Saturday, November 29, 2008

CNN TERUS JADI HAKIM DUNIA

Posting Ketiga - 11.26 pagi

Ketua Pengarah Keselamatan berkata dua penyerang dibunuh di Hotel Taj Mahal. Seorang komando Black Cat terbunuh. Polis kini masuk ke Hotel Taj Mahal untuk memastikan keselamatan di dalam hotel itu terjamin. Ada penghuni hotel tidak membuka pintu ketika serangan komando dilakukan kerana takut diserang pengganas.

Posting Kedua - 11.15 pagi

Dua penyerang maut. Ketua Pasukan Komando India dilaporkan oleh TV India sebagai berkata operasi di Hotel Taj Mahal sudah berakhir. Apapun pasukan keselamatan akan membuat sidang akhbar sebentar lagi. Beratus wartawan berebut-rebut untuk mendapatkan tempat di hadapan sidang akhbar itu.

Posting Asal- 10.07 pagi

Semua pihak ingin tahu siapakah yang bertanggungjawab dalam serangan di Mumbai yang menyebabkan lebih 150 terkorban dan 300 cedera.

Ketika ini, seperti biasa tuduhan dilemparkan kepada pihak pelampau Islam. Ada pihak iaitu Deccan Mujahidin yang dikaitkan dengan Mujahidin India mengaku melakukannya.

Dua hotel yang diserang ialah Hotel Taj Mahal dan Hotel Eberoi menyebabkan ramai yang terkorban. Selain itu, sebuah pusat Yahudi - Chabad juga ditawan.

Ketika laporan ini ditulis semua televisyen utama dunia termasuk CNN, BBC dan Aljazeraa membuat liputan sejak dua hari lalu.

Ketika ini, pertempuran antara pasukan keselamatan India dengan kumpulan yang menyerang dan menawan Hotel Taj Mahal berlaku. Ini menyebabkan bunyi letupan dan tembakan kedengaran. Di beberapa tempat di Hotel Taj Mahal, kebakaran berlaku. Pasukan bomba baru sebentar tadi cuba memadamkan kebakaran.

Bagaimanapun, dalam banyak laporan yang disiarkan nampaknya CNN kini beria-ia benar untuk mengaitkan serangan itu dengan Pakistan.

Dalam temuramah dengan pemimpin India dan Pakistan, CNN nampaknya ingin membawa penontonnya bahawa Pakistan adalah pihak yang bertanggungjawab dengan serangan itu. Dalam satu temuramah dengan pemimpin Pakistan, soalan bertalu-lalu mengatakan Pakistan terbabit dihamburkan.

Bagi BBC, mereka hanya menyatakan tindakan itu dilakukan oleh pihak pelampau saja.

AlJazeera pula menemuramah pakar yang memberi pandangan seimbang yang menyatakan ada kemungkinan pasukan dari Pakistan tetapi ada juga hanya satu dakwaan. Mereka menemuramah Adil Najam - pakar politik Asia Selatan dari Universiti Boston.

Baginya, serangan itu dibuat oleh pelbagai pihak mungkin pengganas dalaman. "Kita tidak boleh membuat tuduhan begitu saja. Biarlah pihak berkuasa mencari buktinya." Beliau juga mempersoalkan mengapa Presiden Bush dan Presiden-Elect Obama tidak membuat kenyataan sejak dua hari lalu. (Tiba-tiba temuramah dengan Ajil terputus. Pengacara berkata diharapkan "kejadian putus itu" tidak terbabit dengan konspirasi apabila Adil menyatakan mengenai Presiden Amerika itu.) Satu kebetulan?

Yang menariknya, selepas kejadian serangan itu, Pakistan menghantar pakar keselamatan dan perisikan untuk membantu India dalam menentukan siapakah yang bertanggungjawab.

No comments: