Saturday, September 27, 2008

NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA

Banyak yang ditulis mengenai kumpulan rakyat Afrika yang kelihatan semakin ramai di negara ini.

Sahabat saya, Lokman Hamidi, pernah menulis mengenai kegiatan mereka ini di Puchong yang menimbulkan kebimbangan dan keresahan penduduk setempat.

Tengahari tadi, berita TV3 menyiarkan rintihan pelajar Afrika di sini yang bimbang mengenai keselamatan mereka berikutan kejadian bunuh seorang pelajar dari benua itu semalam.

Mereka mahu kerajaan memastikan keselamatan diri mereka. Mereka tidak mahu nyawa mereka terancam. Seperti orang lain, mereka juga mahu bebas pergi ke tempat yang disukai di negara ini sempena mengambil kesempatan belajar di negara ini.

Mereka mahu membeli-belah di shopping complex. Mereka mahu pergi ke Petaling Street untuk mendapatkan barangan yang murah dan menarik. Kini, mereka bimbang dengan keselamatan nyawa mereka berikutan kejadian pembunuhan itu.

Satu pertemuan diadakan oleh sebuah kolej swasta dan wakil Kementerian Pengajian Tinggi untuk membincangkan keresahan pelajar berkenaan.

Sebenarnya, pandangan penduduk tempatan terhadap kumpulan dari Afrika ini berbeza bergantung kepada pengalaman yang dihadapi.

Ada yang suka menjual barang-barang kulit, jam dan juga barang lain yang tidak tahu daripada mana mereka perolehi. Kegiatan menjual ini menimbulkan persoalan bagaimana mereka dibenarkan berbuat demikian. Pihak berkuasa mesti tengok perkara ini.

Ada juga kejadian keganasan atau sikap pemabuk yang menyebabkan penduduk tempatan bimbang dan memandang serong kepada kumpulan rakyat Afrika ini.

Oleh itu, tidak hairan disebabkan nila setitik menyebabkan rosak susu sebelanga. Kini, ia memberi imej yang tidak baik kepada pelajar Afrika yang mencari ilmu di negara ini.

Ada ke rakyat Afrika yang menyamar jadi pelajar tetapi buat benda lain? Duit palsu?Black money?

15 comments:

nobisha said...

Susu mana yang rosak ni, Dato?

Adakah susu import dari Cina?

Salam Idul Fitri :)

Fazrul Shahril said...

Salam,

Saya ada belajar di Sintok, ada gak classmate dari Afrika ni.. pernah diaorang tanya macam mana kerja kat sini, adakah majikan sini boleh terima mereka????

Saya pun tak tau nak cakap macam mana? mereka macam keberatan ja nak balik ke negara asal mereka setelah tamat belajar, mungkin perit jerih hidup membuatkan mereka berfikiran bergitu..

Entahlah...

Hafizal said...

Akum dato....

Isu membabitkan geng2 kulit hitam ni sebenarnya kita tak bleh bagi muka sgt.Puak2 ni kadang2 kurang ajaq jugak dan selalu suka amik kesempatan.Kes2 yang dok jadi khususnya budak pompuan sini yang mudah melekat kat pak hitam pun makin menjadi.

:teringat kes perstuan bolasepak melaka ditipu.Ambik pemain import,kononnya hebat la.tak periksa asal-usul tau-tau pak hitam tu dok jual jam dan tali pinggang kat area melaka raya.apa punya tur la pegawai2 MAFA.

Conspiracy Theorist said...

Salam Bro Dato'

Rasa nya puak Gagak Hitam ni kalo tak ada di Malaysia pun tak rugi, sejarah dh buktikan sal Blacks ni..bg saya dlm 10 org kita jumpa 1 je yg boleh pakai yg lain tu kaki putar..pendapat peribadi je,..kat apartment saya pun ada gagak juga dan masaalah depa ni kerap suka kacau anak2 gadis disini tak kira kaum apa pun tp sedih gak tengok anak2 Melayu yg ikut balik rumah depa ni,..apo nak dikato..(,")

SAY NO TO NWO!! SAY BYE TO AnWaR & PLah!! SAY WELCOME TO FUTURE PM TGK RAZALEIGH aka Ku Li..insyaallah!!

ibrahim yahaya said...

Sdr Nobisha,

Susu China memanglah dah rosak.

Jangan susu Malaysia pula yang tercemar.

Saya ucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin kepada Sdr dan keluarga.

