Thursday, September 18, 2008

PESAKIT MENTAL BUAT APA SAJA

Warta Perdana RTM sebentar tadi menghidangkan laporan khas yang amat menarik.

Ia mengenai kisah manusia yang gilakan perhatian.

Antara perkara yang ditonjolkan dalam laporan khas itu ialah tanda-tanda penyakit mental.

Antaranya suka berfantasi atau berhalusinasi , terasa diri sentiasa betul, gilakan perhatian dan angkuh. Penyakit ini dilaporkan sering berlaku kepada mereka yang pernah mengalami kekecewaan melampau.

Keadaan ini sering berlaku kepada mereka yang pernah berkuasa atau memegang jawatan utama namun kecewa dalam mencapai impian peribadi.

Kajian Pemantauan penyakit di Malaysia mendapati hampir 11 peratus rakyat dewasa mengalami gangguan mental.

Dalam laporan khas itu, Ahli Lembaga Kaunselor Profesional, Profesor Madya. Dr. Mohamed Fadzil Che Din, menjelaskan obsesif adalah satu kecelaruan dalam diri dan tanda-tanda itu boleh dikesan melalui perkataan dan perbuatan.

Tegasnya pesakit kebanyakannya akan berbuat apa sahaja bagi memastikan keinginan yang keterlaluan dicapai.

Golongan ini boleh menimbulkan bahaya kerana boleh menjadi agresif dan tidak berfikir panjang dan sanggup menghalalkan apa sahaja perbuatan semata-mata menjayakan keinginan.

Menurutnya, keghairahan untuk mendapatkan melebihi dari yang lain sehingga boleh meminggirkan prinsip dan nilai sejagat.

Prof Madya Dr Mohamed Fadzil berkata golongan itu juga suka memperlihatkan sikap degil hingga menimbulkan kesulitan kepada banyak pihak ekoran obses kepada kehendaknya.

Golongan ini boleh menghancurkan diri atau orang lain yang cuba merampas objek yang diingininya.

(Renungan Rimau : Minta dijauhkan daripada kita semua penyakit ini)

33 comments:

sumandak bayu said...

Salam Dato'

Semua penyakit yang Dato' sebut tu ada kat seorang pemimpin kita; orang ni ramai gak pengikut dia siap dengan ketaksuban mereka; walaupun jelas pemimpin ni dah salah tapi tetap juga disokong... HEBAT sungguh....

Sumandak nak maklumkan juga kat Sabah ni pun dah ada yang terjangkit penyakit ni sampai siap keluar parti kononnya nak jaga kebajikan rakyat Sabah.

Tapi hairan masa dulu dia jadi CM di Sabah apa kebajikan yang dia jaga kalo tak keterlaluan dikatakan perut dia dan kroni dia ja kena jaga....

Unfiltered-Madness said...

Penyakit mental? Memang dah teruk kalau macam tu

vicky said...

Sekarang increasing of persakit mental cos dimainkan oleh politik kotoran..apa macam?..makan ubat pandol?

ysnizam said...

bahaya orang cam nie..

mintak2 dijauhkan..

tambah2 bulan yg diberkati nie..

amin

Anonymous said...

Good job Datuk,

I know 1 person that might count in this statistic

Anonymous said...

Datuk,

That's why I say, Anwar should really go for therapy.
In my humble opinion, he has low self-esteem also, dunno what is he trying to prove.
Compare with how Dr M, or even the PAS leaders, handle pressure, calm + confident.
I hope Anwar recovers from his trauma.

Anonymous said...

Datuk,

But Datuk Seri Anwar may not be the only person suffering from this.
Lots of power crazy ppl in Barisan too.
Like KJ. Rosmah. Etc.

Sutera Timur said...

Oh....bahaya tu penyakit ni.Patutlah saya nampak ramai dah berjangkit dgn penyakit ni..dah tu selamba pulak... semuga tuhan buka pintu hati dan memberi kesedaran demi keselamatan kita semua... dah ditegur dan dikejutkan pun tak terbangun gok lagi...masih berhalusi...lagi Amin....

Abyone said...

Saya setuju dato'. Manusia yg menganggap jawatan perdana menteri adalah hak mutlak umno adalah golongan pesakit jiwa yang amat serius, sehingga sanggup bertindak mengISAkan golong wanita yang tidak logik menjadi ancaman kepada negara.

Zahar said...

as salamu alaikum

Tak peduli dengan 11 persen ke berapa persen yanbg menghidapi penyakit ini.

Yang saya peduli, yang sorang tu yang tak ghenti ghenti kata dia ada senarai nama, tapi dia tak gila. :)

Al Capone said...

