Tuesday, July 1, 2008

BANYAKKAN PUJIAN KEPADA ALLAH

TAKSUB. Malam tadi ketika bersembang dengan kenkawan, topik mengenai taksub kepada pemimpin ini banyak dibualkan. Satu lagi ialah topik mengenai memberi pujian kepada pemimpin.

Bagi saya, taksub kepada pemimpin ini adalah satu penyakit yang tidak boleh diubat. Dalam ertikata lain mereka yang taksub itu sudah "mengunci" dalam fikiran mereka bahawa walaupun apa terjadi mereka tetap taat kepada pemimpinnya. Tidak kira apa yang dilakukan oleh pemimpin itu.

Insan seperti ini saya namakan PGB. Bukan Pingat Gagah Berani tetapi Pengikut Gila Babi. PGB ini akan mengikut apa yang terkeluar daripada mulut pemimpin mereka. Jika pemimpin itu berkata beliau tidak bersalah, maka PGB akan berkata pemimpin mereka tidak bersalah.

Ada PGB yang terlalu taksub tidak mahu mempercayai apa yang dikatakan oleh pemimpin mereka. Insan ini bolehlah digelarkan sebagai Pengikut Teramat Gila Babi atau singkatannya PTGB.

Insan seperti ini, jika pemimpin mereka mengaku bersalah, mereka tidak akan mempercayainya sebaliknya membuat tuduhan terhadap orang lain. Antara alasan dalam pemikirannya ialah pemimpin kesayangannya itu diugut, dibayar sejumlah wang oleh pihak lawan atau keluarganya akan dicederakan.

Perkara kedua ialah mengenai puji-pujian.

Kawan, Ustad Mat menyatakan ada empat kategori pujian ini. Kategori itu ialah pujian Qaddim kepada Qaddim (Allah kepada Allah) ; Qaddim kepada Hadis (Allah kepada Manusia/ makhluk); Hadis kepada Qaddim (Manusia kepada Allah) dan Hadis kepada Hadis (Manusia kepada Manusia).

Kategori pertama ialah apabila Allah memuji diriNYA sendiri seperti AKU BERKUASA.

Kedua apabila Allah memuji makhluknya. Ketiga manusia memuji Allah termasuk mengagung-agungkan tuhan yang satu. Keempat ialah manusia memuji manusia terutama insan yang budiman, insan mulia, insan beriman dan bertakwa kepada Allah.

Saya berpandangan kita banyakkanlah melakukan pujian kategori ketiga iaitu manusia sepanjang masa memuji Allah.

Kategori yang keempat itu, kecuali Rasulullah, yang lain tu berpada-padalah. Ada manusia tu, sikit cukuplah. Takyah banyak-banyak.

10 comments:

Jeffri said...

Salam Datuk,
Saya rasa terpanggil untuk beri respon mengenai apa yang Datuk sebutkan.Saya setuju dengan Datuk...Rata2 masyarakat hari ini terlalu taksub pada pemimpin mereka. Terlalu suka memuji pemimpin mereka melambung2 tingginya sedangkan yang sepatutnya kita harus banyakkan memuji Allah SWT Yang Maha Esa.

Oleh kerana ketaksuban mereka pada pemimpin maka apabila pemimpin mereka membuat kenyataan, mereka terus membenarkannya tanpa ada usul periksa.

Bagi mereka setiap apa yang keluar dari mulut dan perbuatan pemimpin adalah betul. Tidak ada yang tidak betul melainkan betul semata2 sehingga terlupa bahawa pemimpin mereka juga manusia biasa yang masih membuat kesilapan.

Kita biarkan pihak berkuasa buat siasatan..Sementara itu, baik kita banyakkan memuji Tuhan...

ibrahim yahaya said...

Sdr Jeffri,

Saya amat bersetuju dengan Sdr untuk menyerahkan kepada pihak berkuasa membuat siasatan. Yakinilah pihak berkuasa kerana itulah yang diminta oleh mereka selama ini. Saya yakin mereka pun berpegang kuat kepada agama, bukan kita saja.

Seorang teman mengesyorkan agar mereka yang terbabit dalam kes itu membuat pengakuan peribadi dengan menjunjung Al-Quran di hadapan saksi yang budiman.

Buat pengakuan empat kali apa yang ingin dilafazkan dan yang kelima ialah pengakuan bahawa jika perkara itu tidak benar, maka diserahkan kepada Allah SWT untuk menurunkan sebarang bala atau malapetaka terhadap mereka.

Berani kerana benar.

* Ainul A.B * said...

Assalamualaikum Tok Rimau,

Saya sependapat mengenai isu ketaksuban terhadap pemimpin. Saya juga telah melalui beberapa pengalaman berdiskusi dengan para2 penaksub ini. Orang seperti ini, tak guna kita nak berhujah sebab mereka akan sentiasa anggap hanya mereka & pemimpin mereka yang betul.

Minda mereka terkepung dalam dunia mereka sendiri. Mereka tak habis2 mengatakan yang pemimpin mereka bagus, baik, ditindas, difitnah, dianiaya, mangsa konspirasi... alim... Orang2 yg taksub enggan menerima sebarang berita negatif mengenai pemimpin mereka walaupun ianya benar.