Kalau balik kampung, biar lambat asalkan selamat. Kalau naik kapalterbang, pasti tak lambat dan tak cepat. Ikut jadual. Kalau delay tu, lambat la sikit.

ibrahim yahaya said...

Sdr FS,

Salam kembali,

Sudah pasti mereka hendak duduk dan bekerja di sini. Bukankah negara kita ni aman dan makmur. Jadi kita kena jaga negara kita sepanjang masa agar tiada yang buat hal dan suka buat kacau serta mengganggu masyarakat di sini.

ibrahim yahaya said...

Sdr Hafizal,

Waalaikum salam.

Itulah, jika tidak berhati-hati memanglah kita pasti kena tipu. Melaka pulak tu. Memalukan saja pegawai yang mengambil pemain berkenaan.

Saya pernah terserempak dengan mereka ketika menjual jam di Bangsar. Saya tanya "kamu ada pasport ke?". Seperti lipas kudung mereka pun beredar. Yang hairannya macam mana mereka boleh berada di negara ini jika tiada pasport. Jabatan Imigresen tolonglah tengok-tengok sikit.

Lagi satu, ialah penjual jam iaitu rakyat Indonesia di R& R Dengkel on the way to the aiport. Semakin hari semakin ramai. Macam tiada pula pihak yang berani tanya mereka mengenai kegiatan yang sudah pasti tiada permit itu.

Apabila anda berhenti di situ mereka datang mengerumun seperti lebah yang mengurung madu. Madu?

ibrahim yahaya said...

Sdr CT,

Apa yang mereka suka pun tak tahulah. Mungkin mereka pandai memujuk kot. Pujuk punya pujuk, lama-lama tergadai pula maruah.

sangkakala said...

Salam,

Setiap kelompok pendatang ni nampaknya ada masalah masing-masing.

Yang dari Indonesia, ada yang jadi perompak.

Yang dari Cina, ramai jadi pelacur.

Yang dari Afrika ni dulunya banyak yang menipu dengan black money dll.

Ini barangkali risikonya kalau kita terlampau menggalakkan pekerja asing, pelancong dan pelajar luar datang ke megara ini.

Kewaspadaan kita nampaknya kenalah lebih tinggi.

PAK BRATA said...

SALAM TOK TIGER,

Pepatah Melayu ada kata...masuk kandang kambing,mengembek.
Masuk kandang kerbau,menguak.

Saya fikir setiap warga luarnegara yang datang ke sini,perlulah mengambil kursus atau maklumat penting mengenai hal ehwal budaya masyarakat Malaysia.

Maklumat ini amat penting diberikan untuk mereka menyesuaikan diri sepanjang berada di sini.Banyak kes yang telah terjadi perlu dijadikan iktibar dan pengajaran. SALAM SYAWAL.

kluangman said...

Susu walau setitik kalau dah rosak memang kena buang semuanya demi menjaga usus dai terkena 'food poisoning'. Orang Melayu cukup 'jaga' pasal orang lain, kera dihutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.

Kita sebok nak jadi bangsa yang mulia di sisi bangsa lain tetapi 'hampeh' kepada bangsa sendiri.

Anonymous said...

Kes Teresa juga ibarat sebab nila setitik, rosak susu sebelanga. rumah keluarganya dibaling dengan 'bom buatan sendiri'.

Buatlah tafsiran sendiri.

abe MIE 'TERJAH' said...

SELAMAT HARI RAYA DATUK.

Nila setitik...bukan setitik dah banyak titik dah...

kalau setitik nila masuk dalam kuah rendang, kita nak buang ke makan datuk? kalau tak tahu tak apa, tapi lepa makan cari tandaslah...

DATUK, RAYA BALIK MANA? BUKA CERITA PASAL RAYA LAH SIKIT..BORINGLAH CERITA LAIN... BUKANNYA SELALU CERITA RAYA..SETAHUN SEKALI

ibrahim yahaya said...

Sdr Abe Mie,

Selamat Hari Raya kepada Sdr. Semoga bergembira di hari mulia.

Saya beraya di Masjid Tanah, Melaka. Tahun ini, giliran di Melaka. Nak balik pun senang sikit sebab dekat dengan KL.

Tahun depan tentulah di Perlis. Kahwin orang Utara.

LIMAUDONG said...

Salam DIY

Kawan kita di Jbt Imigresen tu boleh tolong lah . Tangkap mereka dan hantar mereka balik kerana salah guna pas masuk .

" DISINI AKTA HUBUNGAN KAUM TIDAK BOLEH PAKAI"


" Selamat Ngintu Hari Raya Dato & sebilik "