Datuk,

Kita semua mempunyai gangguan emosi dalam menjalani liku-liku hidup ini tetapi mampu mengatasinya mengikut arus masa. Kerana beberapa sebab tertentu sebilangan daripada kita tidak mampu berbuat demikian dan ini akan memberi kesan terhadap kefungsian sosial di tempat kerja atau di rumah. Jika ini berlanjutan, golongan ini memerlukan bantuan dan mungkin menghidapi sejenis penyakit jiwa.

Penyakit jiwa adalah satu istilah yang merangkumi gangguan-gangguan jiwa yang mengakibatkan perubahan ragam, tingkah laku dan pemikiran seseorang.

Tetapi pada hari ini, penyakit jiwa dilihat terlalu berbahaya dan complicated kepada masyarakat Malaysia kerana 'penyakit' di dalam jiwa seseorang itu amat sukar untuk dilihat atau dibuktikan. Ada sesetengah 'pesakit' jiwa mempunyai perwatakan 'alim' atau 'budiman' atau 'terpelajar' tetapi mempunyai tahap 'kegilaan' atau 'kesewelan' yang boleh mengancam masyarakat secara keseluruhan. FIKIRKANLAH!

Anonymous said...

Datuk,

Orang yang menulis suka sindir-sindir orang lain apa kurangnya...'Pesakit Mental' juga kan?

Pwtc

Anonymous said...

omigod...! 11%...! banyak tu....
bl sy baca2, saya mula risau....
"HERO" yg "sorang" tu agak2 kener penyakit nie kod???
peh...! bahaya nie....

Conspiracy Theorist said...

Salam Bro Dato,

Sory tak leh pendam dah,..heheh..rasa rasa nya penyakit obsession seprti yg di maksudkan dlm article di atas ada pada PLah juga jd sekarang dia pegang jawatan Menteri Pertahan ada gak bahaya nya,..duh,..Military Inteldi bawah pengaruh Kali/Brendan melalui PLah/Kamal/KJ..tst..tst..tst...bahaya bro Dato',..heheh..bro AnWar tak dak kuasa lagi tp kalo ada kuasa lagi le bahaya sbb dh trserlah dia agen Illuminati dari dulu lg, tp PLah ni takut trsangkut time scandal Scomi/Kamal/BSA Tahir dgn Libya dan pelik bin ajaib US of A tak extradite Tahir ke America utk menbantu penyiasatan atau untuk di bicarakan dan dihukum,..heheh..kalo patah balik dan ikut kronologi dari kes tu sampai tetiba keluar kes bro AnWar akan di bebaskan,...berapa lama frm d time of d scandal tu d time bro AnWar woz release?? i dun noe..i am jst a dreamer mite b, dreaming of all dis possibility,..heheh...wat can I say,..(,")

p.s. D Illuminatis(bankers/ leaders) r already present in our country by d look of it,.. thnx to bro AnWar n aided by Plah d moronic goon..wat else can I say,..may God forgive me for having dis tots, there again I feel I have every rite to feel dis way as he betrayed our trust and lied most of d time..

Quantum Metal Consultant said...

Penyakit mental juga selalu ada pada pemilik blog yang dapat melepaskan, meluahkan isi kepalanya dengan agak bebas selepas tidak lagi mempunyai ruang di media massa lain, cuma sebahagiannya terkawal dan sebahagiannya lagi songsang, ada yang di I.S.A kan dan ada yang belum.

Penulis penulis di blog juga seperti kita, merupakan sebahagian besar yang berpotensi mendapat penyakit tersebut jika terlalu fanatik kepada 'orang lain yang sudah disahkan berpenyakit mental'. Di Permatang Pauh pada pilihanraya kecil yang lepas, cukup banyak berkeliaran dan kita harap satu akta khusus untuk mereka di adakan bagi memastikan pilihanraya dapat berjalan dengan aman.

Satu lagi penyakit yang mungkin memerlukan perhatian RTM untuk membuat kajian dan siaran ialah penyakit 'tidak mahu melepaskan jawatan' selepas syok memegangnya, adakah ini sebahagian dari 'gila kuasa' atau 'tak sedar diri yang keterlaluan atau melampau'.

Perkara di atas tiada kaitan dengan yang hidup mahupun yang mati.

Anonymous said...

satu lagi golongan yg tak disebut oleh prof madya mohamed fadzil ialah mereka yg sentiasa berada dlm keadaan 'self-denial'. golongan ini memang 'blur' kerana tak dapat baca 'signals' kerana terlalu sayang dengan kuasa yg ada di tangan walaupun kemampuan untuk memimpin tak dimilikinya. orang seperti ini hanya suka mendengar orang2 di sekeliling cerita yg elok2 saja. oleh sebab itu, golongan ini mudah diambil kesempatan oleh golongan 'opportunists' di sekelilingnya. contoh terbaik manusia dlm golongan ini ialah si luncai yang terjun dengan labu2nya...

