Saturday, July 12, 2008

KHALED NORDIN NAK JADI NAIB PRESIDEN

WAA...semakin ramai yang berminat hendak menjadi Naib Presiden UMNO. Yang terbaru ialah Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Hari ini, DS Khaled yang pernah menjadi Setiausaha Politik Datuk Shahrir Samad, mengumumkan penawaran diri bertanding jawatan itu pada pemilihan parti Disember ini.

Mengikut Utusan Online, Menteri Pengajian Tinggi itu berkata, beliau bersedia bertanding jika mempunyai cukup pencalonan daripada bahagian-bahagian UMNO dari seluruh negara.

"Saya tidak menghalang mana-mana bahagian mencalonkan saya untuk jawatan Naib Presiden UMNO dan saya tidak akan berkecil hati kalau orang lain yang menang nanti kerana apa yang penting sekarang ialah memperkukuhkan UMNO," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan majlis perasmian berkelompok Persidangan UMNO Cawangan-Cawangan dan Taklimat UMNO Bahagian Pasir Gudang di Plentong, Johor.

Nampaknya makin ramai pemimpin pelapis UMNO yang bersedia untuk melangkah "setakuk" lagi dalam hiraki kepemimpinan parti. Selain DS Khaled, antara mereka yang sudah mengumumkan pendirian terlebih dulu ialah Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang akan mempertahankan jawatan dan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Lagi ramai, lagi meriah kot. Yang penting, jangan tabur duit dan janji beri projek untuk mendapatkan pencalonan. Banteras dan hapuskan politik wang.

5 comments:

Anonymous said...

artificial intelligence is no match to natural stupidity.
carilah makanan yang sedikit tapi dengan cara yang berdikari bukannya subsidi.
otak kerbau besar tapi tak di gunakan.

Bung Karno said...

Apa sumbangan dia ni setakat ini ?

Akar Umbi said...

DIY,

Maaf kalau saya mengandaikan ini adalah percubaan untuk menunjukkan jalan keluar kepada TS Muhiyudin (berasaskan rentetan pemilihan 1993 dan 1996). Perwakilan luar Johor mengandaikan Johor undi Johor.

Namun, kalau diambilkira trend pemilihan 2000, saya syorkan DKN fikir dua kali kerana mungkin anda yang akan ditunjukkan jalan keluar!

Sekadar pandangan dari seorang yang tak berkepentingan dan tiada kuasa undi.....

terubuk jantan said...

Salam DATO,
Jawatan naib presiden UMNO adalah anatara jawatan yang kanan dalm UMNO itu sendiri.Ramai yang menawarkan diri mereka bagi jawatan tersebut dan maklum balas dari akar yumbi juga baik.Dato,saya secara peribadi menyokong dan teruja dengan seorang personaliti dalam UMNO yang jarang diberikan perhatian padahal "SIFAT UMNO" begitu tebal dalam dirinya,"SEMANGAT KEBANGSAAN" tidak dapat lari dalam hidupnya...DATO RAIS YATIM.Kalau Dato ada info sikit mengenai pesonaliti ini boleh postingkan?Dato dari sumber pembacaan saya, sejarah dato Rais ialah sewaktu krisis 1988 namun semangat dan perjuanganya tetap tidak lari dari "melayu".Dato,sebagai insan biasa dan berbangsa melayu saya mahu sangat "pahlawan-pahlawan melayu" didalam UMNO....

P/S: TS MUHYIDDIN BILA NAK BERSUARA....

Anonymous said...

Sesuatu yang menarik tentang UMNO dalam UMNO sendiri ialah setakat ini pertandingan atau pencalonan Naib Presiden dan Majlis Tertinggi semuanya dilihat cantik dan sihat. Ada unsur unsur keterbukaan walaupun dicalar dengan 'tidak boleh kempen'...ia seolah olah kita akan lihat satu pertandingan bolasepak di mana semua pemainnya diikat tangan. Walaupun tangan (kecuali penjaga gol) tidak memainkan peranan menyepak tetapi tanpa hayunan dan kebebasan tangan bergerak, apakah pertandingan itu sesuatu yang menarik, dan jika itu benar benar berlaku apakah layak ia dipanggil permainan atau perlawanan 'bolasepak'.

Pertandingan yang banyak penjuru sudah pasti banyak ragamnya dan akan mempengaruhi mesysuarat agung cawangan dan bahagian kelak, tidak ada kempen, tetapi akan ada 'tangan ghaib', akan ada arahan 'pihak atasan' dan ia bukan 'kosong'. Kalau UMNO itu namanya UMNO, wang adalah rakan karib yang menjadi utusan kesefahaman bersama.

MIC dan MCA akan melantik Presiden atas pilian ahli, tiada peralihan kuasa. Mereka menunjukkan cara berpolitik yang bertanggungjawab dan matang kepada UMNO untuk ditauladani. Dan UMNO yang memilih peralihan kuasa masih terus bermain dengan 'politik' kerana masa peralihan yang dimbil bukanlah masa kecemasan tetapi satu masa permainan yang masih panjang. Bola masih di kaki untuk tempoh 2 tahun, ramai pemain yang tersingkir kerana dibetis, cedera,kepenatan dan kekejangan. Pemain 'pertahanan' diserang bertubi tubi dan terlalu banyak cabaan membolosi gol, terlalu banyak mahu ditepis dikawal, akhirnya letih sendirian dan kad merah dikeluarkan bila gagal mengawal perasaan.

Hanya yang 'muda' layak mengganti- kluangman