Bila dicucuk sedikit, cepat naik darah. Muda sungguh darah mereka ya Tok. Saya kira orang yang taksub ini degil, keras kepala & tidak boleh menerima nasihat mahupun teguran... seperti pemimpin mereka juga barangkali. Mereka lupa kita semua manusia biasa. Tiada yang maksum. Let the police do their job...dan kita tunggu sajalah hasil siasatan.

Biarkan siasatan selesai. Baru buat kesimpulan. Kalau terbukti benar bersalah, kita hukum. Tapi kalau benar terbukti tidak bersalah, baru kita kata - mungkin pemimpin mereka difitnah. Tapi ada kemungkinan juga tidak cukup bukti...

Wassalam.

pecintakeamanan said...

Salam Datuk,

Benar apa yang disebutkan di atas. perkara ini jelas kelihatan pada masa kini dengan insiden-insiden yang berlaku kepada parti-parti politik yang berbeza fahaman dan dasar perjuangan mereka. Pemimpin mereka seolah-olah seperti dewa buat mereka. Sepatutnya mereka perlu menilai dan mempertimbangkan setiap perlakuan yang dibuat oleh pemimpin mereka kerana setiap tindak-tanduk perlakuan pemimpin mencerminkan keseluruhan hati dan suara dan pendapat mereka yang telah pun melantik pemimpinnya itu sendiri.

joe said...

salam dato

mengkritik tidak bererti menentang,
menyetujui tidak semestinya menyokong,
menegur tidak bermakna
membenci,
dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik'

Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan.Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita...tak gitu dato

sebenarnya yang penting adalah hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji....tuhan saja yang tahu itu sudah cukup..

carcoon

Jeffri said...

Lagi satu Datuk, oleh kerana rata2 masyarakat kita yang terlalu taksub dengan pemimpin atau ketua, maka sebab itulah ada antara mereka yang mudah terpengaruh dengan ajaran sesat.Sedangkan mereka tau bab2 agama, tak banyak sedikit yang mana kita ketahui perkara Aqidah adalah perkara asas. Tapi macam mana masih ada yang boleh 'tercebur' dalam ajaran sesat..Itu cerita ajaran sesat.

Kita berbalik semula pada kes Anwar ni, oleh kerana ketaksuban pengikut terhadap pemimpin mereka maka dengan mudah mereka membuat andaian dan tuduhan tanpa usul periksa..Dalam minda mereka dah di'set'kan bahawa pemimpin mereka adalah betul, beliau dianiaya dan macam2 lagi andaian.

Macam Datuk kata tadi, yang paling bagus ialah mereka yang terlibat dalam kes ini buat pengakuan atau bersumpah dengan menjunjung Al Quran di hadapan saksi yang adil dan pengakuan kali kelima terserah kepada Allah untuk menurunkan bala jika mereka membuat sumpahan palsu...Insya Allah kes ini boleh selesai..Kita cuma nakkan kebenaran dan tak nak pemimpin yang bermasalah...

ibrahim yahaya said...

Sdr Ainul AB,

Mengapa saya sebut Gila Babi? Ia satu penyakit yang sering berulang-ulang tidak kira masa dan tempat. Mereka diserang GB, mulut mereka berbuih dan meracau-racau dengan mata putih terbeliak. Ada orang sebut sawan.

Orang yang terlalu taksub ini adalah orang yang sakit. Takyah bergaduh dengan mereka kerana ia boleh mendatangkan malapetaka.

jeffri said...

Apapun biarkan pihak berkuasa siasat dulu kes ini..Berhenti dulu buat andaian yang bukan2, wahai pengikut2 yang taksub...

Anonymous said...

YOUR ex-ANAK BUAH SAYS..

salam datuk...apa habag..saya selalu melawat laman datuk ni..tapi kot pintu depan na..bukan pintu blakang..he he ..on a serious note..saya bimbang dgn senario skg..taksub kpd pemimpin n parti yg di jln salah hanya memudaratkan..ibarat naik kapai....pemimpin tu nakhoda..parti/krajaan sbg kapai..depan nun ada batu besag..pmimpin kata ohhh kita boleh lalu..kita ramai..kapai bsag...ada la barisan pegawai dok bhgn depan main angguk je..aa..aa boleh, boleh..kita kan kuat(ini org taksub tak mau dengag cakap rakyat)...doooooooshhhh..langgag pi..habih semua hancog...dia, rakyat n kapai tenggelam..inilah ntara anekdot yg arwah ayah saya selalu kongsi dgn kami adik beradik..sbg perumpamaan org taksub..malngnya that is the situation now datuk..and it scares the hell out of me..apa nak jadi x tau la...taksub bukan setakat sikap tp umpama aids yg jd pembunuh senyap...tk care datuk naaa...MRS KERETA KOMPOT

Razlan said...

Salam Tuan2,

Pengikut Gila Babi dah tak payah layan..

Pemimpin yang BABI GILA macam mana Tuan? semua dia sondol....

saya dengar budak tu sampai nak bunuh diri dibuatnye ... Hanya ALLAH yang TAHU .. tetapi kita manusia .. kene berusaha mencari kebenaran ..