Mazlan, said...

DIY,
Bila sebut gila teringat sebuah novel Pak Sako ANAK MAT LELA GILA.
Gila ni pun ada yang gila semasa atau berketurunan gila. Gila semasa ni bermusim.Kalau musim politik dia gila Kuasa, kalau musim menuai dia gila burung. Tetapi yang merbahaya Gila tak ada musim seperti GILA KHINZIR @ BA ALIF BA YA. SEMUA ORANG AKAN DIGILAKANNYA. DAN YANG GILA CERAMAH AKAN JADI GILA-GILA NAK AMBIL KUASA PADA 16 SEPTEMBER.

tajau singa raja said...

Hiii Dato'

Kalo dah sampai tahap tu, kategori bahaya tu tok,ada ubat ke nak bagi kat manusia macam tu....
Tak pasti hosp swasta nak terima pesakit cam tu hosp gov tak usah nak cakap confirm reject punye

biarlah luncai tenggelam dengan labunya sekali...

Anonymous said...

Sejak bila datuk jadi pakar penyakit mental ni? Cuba dtk huraikan penyakit histeria di kalangan pelajar melayu. Huraikan dari segi patalogi dan psikologi beserta psikoanalisisnya sekali. jangan lupa juga penyakit mental yang sedang melanda umno mesti segera dirawati.

Anonymous said...

Kebencian anda yang cukup luar biasa itu juga penyakit mental luar biasa.nampaknya ramadhan tak daat mempengaruhi kebencian anda.anda lebih membenci menusia yang di sindir melebihi mergastua dan majikan anda.muga dapat habuan atau upah yang lebih.kesian. kelemahan sendiri tak nampak. muga selamat makan tanggung

Anonymous said...

Tiger,

Ezam mungkin calun paling layak.

rayliew said...

Penyakit ini telah merebak kepada ramai rakan Tok Anwar, sehinggakan menimbulkan kekecohan... Cara terbaik untuk mengatasi adalah hantar dan kurung mereka di "HOSPITAL SAKIT MENTAL" dengan SEGERA..sebelum penyakit merebak lebih meluas.... KUARANTINKAN MEREKA......

waritarakyat said...

Harap penyakit ini dapat dibendung segera kerana ia akan menghancurkan negara.

MAWAR BERDURI said...

SALAM MR TIGER?

BACA KOMEN2 PELAYAR BLOG NI,RESPON MUSTI PELBAGAI. SAKIT MENTAL, SAKIT HATI PASTI ADA BAGI YANG BERCITA2 TAPI TAK JADI KENYATAAN. SAMA JUGA DENGAN PENYOKONG YANG RASA TERTIPU, AKIBAT TERLALU BANYAK BERFIKIR BOLEH JADI GILA JUGA, TAPI TAK MAU MENGAKU JADINYA TUDUH PAK LAH PULAK.HEHE LUCU PUN ADA.

YALAH ORG SAKIT MENTAL MANA ADA YANG MAU MENGAKU. NAMA PUN DAH MENTAL BLOCK! KECIAN JUGA, PA BULI BUAT KALAU SEDAR P LAH BERUBAT JANGAN SAMPAI JADI KRONIK.

AKU SETUJU NGAN STATEMENT SUMANDAK. C YONG 2 SUMANDAK TREP MAU JADI TPM HEHE..JADI KOMPOM BAH TU TEKANAN JUGA. BUKAN DIA FIKIR PASA ORG2 SAPP DI KAMPUNG2 KAT SABAH NI YANG ADA JAWATAN, YANG DIA FIKIR SIANG MALAM 2 MAU JADI TPM..TU KEPALA DIA ADA MASALAH, SAMPAI KEGUGURAN TU JO RAMBUT. NAH ADA KAU BEGITU?

ITU SAJA LAH. CKP BANYAK2 PUN. BANYAK PENYOKONG2 GENG OF D TEKANAN PERASAAN NI BUKAN BOLEH TERIMA PUN. HIDUP JUGA DENGAN IMPIAN ORG LAIN. HABIS SUDAH.

Anonymous said...

Semua masyarakat dunia mengetahui bahawa "gila" atau "gila kuasa" diketogerikan sebagai mengalami masalah mental.

Adakah ahli politik Malaysia mempunyai sindrom gila?

Kemanakah tempat yang sesuai untuk mereka?

Mudah-mudahan Malaysia melahirkan ahli politik waras dan menunaikan amanah rakyat, demi kepentingan negara.

-ADAM AMIN-

Anonymous said...

To Rimau yang dikasihi lagi dihormati,

Berhati-hati le dengan laporan sedemikian. Ia hanya menimbulkan kebencian rakyat terhadap media massa dan blogger spt Tok Rimau.

