai. Jika tidak sayang ..

PAK BRATA said...

SALAM TOK TIGER,

Apajua yang dibuat oleh KEMPEN,perlulah demi kebaikan rakyat diseluruh kawasan luarbandar.

Dari situ bolehlah kita lihat kemajuan kawasan dan prestasi YB.Lama-kelamaan YB yang mewakili rakyat adalah mereka yang betul-betul mempunyai kredibiliti dan semangat membantu rakyat.

Sertakan juga sebarang komen dan tindakbalas susulan apabila sesuatu isu dibangkitkan. SALAM SYAWAL.

Anonymous said...

Apa cerita ni Yeop...TV Wilayah pula. Semua ni nak mengabiskan duit rakyat. Patutnya kamu bantahlah Yeop. TV yang ada pun dah tak tertengok-tengok. Boleh lawan Astrqao ke Yeop. Kalau TV wilayaha nak tonjol muka-muka YB, siapa nak tengok Yeop. Saya berani potong kuku Yeop.

Nasib Yon

Fazrul Shahril said...

Salam Tuan,

Selamat menyambut hari raya buat semua umat islam seluruh dunia...

sangkakala said...

Salam,

Warta Wilayah ni mungkin baik juga. Tapi janganlah banyak sangat. Nanti kita jadi katak di bawah tempurung; tahu hal tempat sendiri saja.

Bujang Abong said...

Selagi Stesen Televisyen tempatan masih lagi berat sebelah dalam penyampaian...dan putaran spin nya sangat hebat selagi itu rakyat akan bosan.

Jangan nanti di Selangor, Perak, Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang hanya berita berat sebelah di siarkan. Meluat orang melihatnya.

Terus terang saya meluat dengan berita di Malaysia. Saya lebih rela melihat siaran negara jiran.

Bujang Abong

Kulupbana said...

Salam sekali lagi Datuk,
Bayangkan jika KJ dipilih sebagai Ketua Pemuda tentulah secara automatik menjadi menteri kabinet kemudiannya dilantik menjadi menteri kanan kemudiannya menjadi TPM dan akhirnya tertunailah hasratnya menjadi PM termuda dalam sejarah negara.

Tak mustahil fenomena ini terlaksana dalam tempoh dua tahun tapi jika sampai Mac 2009 payah lah sikit.

Sesapa pun macam tu kot; Gurubesar sekolah di USJ pun lagi benarkan anak gedempolnya makan minum dalam pejabat pada waktu rehat then sesuka hati 'main game' di komputer kerajaan apatah lagi para memanda di takhta politik.

Alahai, selamat balik kampung semua, selamat hari raya dan maaf zahir batin. Hati-hati memandu.

Maaf Datuk, keluaq tajuk.

rayliew said...

Tepat pada masanya, diharapkan ianya dapat direalisasikan secepat mungkin...rakyat tempatan menanti-nantikan TV tersebut. Penwujudan TV tersebut dapat memberi maklumat terkini perkembangan kawasan setempat dengan lebih cepat dan jelas...

rizal hashim said...

adalah kerja kosong untuk saya kot

LIMAUDONG said...

Hello DIY

Tabik Hormat kepada Menteri Penerangan. Selepas PRU dia umum Wayang Pacak dihidupkan kembali dan kelmarin TV Wilayah untuk Rakyat dan TERKINI TV SARAWAK by 2011.

Alamak pening pala ni yang mana satu I kena tonton sekira ditayang serentak.

Kepada YB Datuk Ahmad Shabery Cheek, Terima kasih

" Selamat Hari Raya Semua"

Anonymous said...

salam to tiger....

Saya setuju dengan kulupbana...tapi mentaliti rtm tak pernah nak ada perubahan...yang lama suka bagi tunjuk ajar yang baru..tapi yang baru tak leh tunjuk ajar yang lama....

Ada satu lagi...apa bezanya warta negeri dengan wilayah? rtm nie dah jadi info berita ke? boring la... nak berita sangat...buat macam BERNAMA..semua berita...

Dah la berita hancur...warta nusantara tu pun hancur...nampaknya rtm lebih mementingkan kuantiti berita dari kualiti berita....

BERUBAHLAH SEMUA YANG KEJE KAT RTM...JANGAN JADI KAKI AMPU TOK SHABERY...