Jangan kias dan sindir. Sebagai wartawan kita kena ikhlas dan jangan cuba lontar batu sembunyi tangan, lebih-lebih lagi di bulan Ramadan yang mulia ini.

Anonymous said...

Penyakit Mental..
Memang ada di mana-mana, kalau di Sabah, ada yang di panggil gila babi,sawan,penyakit hitam dan yang paling terbaru MENTALK!!

Orang yang mengidap penyakit ni ditahap kronik patut di rawat atau di kurangkan pergaulannya dengan masyarakat awam, dalam erti kata lain, dikurung di rumah sakit jiwa ataupun dalam tahanan ISA.

Menyelamatkan banyak orang dengan menghadkan pergerakkan seorang itu adalah lebih baik dari merawat / mengubati ramai orang yang tercedera parah akibat perbuatan seseorang yang berpenyakit mentalk tadi..oops, silap..`berpenyakit mental'.

Kata pepatah ada yang berbunyi, CEGAH SEBELUM PARAH. MENCEGAH ITU LEBIH BAIK DARI MERAWAT..Tok Rimau.

Mawar berduri.. lama ndak kelihatan,apakah kau juga sedang berubat untuk merawat penyakitmu itu??.

AKULAH GHAIBMAN said...

Benar,
penyakit seperti ini harus kite jauhi, lebih2 lagi sebagai orang melayu yang beragama islam yang ada mempunyai ilmu agama, walaupun sedikit..

Si Tampok Manggis said...

Dato' Tiger

Kalau betul kawan tu 'sakit', tak perlu susah-susah Dato' Tiger nak ulas dan layan.

Yang herannya orang yang tuduh kawan tu 'sakit', dia pulak yang cacing kepanasan saban hari. Blognya tak habis-habis komen pasal orang 'sakit'.

Kononnya satu dari self-denial yang paling popular oleh orang gila ialah menuduh orang lain gila. Elok Dato' Tiger pergi hospital check. Mana tau takut DEDAK yang dikasi makan tu boleh sebabkan penyakit tu.

Selamat Makan Tanggung

Anonymous said...

rancangan tu memang kena sangat.memang kena sangat-sangatlah.terlalu sempurna buat....Anwar!

macam-macam cara Anwar buat untuk menarik perhatian dan sokongan orang ramai terhadap cita-cita dia.yang paling ketara sekali adalah hubungan baik dia dengan media-media negara luar.

yang terbaru pula permintaan dia untuk memulakan persidangan parlimen tanggal 23sept nanti.Anwar tak pernah reda dengan bermacam spekulasi dan berita.senantiasa ada berita sensasi tentang dan berkaitan Anwar.

Fazrulls said...

Dari.. dulu budaya kita dah tak lekang dengan penyakit gila ni...
macam la.. gila talak, gila moroyan.. gila-gila remaja... majalah gila-gila..dll

heee..

MAWAR BERDURI said...

salam sekali lagi buat mr. tiger?

Mr. Tiger sebenarnya ada yang tak paham bila baca artikel mr. tiger ni. apa yang melucukan 2 bila, ada mengaitkan dengan lempar batu sembunyi tangan haha mcm mau tekeluar balik nasik2 (sahur) di perut ni akibat rasa lucu dengan statement tersebut heheeh apalah kaitan??? (tapi tak keluar jugak, nanti batal plak puasa che ni)

nilah kalu dah tak paham tapi buat2paham. 2 pun tekanan juga kan mr. tiger? tekanan perasaaan, cepat paham tapi salah faham. wat ever?

dear mr. jomo, kalu aku p merawat penyakit yang melanda diriku yang mawar lagi harum ni ok lah, sekurang2nya aku sedar diri ku yang bermasalah.

dari yang tahu bermasalah tapi tak mau mengaku payah juga.. asyek tuduh org yang salah. dah lah sakit sombong lagi..pribahasa baru Sombong Sakit (serupa sket bah sama Sombong Bodoh). k

manggis said...

PESAKIT MENTAL YANG PALING TERUK DI MALAYSIA LA NI ADALAH ANUAR IBRAHIM.

TAPI KALAU NAK DICAMPAKKAN NYA KE HOSPITA BAHAGIA , MUNGKIN TAK CUKUP RUANG SEBAB DAH RAMAI YANG MENULAR PENYAKIT DIA. SEBAB SAKIT MENTAL YANG SATU NI BOLEH BERJANGKIT. LEBIH BAHAYA DARIPADA MALARIA, DENGGI, MAHUPUN CHIKUKUNYA (TAH CAM NA NAK SEBUT)

PAK LAH KENALAH BUAT PROJEK HOSPITAL MENTAL MEGA UNTUK ATASI MASALAH NI.